Gå til innhold

Har du fordommer mot overvektige?

Gjest Drodlebrura

Anbefalte innlegg

Jeg tror at de fleste av oss har en stygg uvane med å bruke oss selv som fasit. Det som gjelder for meg, gjelder også for deg. Men det er jo ikke slik det er dessverre. Jeg ergrer vettet av meg over trenings og kostholdseksperter som elsker grønnsaker og ikke synes dagen er verdt å gjennomleve uten å løpe ei mil før frokost. Jeg kan ikke annet enn å tenke at de ikke skjønner hva det handler om.

Hadde jeg hatt det slik hadde jeg vært supertynn. Men jeg for min del elsker å lage mat og å spise mat. Og jeg hater hvert sekund jeg ikke har hvilepuls. Trening er noe jeg gjør fordi jeg må, ikke fordi jeg har lyst. Jeg har aldri LYST til å trene. Og slik har jeg vært uansett hvilken vekt jeg har hatt, og uavhengig av hvilken form jeg har vært i. (Og jeg har faktisk både vært veldig veltrent og veldig tynn.)

Jeg tror ikke jeg har fordommer overfor overvektige. Jeg prøver å ikke ha det. Og jeg vet jo at det er vanskelig å finne klær som faktisk passer når man er overvektig. Så å kritisere klesstilen til overvektige er litt dårlig gjort.

Jeg synes uansett at det er en fin regel å feie for egen dør, ikke være så innmari opptatt av hva andre gjør, spiser eller har på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg ser mange her kommenterer at de reagerer på overvektiges klesvalg. Hva er det dere reagerer på da, spesifikt?

Skal overvektige gå i en spesiell uniform som ikke er kroppsnær, ikke viser for mye hud og heller ikke er et telt? Kan noen fortelle meg hvilke klær jeg får lov å bruke? Striper på tvers er selvsagt fy-fy. Og jeg skal helst gå i svart fra topp til tå, for det er slankende. Korte bukser må jeg IKKE bruke, for det gjør at jeg får kortere ben og dermed ser enda tykkere ut. Så i sommervarmen går jeg i lange, mørke bukser, for å tilfredsstille motepolitiet som ikke vil se overvektige mennesker vise fram hud eller bruke fargerike plagg eller plagg som viser former.

Eller kanskje jeg bare driter i hele greia og kler meg i det jeg trives i! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gjest**_*

Det er trist at så mange har fordommer - i dette tilfeller i forhold til overvektige.

Hvem vil reflektere i dybden fremfor å generalisere? Respektere?

Det finnes såvel sykelig slanke og friske overvektige. Uttrykket er forskjellig. Estetiske ideal er forskjellige i tid og kultur. Det finnes et vell av spiseforstyrrelser...

http://www.something-fishy.org/memorial/memorial.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fordommer mot overvektige?

Jeg innså idag at det har jeg. Ganske mye også tror jeg. :(

Om overvektige jeg ikke kjenner tar jeg meg selv ofte i å tenke/si ting som:

-Herregud, fant ikke hun en trangere topp?

-Hvorfor går hun med så vide og uformelige klær bare fordi hun er tykk?

-Til pass for henne at hun er feit, sånn som hun stapper i seg.

-Hvordan kan den feite, ekle mannen ha den snertne, lekre dama?

-Hæ? Er han der lege/lærer/professor? Han som er så feit kan vel ikke være særlig smart?

:rodme:

Jada, vet jeg høres ut som verdens verste person. Og dette til tross for at jeg er litt kraftig selv og har ei venninde som er overvektig (og verdens snilleste, søteste, smart, bra jobb, godt likt osv). Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje litt? Jeg kan ikke si selv at jeg er helt tynn, men er heller ikke helt overvektig da man skulle regne med BMI.

Men dersom jeg ser mennesker som er svært overvektige, kan jeg godt tenke meg at de er ikke særlig gla i seg selv, at de ikke tar vare på seg selv og lurer litt på hvorfor de bare aksepterer det.

Klesvalg kan jeg godt stusse over - spesielt da det er snakk om mennesker som for en eller annen grunn bruker klær som er flere størrelser for små. Eller da noe ganske rart som rett og slett gjør figuren mye verre. Det lar jeg ofte merke til, men det gjelder ikke bare overvektige, det er mange normalvektige som gjør dette og. Det forundrer meg at mennesker skulle velge klær som gjør dem styggere, bare fordi de er 'trendy'. Så jeg har nok flere fordommer der :)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror at de fleste av oss har en stygg uvane med å bruke oss selv som fasit. Det som gjelder for meg, gjelder også for deg. Men det er jo ikke slik det er dessverre. Jeg ergrer vettet av meg over trenings og kostholdseksperter som elsker grønnsaker og ikke synes dagen er verdt å gjennomleve uten å løpe ei mil før frokost. Jeg kan ikke annet enn å tenke at de ikke skjønner hva det handler om.

