Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Elize
Skrevet

Hva er forskjellen på sengebad i høyt sengeleie og sengebad i flatt leie?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Forskjellen er egentlig bare den at stillingen til pasienten varierer fra det ene til det andre. En må bruke litt ulike teknikker og det er kanskje enklest når pasienten ligger flatt.Skal sengeskift tas med det samme er det aller enklest med liggende pasient.

Gjest Gjest
Skrevet

Tja... sengebad i høyt leie gjøres jo ikke så ofte, har faktisk aldri sett noen ta fullt sengebad med sittende pasient med mindre det har vært en medisinsk grunn for at pasienten må ha ryggen opp.

Er mest praktisk om pasienten ligger i flatt leie, og dessuten kan ofte de som kan sitte i seng også flyttes på, og dermed blir de heller tatt med til et bad slik at de kan få dusjet istedet. Kan de ikke flyttes pleier jeg å legge dem i tilnærmet flatt leie. Om man skal ta hårvask og må de naturlig nok ligge flatt uansett ;) .

Gjest Elize
Skrevet

Så flatt leie er når man tar f.eks. det vanlige morgenstellet der pasienten ligger flatt i senga? Og forskjellen mellom disse er om senga er helt flat (flatt leie) og om man har hevet hjertebrettet (høyt sengeleie)?

Har jeg forstått dette rett?

Skrevet

Sengebad i høyt leie er når man foretar helvask i seng på en pasient i f.eks fowlers leie.

sengebad i flatt leie er når pasienten ligger vanlig i sengen.

• 1 måned senere...
Gjest Elize
Skrevet
Sengebad i høyt leie er når man foretar helvask i seng på en pasient i f.eks fowlers leie.

sengebad i flatt leie er når pasienten ligger vanlig i sengen.

Okey. Da forstod jeg. Takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...