Gå til innhold

Har du fordommer mot overvektige?

Gjest Drodlebrura

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Det lyser langt igjennom hvem som vet hva de snakker om og hvem som kun mener.

Man må også stille seg kritisk til kilder og vitenskapelig verdi. Det er ikke nok å plukket ut et lite tall fra en artikkel eller studie.

Når man går fri for argumenter rundt saken angriper man personen istedet...

Nå har det seg sånn at legevitenskapen ikke vet alt. Faktisk innrømmer leger at det faktisk er svært lite man vet. Vi må prøve oss fram på mange områder. Kroppen er fortsatt et stort mysterium, og de som påberoper seg å vite alt om hvordan alle kropper fungerer (jeg klarer å bli slank, derfor må alle andre klare det også) faller for sitt eget hovmot.

Endret av Marianne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_caskr_*

Ikke så mange fordommer, men jeg stusser litt over at en del overvektige jeg kjenner er opptatt av å fortelle at de spiser lite. Og sunt. Og da har jeg vel tenkt et par ganger at det kan da umulig stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kan SE på en drue og gå opp 4 kg...

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg skjønner selvfølgelig at du ikke mener det bokstavelig, men likevel. Utsagn som dette er en fryktelig dårlig unnskyldning for en person som i samme innlegg innrømmer å være sjokoman og ha et generelt dårlig kosthold.

Fornektelse er en farlig sovepute.

Fete menneske som påstår at de legger på seg med mindre de spise ett salatblad til middag, har ikke prøvd. Ikke på den riktige måten.

Jeg er tynn, og flere ganger har overvektige bekjente insistert på at de slettes ikke spiser mer enn meg. Men gjett hva som skjer dersom vi faktisk går over kostholdet vårt sammen? Jepp, de spiser langt flere kalorier enn meg. Og jeg er ikke overrasket. Folk vet rett og slett for lite om kosthold, de vet for lite om hvor fort man spiser 500-1000 flere kalorier daglig enn man tror man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skal du kommentere det jeg skriver så les gjerne hele innlegget.

Jeg har da ingen fordommer mot deg, du har jo hvertfall gjort en innsats (uansett så har det ingen ting å si for meg hva du gjør eller ikke gjør ang. vekten din, sannheten er jo at jeg ikke kjenner deg og derfor ikke bryr meg særlig.)..

Jeg har lest hele innlegget ditt. Du sier jo selv du reagerer når du ser en overvektig person bruke mye dressing. Og når det gjelder det at du "kun har fordommer mot dem som ikke gjør en innsats" så blir det litt feil å si egentlig. For som du selv poengterer kjenner du meg ikke. Dersom du ser meg på en restaurant der jeg dynger salaten med dressing, så vet du ikke hva jeg gjør eller ikke gjør mot vekta. Kanskje er dette min ene dag for utskeielser.

Altså baserer du dine "fordommer" på folk du kjenner godt. Ikke folk du ser tilfeldig. Men kan man egentlig snakke om fordommer når man kjenner folk godt? Fordommer handler jo om å gjøre seg opp en mening FØR man blir kjent med noen. At du mener dine venner har en dårlig livsstil handler ikke om fordommer. Men om du ser en overvektig fremmed på gata og går ut fra at han/hun har en dårlig livsstil, da har du fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan da ikke bare være genetisk, eller har det skjedd noe med verdens genbase de siste tiårene at fedme har økt så mye?

For de fleste handler det faktisk om å spise for mye. Nei, det er ikke å panisk telle kalorier hver eneste gang for resten av livet, men være fornuftig. Tell kalorier for en stund for å få litt oversikt hvor mye er mye. Jeg synes faktisk at mange overvektige synes selv at de spiser lite, men at de faktisk spiser alt for mye - de kiloene må jo komme fra et eller annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ikke så mange fordommer, men jeg stusser litt over at en del overvektige jeg kjenner er opptatt av å fortelle at de spiser lite. Og sunt. Og da har jeg vel tenkt et par ganger at det kan da umulig stemme.

De er så opptatt av å fortelle at de spiser lite og sunt fordi stigmatiseringen av overvektige er så vond at man prøver å forklare seg litt. Mange tenker om meg at jeg sikkert sitter inne og spiser potetgull og sjokolade hele dagen. Det er ikke sant. Og jeg føler et behov for å poengtere at jeg spiser mindre godteri enn de aller fleste. Det er andre ting som gjør at jeg er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg synes faktisk at mange overvektige synes selv at de spiser lite, men at de faktisk spiser alt for mye - de kiloene må jo komme fra et eller annet sted!

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tja, det kan da ikke bare være genetisk, eller har det skjedd noe med verdens genbase de siste tiårene at fedme har økt så mye?