Hadde jeg hatt det slik hadde jeg vært supertynn. Men jeg for min del elsker å lage mat og å spise mat. Og jeg hater hvert sekund jeg ikke har hvilepuls. Trening er noe jeg gjør fordi jeg må, ikke fordi jeg har lyst. Jeg har aldri LYST til å trene. Og slik har jeg vært uansett hvilken vekt jeg har hatt, og uavhengig av hvilken form jeg har vært i. (Og jeg har faktisk både vært veldig veltrent og veldig tynn.)

Jeg tror ikke jeg har fordommer overfor overvektige. Jeg prøver å ikke ha det. Og jeg vet jo at det er vanskelig å finne klær som faktisk passer når man er overvektig. Så å kritisere klesstilen til overvektige er litt dårlig gjort.

Jeg synes uansett at det er en fin regel å feie for egen dør, ikke være så innmari opptatt av hva andre gjør, spiser eller har på seg.

:klappe::jepp:

Veldig godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Klesvalg kan jeg godt stusse over - spesielt da det er snakk om mennesker som for en eller annen grunn bruker klær som er flere størrelser for små. Eller da noe ganske rart som rett og slett gjør figuren mye verre. Det lar jeg ofte merke til, men det gjelder ikke bare overvektige, det er mange normalvektige som gjør dette og. Det forundrer meg at mennesker skulle velge klær som gjør dem styggere, bare fordi de er 'trendy'. Så jeg har nok flere fordommer der :)

Hvis jeg kun skal bruke klær som gjør figuren min slankere må jeg gå i mørke klær fra øverst til nederst. Mørkt ser slankende ut. Det samme gjør det dersom man bruker samme farge hele veien. Eventuelt vertikale striper. Herregud for et syn!

Nei, jeg bruker klær jeg trives i. Så får heller overvektpolitiet grine på nesen og tenke sitt. Jeg nekter å sitte i en krok og være ei grå mus for å tilfredsstille snevre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I vårt kroppsfikserte samfunn har vi vel alle mer eller mindre fordommer .. Har en overvektig søster som sliter, spiser mye mindre enn meg og veier over dobbelt så mye. Overvekt er komplisert og handler ikke bare om det man spiser, stoffskifteproblemer og annen hormonell ubalanse kan birdra til overvekt!!

Selv sluttet jeg å røyke for 3 måneder siden og har faktisk lagt på meg 10 kilo!!!! Det er ikke lett å få dem av.. I den forbindelse oppdaget jeg at de fleste kjedene har "normale" klær opp til str 44. Etter det er det over til stormote.. Underlig tatt i betraktning at gjennomsnittsstørrelsen for norske kvinner er 42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange her kommenterer at de reagerer på overvektiges klesvalg. Hva er det dere reagerer på da, spesifikt?

Skal overvektige gå i en spesiell uniform som ikke er kroppsnær, ikke viser for mye hud og heller ikke er et telt? Kan noen fortelle meg hvilke klær jeg får lov å bruke? Striper på tvers er selvsagt fy-fy. Og jeg skal helst gå i svart fra topp til tå, for det er slankende. Korte bukser må jeg IKKE bruke, for det gjør at jeg får kortere ben og dermed ser enda tykkere ut. Så i sommervarmen går jeg i lange, mørke bukser, for å tilfredsstille motepolitiet som ikke vil se overvektige mennesker vise fram hud eller bruke fargerike plagg eller plagg som viser former.

Eller kanskje jeg bare driter i hele greia og kler meg i det jeg trives i! :jepp:

Jeg var da en av de som sa i mitt innlegg på forrige side at jeg har i grunn ikke noe fordommer mot overvektige (var det selv i flere år) men at jeg nok kan tenke noen tanker når det gjelder valg av klær. Ser at mange tror at det gjelder f.eks at man skal gå i sort som du også nevner her, men jeg i mitt tilfelle tenker egentlig motsatt. Skjønner ikke hvorfor man vil gå i altfor svære plagg som er totalt formløse osv, det gjør jo ofte sånn at figuren blir enda verre. Men ja, folk skal få gå i det de vil, så skal jeg heller sette lokk på tankene mine. Jeg vet jo bedre, vil bedre.. men av og til er det likevel vanskelig å få bukt på en og annen tanke som streifer forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kun skal bruke klær som gjør figuren min slankere må jeg gå i mørke klær fra øverst til nederst. Mørkt ser slankende ut. Det samme gjør det dersom man bruker samme farge hele veien. Eventuelt vertikale striper. Herregud for et syn!

