Gå til innhold

Angst

Fremhevede innlegg

Gjest Neglebiter
Skrevet

Jeg har nok ikke turt å innrømme for meg selv at jeg faktisk sliter med angst.Som regel klarer jeg å holde tankene i sjakk.De siste dagene har det skjedd mye negativt i livet mitt.Og nå sitter jeg her,føler at noe strammer rundt halsen min.Jeg føler at jeg ikke får puste ordentlig.Jeg kan gå ut og være sammen med folk uten at det hindrer meg,men når jeg er tilbake i leiligheten min alene kommer pusteproblemene igjen.Jeg vet at det er mange som sliter med angst.selv om ikke alle har disse symptomene.Hvordan takler dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har nok ikke turt å innrømme for meg selv at jeg faktisk sliter med angst.Som regel klarer jeg å holde tankene i sjakk.De siste dagene har det skjedd mye negativt i livet mitt.Og nå sitter jeg her,føler at noe strammer rundt halsen min.Jeg føler at jeg ikke får puste ordentlig.Jeg kan gå ut og være sammen med folk uten at det hindrer meg,men når jeg er tilbake i leiligheten min alene kommer pusteproblemene igjen.Jeg vet at det er mange som sliter med angst.selv om ikke alle har disse symptomene.Hvordan takler dere det?

kjenner igjen føelsen. opplever dette mye men kanskje enda mer før. Det viktigste er å holde på med ting som gir en selvtillit og for få tankene over på noe annet. Får man selvtillit, kan man klare å overvinne angsten oftere itellegg til å få "hvilepauser". Det hørtes muligens som et overrfladsik råd men det funker.

Det er viktig å ikke gjøre ting mer komlplisert enn det er. Du prøver sikkert å tenke ut løsninger på hvordan du skal takle angsten hele tiden.( eller jeg gjorde i hvertfall det) Ikke tenk så mye.

Skrevet

Du skal ihvertfall ikke slite med dette alene! Jeg gikk lenge med angstsymptomer før jeg torde å bestille time hos fastlegen min. Det torde jeg først etter et gedigent panikkanfall der jeg trodde min siste time hadde kommet, pga hjertebank og pustebesvær. DA torde jeg ringe lege...

Ring til legen din du også, og be om en så rask time som mulig. H*n kan hjelpe deg videre, enten med samtaler eller kanskje en rekvisisjon til psykolog om det behøves. Det letter faktisk bare å få fortalt noen hvordan man har det. Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Meditasjon og yoga er det som hjelper meg mest. Begge deler gjør blant annet at man får en fri og svært rolig pust og lærer å roe pusten med vilje selv når man er opphiset og engstelig. Det reduserer angst svært, svært godt.

Gjest Gjest
Skrevet

Råd nr 1: Du må jo tenke på ting, det er ikke til å unngå. Men ikke gruble på dem. Dersom de kverner om og om igjen så har det gått for langt. Finn en måte å koble deg ut fra tankerekken på dersom det skjer.

Råd nr 2: Om du føler du mister kontrollen, stopp opp og se deg rundt i leiligheten. Se på en og en ting (sofa, gardiner, lys, tv, bøker, filmer, teppe m.m.) og navngi dem høyt. Rolig tempo.

Råd nr 3: Ta kontakt med fastlegen med en gang, det er ca 6 ukers ventetid hos psykolog, litt etter hvor i landet du bor. Om 4-5 uker kan du ha det mye verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...