For de fleste handler det faktisk om å spise for mye. Nei, det er ikke å panisk telle kalorier hver eneste gang for resten av livet, men være fornuftig. Tell kalorier for en stund for å få litt oversikt hvor mye er mye. Jeg synes faktisk at mange overvektige synes selv at de spiser lite, men at de faktisk spiser alt for mye - de kiloene må jo komme fra et eller annet sted!

Vel, hva er det som har skjedd med verdens genbase de siste ti årene som har ført til at så mange har anoreksi? At så mange har psykiske problemer? At så mange har kreft?`

Det kan kanskje tenkes at det er noe i lufta vi puster inn eller i maten vi spiser (utover fett, sukker og kalorier) som gjør at enkelte får et fedmeproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandie

Nei,jeg har ikke fordommer mot overvektige.Tenker egentlig lite over om folk er tykke eller tynne.Selv har jeg alltid vært litt for tynn ifølge den berømmelige BMI-en som mange her på forumet er så opptatte av.Men jeg er fornøyd med kroppen min,og tror det er hovedgrunnen til at jeg ikke har slike fordommer mot andres utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ser fortsatt ikke noen i overvektpolitiet som har våget å kommentere det med sultsenteret i hjernen som kan få en form for "skade" som gjør at enkelte er konstant sultne. Og det at det er omtrent like vanskelig å motstå mat når man er sulten som vann når man er tørst. For de som har denne defekten såklart.

Hva med litt empati? Prøv å lev dere inn i en situasjon som ikke er den dere lever i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hele innlegget ditt. Du sier jo selv du reagerer når du ser en overvektig person bruke mye dressing. Og når det gjelder det at du "kun har fordommer mot dem som ikke gjør en innsats" så blir det litt feil å si egentlig. For som du selv poengterer kjenner du meg ikke. Dersom du ser meg på en restaurant der jeg dynger salaten med dressing, så vet du ikke hva jeg gjør eller ikke gjør mot vekta. Kanskje er dette min ene dag for utskeielser.

Altså baserer du dine "fordommer" på folk du kjenner godt. Ikke folk du ser tilfeldig. Men kan man egentlig snakke om fordommer når man kjenner folk godt? Fordommer handler jo om å gjøre seg opp en mening FØR man blir kjent med noen. At du mener dine venner har en dårlig livsstil handler ikke om fordommer. Men om du ser en overvektig fremmed på gata og går ut fra at han/hun har en dårlig livsstil, da har du fordommer.

Det var jo det første jeg sa i mitt første innlegg.. jeg innrømmer at jeg har fordommer. Jeg var ærlig, flott at du plukket opp på det, om enn litt sent... ;)

her var det jeg skrev:

Jeg har nok litt fordommer mot overvektige.

har tatt meg selv flere ganger i å tenke.. oi.. kanskje hun ikke skulle hatt så mye dressing på.. om jeg ser en overvektig person som spiser masse fet mat.

Mine fordommer slutter derimot om jeg blir kjent med personen, så sant ikke personen har gitt opp og aldri prøvd å gjøre noe med det han eller hun misliker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninni

Jeg er ikke overvektig men har opplevd fordommer den andre veien: overvektige kaller slanke for pinner osv....noen av dem t.o.m hater oss fordi vi ikke er overvektige.

Opplever ofte at folk ikke tenker på OSS. Det er alltid synd på den overvektige jenta liksom.

Det er ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva er det som har skjedd med verdens genbase de siste ti årene som har ført til at så mange har anoreksi? At så mange har psykiske problemer? At så mange har kreft?`

Det kan kanskje tenkes at det er noe i lufta vi puster inn eller i maten vi spiser (utover fett, sukker og kalorier) som gjør at enkelte får et fedmeproblem.

Kanskje det er ikke genbase, men det vi putter inn i oss og det vi gjør med oss selv? Dvs, at vi selv er mer eller mindre ansvarlige, at det ikke finnes noe gen-pute man kan skylde på?

Jeg tviler sterkt på at det er noe 'i lufta' som gjør mennesker overvektige - som oftest er det noe man putter inn i munnen. Ofte har det heller ikke med bare fett og sukker å gjøre - man kan også spise ganske sunt, men i vanvittige mengder, men alt i alt er det jo bare om du er aktiv nok til å forbrenne de kaloriene du spiser. Det er også noen som har en raskere stoffskifte enn andre - urettferdig, ja! Men man har stoffskiftet man har og må leve med det.

(bare å legge til at jeg vet veldig godt selv at det å få det til er et litt annet ting - men grunnlaget er faktisk dette)

I tillegg - da det gjelder da fordommer - jeg må bare si meg sterkt enig i de som har nevnt overvektige barn som helt klart ikke får gode vaner hjemmefra. Disse foreldre har jeg sterke fordommer i mot, ja.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg ser fortsatt ikke noen i overvektpolitiet som har våget å kommentere det med sultsenteret i hjernen som kan få en form for "skade" som gjør at enkelte er konstant sultne. Og det at det er omtrent like vanskelig å motstå mat når man er sulten som vann når man er tørst. For de som har denne defekten såklart.