Nei, jeg bruker klær jeg trives i. Så får heller overvektpolitiet grine på nesen og tenke sitt. Jeg nekter å sitte i en krok og være ei grå mus for å tilfredsstille snevre mennesker.

Nei, det har sjeldent med farger å gjøre. Jeg synes absolutt ikke at alle som er litt fyldigere skulle bare gå i svart og dekke seg helt.

Det finnes alle slags mønster man kan bruke (store mønster gjør faktisk mye slankere enn det å bare gå i svart), mange sterke farger som er fine (kanskje da ikke rosa, men det er få som kler rosa i det hele tatt, uansett figur).

Men jeg har nok sett en del av de som har en litt for kort topp for litt for lave bukser for å si det sånt. Eller klær som er alt for små (spesielt jeans).

Og jeg mener heller ikke at man ikke skulle gå i korte bukser med varmt vær. Men det er da mulig å tenke hvilke korte bukser man bruker, synes jeg.

Det jeg rett og slett synes er at man skulle kle seg etter figuren (dvs uansett om man er større eller mindre, høyere eller kortere, eple eller pære) i stedet for det som er fasiten å være 'trendy'.

Det er bare å vise fram det som er best med vedkommende, uansett hva det da er - en tynn midtlinje, god proporsjon, formfyll rumpe eller fin fyldig byst :)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *smak*
Jeg var da en av de som sa i mitt innlegg på forrige side at jeg har i grunn ikke noe fordommer mot overvektige (var det selv i flere år) men at jeg nok kan tenke noen tanker når det gjelder valg av klær. Ser at mange tror at det gjelder f.eks at man skal gå i sort som du også nevner her, men jeg i mitt tilfelle tenker egentlig motsatt. Skjønner ikke hvorfor man vil gå i altfor svære plagg som er totalt formløse osv, det gjør jo ofte sånn at figuren blir enda verre. Men ja, folk skal få gå i det de vil, så skal jeg heller sette lokk på tankene mine. Jeg vet jo bedre, vil bedre.. men av og til er det likevel vanskelig å få bukt på en og annen tanke som streifer forbi.

Det er jo i tilfelle ditt problem og ikke den du tenker det om sitt problem. Jezzzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i tilfelle ditt problem og ikke den du tenker det om sitt problem. Jezzzzz

Har det vært noe antydning at det ikke er det?

Det er jo snakk om fordommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *smak*
Har det vært noe antydning at det ikke er det?

Det er jo snakk om fordommer?

Jammen fordommer gjør bare vondt for deg selv, ikke bland overvektige inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel ikke sagt noe annet heller? Etter det jeg trodde, så gjelder vel tråden fordommer. Altså mine egne, private tanker og ikke noe jeg plager andre med akkurat. Heller er jeg ikke spesielt glad for de, så ja - det er mitt problem ja.. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland overvektige inn i det? Men tråden heter jo fordommer mot OVERVEKTIGE? Da trodde jeg at vi diskuterte, vel fordommer mot nettopp overvektige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *smak*
Jeg har vel ikke sagt noe annet heller? Etter det jeg trodde, så gjelder vel tråden fordommer. Altså mine egne, private tanker og ikke noe jeg plager andre med akkurat. Heller er jeg ikke spesielt glad for de, så ja - det er mitt problem ja.. ??

Etter det jeg kan forstå så prøver ts å legge sine fordommer over på overvektige og ikke på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Det jeg rett og slett synes er at man skulle kle seg etter figuren (dvs uansett om man er større eller mindre, høyere eller kortere, eple eller pære) i stedet for det som er fasiten å være 'trendy'.

Det er bare å vise fram det som er best med vedkommende, uansett hva det da er - en tynn midtlinje, god proporsjon, formfyll rumpe eller fin fyldig byst :)

Da kan jo du få lov til å bli med meg på en shoppingrunde i en gjennomsnittlig norsk by. Så kan du vise meg hvordan jeg kler meg "riktig" i forhold til min figur. Det blir ingen enkel jobb.

Det er nemlig sånn at det er lite å velge i når man er over størrelse 46. Men det skal jeg helst ikke si, for da klager jeg over overvekten min, og hvis det er så ille så kan jeg jo bare slanke meg... Gjeeeesp!

Og jeg synes fryktelig synd på tenåringer som er overvektige. Det er nemlig håpløst å finne trendy plagg i store størrelser. Jeg skjønner godt at overvektige tenåringsjenter presser seg inn i altfor små plagg. Fordi det i den alderen er svært viktig å følge trendene. En 17-åring har ikke lyst å gå rundt i samme klær som sin mor. Men det må man ofte om man er større enn str 46. Jeg gjorde det da jeg var 17. I klesveien har jeg sett ut som jeg var 50 år mens jeg egentlig var 16-30. I dag har jeg heldigvis klart å bygge meg opp en selvtillit som gjør at jeg kan kle meg i det jeg vil og føler meg komfortabel i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mummitrollet_*

I mange år hadde jeg sterke fordommer mot overvektige, men det har mye å gjøre med at jeg på den tiden hadde anoreksi, ogn overvekt skremte meg noe vannvittig. I dag har jeg ikke de fordommene, men jeg synes rett og slett synd på dem. Tenker at jeg er glad det ikke er meg (vet det er stygt men), for jeg hadde aldri greid den følelsen tror jeg. Men dette har nok mye med min bakgrunn å gjøre.

Når det er sagt har jeg fått fordommer mot undervektige, tenker lett at h*n er nok syklig opptatt av vekta, kalorier, trening, etc. Jeg kan rett og slett føle meg irritert merkelig nok! Tenker at vedkommende er skikkelig dum som holder på sånn. Men på seg selv kjenner man jo andre....og jeg var jo en gang slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg sliter med vekta sjøl, så jeg tror jeg vet noe om det å være overvektig. Og jeg tror man finner veldig få tjukke mennesker som ikke har slanka seg en hel haug med ganger, eller kanskje til og med er på en evig slankekur. Og de aller fleste av de ordentlig store menneskene er nok fortvila over vekta si, og har prøvd masse forskjellig for å få bukt med den. De fleste klarer det bare ikke.

Jeg trodde jeg var tjukk fra jeg var 12 år, for det ble jeg fortalt av venner, dessuten var det veldig in å slanke seg... Siden jeg vet nøyaktig hva jeg veide så vet jeg nå at jeg ikke var overvektig før jeg var rundt 18, men det merka jeg ikke så godt for alt jeg så i speilet (og på vekta) var en tjukk person allikevel. Allerede da hadde jeg prøvd å slanke meg endel, tullete fastekurer og sånt som på sikt bare gjorde med tjukkere og slappere.

Etter å ha slanka meg og lagt på meg igjen i mange år har jeg nå slutta helt med det. Jeg driver nå og spiser så sunt jeg kan, og trener (jeg har vel alltid trent på et eller annet nivå). Det er et langsiktig prosjekt, og hvis jeg ender opp med å ikke gå ned så er det bedre enn å sulte seg og så legge på seg igjen. Og jeg har rundt 15 kg for mye i forhold til en vekt som min lege har anbefalt meg å sikte meg inn på.

Det at noen klarer å slanke seg kanskje 10-20 kg eller mer, og så forblir normalvektig for resten av livet er faktisk en sjeldenhet! 99 % av dem som slanker seg går opp igjen! Det sier mye om hvor vanskelig det er. Heldigvis er det nå mye forskning på overvekt, og kanskje en dag får vi svaret på hvordan man skal hjelpe dem som virkelig lider under dette.

For husk dette: Det er faktisk ikke vanskelig å slanke seg. De fleste tjukke har sikkert flere ganger gått ned både 10 og 20 kg. Det vanskelige er å bli der. Og det har svært lite med selvdisiplin å gjøre.

Jeg leste nylig en litt interessant artikkel om et forsøk hvor de hadde prøvd å få folk til å legge på seg. Dette var fengelsinnsatte med normal vekt. De måtte opp i over 10 000 kalorier om dagen for å legge på seg, og med masse slit klarte de å legge på seg ca 10 % kroppsvekt. Etter forsøket rant kiloene av igjen. Så det er vanskelig å få naturlig slanke mennesker tjukke, akkurat som det er å få tjukke folk slanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har nok dessverre det. Kjenner jeg reagererer skikkelig hvis jeg ser overvektige som sitter på McDonalds og spiser store menyer, verst er det hvis de har med seg ungene og de er overvektige de også. Og jeg reagerer også på overvektige som går med alt for trange klær....

Skulle ønske at jeg ikke tenkte sånn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...