Hva med litt empati? Prøv å lev dere inn i en situasjon som ikke er den dere lever i selv.

Stakkars....

Dere som overhode ikke har greie på helse men uttaler dere likevel.

Melatonin og leptin er nevnt i ref og disse påvirker sultsentret. Sult er også relativt og noe man selv kan regulere til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Kanskje det er ikke genbase, men det vi putter inn i oss og det vi gjør med oss selv? Dvs, at vi selv er mer eller mindre ansvarlige, at det ikke finnes noe gen-pute man kan skylde på?
Det er nok bevist at kroppsvekt til en stor del er arvelig. Men jeg syns ikke det er noen pute. Det som har skjedd i løpet av de siste tiårene er rett og slett at vi beveger oss mindre, og det går hardest ut over dem som har lett for å legge på seg. Det er viktig å finne ut av slike ting for å vite hva vi skal gjøre med det, og å bruke det som en unnskyldning hjelper jo ingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, jeg blir provosert av overvekt. Veldig provosert.

Nå snakker jeg ikke om medisiner som fører til overvekt,

psykiske problemer, ødelagt stoffskifte eller funksjonshemmede, for å klargjøre det.

Overvekt er i alle andre tilfeller en selvpåført sykdom. Man spiser mer enn man forbrenner, og man går opp i vekt. Feller for mange tror jeg er store, kaloririke middager. Er ikke ofte porsjonen ser så store ut, men den inneholder mengder av kalorier. Kombinert med lunch'en som feks. besto av en baguette, som også lett kan bli veldig kaloririk.

Jeg holder meg slank ved å telle kalorier. Høres sykt ut for noen, men når man kommer inn i en rytme, er det ikke lenger noe stress. Krever nesten ingenting. Det er verdt det, for å holde en slank og fin kropp. Anbefales alle.

Og jeg kan heller ikke, i min villeste fantasi, forstå at man ikke kommer til et punkt der man tenker: "jeg har lagt på meg en del i det siste...... burde kanskje ha endret litt på vanene mine". Nådde dere aldri dette punktet? Hvorfor ikke? Det er snakk om latskap, og la ting seile sin egen sjø.

Har ikke empati for de overvektige i det hele tatt. Egoistisk. De er en STOR utgiftskilde for samfunnet, og man kunne ha brukt disse pengene på langt viktige saker som feks. funksjonshemmede, barnevern osv. For ikke å snakke om kreftforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Ja, jeg blir provosert av overvekt. Veldig provosert.

psykiske problemer, ødelagt stoffskifte eller funksjonshemmede, for å klargjøre det.

*klippe*

Og jeg kan heller ikke, i min villeste fantasi, forstå at man ikke kommer til et punkt der man tenker: "jeg har lagt på meg en del i det siste...... burde kanskje ha endret litt på vanene mine". Nådde dere aldri dette punktet? Hvorfor ikke? Det er snakk om latskap, og la ting seile sin egen sjø.

Har ikke empati for de overvektige i det hele tatt. Egoistisk. De er en STOR utgiftskilde for samfunnet, og man kunne ha brukt disse pengene på langt viktige saker som feks. funksjonshemmede, barnevern osv. For ikke å snakke om kreftforskning.

Jeg er veldig enig.... Så det vil si at jeg har en del fordommer mot overektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og du ser med en eneste gang om en person er overvektig pga. av noen av disse faktorene eller ikke?

Det er mange som påberoper seg å ha denne evnen. Kanskje du eller andre som kan det samme kan fortelle meg hvordan dere ser dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er ikke overvektig men har opplevd fordommer den andre veien: overvektige kaller slanke for pinner osv....noen av dem t.o.m hater oss fordi vi ikke er overvektige.

Opplever ofte at folk ikke tenker på OSS. Det er alltid synd på den overvektige jenta liksom.

Det er ikke noe bedre.

Ja,slik er det.. :tristbla: Det er en utbredt holdning at det er lettere å gå opp i vekt enn ned.Enkelte tror desverre at veien til selvtillit går gjennom å rakke ned på andres utseende..Mange er flinke til å stigmatisere: Overvektige blir gjerne sett på som late,uten selvdisiplin og uten viljestyrke. Men de tynne mååå jo bare være anorektiske,avmagrede og alvorlig syke,uansett hvor mye de spiser og hvor sunne de er..

Personer,(både tykke og tynne),som setter andre i bås på en slik måte kommer det alltid til å være. Men en ting er sikkert: noe ekte selvtillit får de aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og du ser med en eneste gang om en person er overvektig pga. av noen av disse faktorene eller ikke?

Selv med medikamenter så må man faktisk spiser mer enn det kroppen trenger, så man kan begrense det om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...