Gå til innhold

Hjelp til valg av fotograf

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_snartbrud_*
Skrevet

Hei! Vi skal gifte oss på høsten og har et problem ved valg av fotograf.

Den ene er en profesjonell fotograf som har studio her som vi skal gifte oss. Hun har to pakker som er aktuelle for oss:

* 3000 kr for 10 bilder 10x15 i album og fotografering på avtalt location i 30 min

* 4000 kr for 20 bilder 10x15 i album og fotografering på avtalt location i 1 time, her kan også forlovere være med på seansen

Den andre er en frilansfotograf som ikke har studio, men holder til i området som vi skal gifte oss i, så derfor er ikke reiseutgifter noe særlig. Han har en pakke til oss:

* 4000 kr for fotografering i opptil 2 timer på avtalt location + dvd med alle bildene på i høy oppløsning.

Grunnen til at jeg har tatt med studio eller ikke, er fordi hvis det blir regn så er det jo en fordel kanskje at fotografen har studio som man kan ta i? Eller burde vi ta naturfotografier uansett vær?

Vi tenker at det å ha med forloverne på fotograferingen ikke er noe vi absolutt trenger, så det står ikke så høyt på listen. Vi skal ta bilder med dem når vi tar alle andre familiebilder senere på dagen.

Ved det første alternativet, altså en profesjonell fotograf, får vi altså album med bilder i, men det får vi ikke på frilansfotografen. Jeg vet ikke hvor viktig dette er?

Det siste punktet som er viktig, er da hvordan man får bestilt bildene i ettertid. Hos første alternativ så blir forstørrelser og kopier rådyrt, mens hos nr to så kan vi jo selv velge absolutt hva vi vil med bildene som vi da har fått alle rettigheter til. Hvor mye er dette av betydning?

Det er jo igrunn to hovedspørsmål som vi kommer frem til her. Er frilansfotografen dyktig nok til å ta gode bilder? Hvor viktig er det å ha rettighetene til bildene?

Noen som kan hjelpe med litt innspill så vi kan få tenke litt mer igjennom hva som er lurt og ikke, eventuelt gi litt tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Moo_*
Skrevet

Hvis frilansfotografen vet hva h*n driver med, så ville jeg ha gått for det.

Det er ganske greit å ha bildene selv, for da kan du lage så mange kopier du vil.

Det skal være ganske dårlig vær før du ikke kan fotografere ute, og det er faktisk en fordel om det er overskyet.

Har sett veldig fine brudebilder med brudeparet under paraply også, for den saks skyld ;)

Skrevet

hvis det er dårlig vær, kan dere fotograferes i en paviljong, i en fin bygning, ute under et sted det er litt tak ol. mange muligheter selv om det regner

Skrevet

du kan jo bruke en proff som allikavel gir fra seg rettighetene til bildene?

og hvem som helst kan jo kalle seg freelance..... pass på at han har fotografert bryllup før? for ellers så kan du få litt av hvert.. og da hjelper det jo lite om du har alle bildene på dvd...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg ville valgt den dyktigste fotografen! Den profesjonelle er selvfølgelig dyrer fordi det er kostnader knyttet til å drive et studio. Frilansfotografen kan sitte ved kjøkkenbordet og har ingen kostnader. Den profesjonelle fotografen har mulighet til å gå gjennom bildene sammen med deg i etterkant, lage vakre forstørrelser og ramme inn bildene. Frilansfotografen overlater alt dette til deg selv. Er det verdt den lave prisen? Bilder printet på "fotobutikken på gjørnet" blir ikke like bra som det den profesjonelle fotografen lager selv.....

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Vi har også valgt profesjonell fotograf.

Vi skulle selvfølgelig gjerne hatt rettighetene til alle bildene, men det er viktigere for oss at vi får flotte bilder. Fikk kjempegod kontakt med fotografen fra første stund, har sett masse bilder hun har tatt tidligere, og føler virkelig at hun forstår hvordan vi vil ha bildene våre:)

Ønsker oss ganske utradisjonelle "kule" bilder, akkurat slike som "vår" fotograf er kjent for å ta, og hun sier at hun gleder seg masse til å få ta bilder av oss:)

Dessuten: Husk at dersom prisen er avgjørende, så koster det faktisk ganske mye å få masse store forstørrelser og store rammer i fotobutikken på hjørnet også!! Og dessuten krever det masse ferdigheter, arbeid, utstyr og tid og lage et flott fotoalbum fra bryllupet.

Vi kommer til å bruke ganske mye penger på fotograf, men som sagt er dette noe vi absolutt prioriterer. Regner med å bruke ca 7000,- på et skikkelig album (noen sider med ett stort bilde, andre sider med multibilder, noen fargebilder og noen sort/hvitt) og i tillegg ca 5000,- på en stor forstørrelse til oss selv, ett stort multibilde til oss selv, samt forstørrelser til tre "sett" med foreldre. Bilder til takkekort tar min far som jobber som journalist/fotograf.

Dersom dere mener at den beste løsningen for dere er frilansfotograf, så har jeg ikke noe problem med å forstå det:) Men er enig med hun som skrev over her, sjekk grundig hva denne fotografen har gjort tidligere, og helst referanser. Kan tenke meg at det er utrolig surt i ettertid om man ikke får de bildene man ønsker seg! Man kan jo ikke rekonstruere denne dagen i ettertid... Og bildene er vel kanskje de beste minnene (bortsett fra de man har i hodet) man har fra bryllupsdagen sin.

Selv tenker jeg at det er vel helt sikkert en grunn til at profesjonelle fotografer er dyrest (utdannelse, erfaring, utstyr, kvalitet på produktene...).

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Tenkte bare å legge til at i albumet vi får fra fotografen er sidene "trykte" og laminerte, og ikke "limt inn". Blir veldig fint og profft:) Velger selvfølgelig ut alle bildene selv. Forstørrelsene er laminerte (kan også velge lerret). Forsto det slik at laminerte bilder (som man får hos fotograf) falmer mindre og er generelt veldig holdbare.

Gjest antigartner
Skrevet

Er det noe jeg ikke ville spart penger på i forbindelse med en slik dag, så er det kvaliteten på fotograf og bilder. Bildene vil bidra til de viktigste minnene for all framtid, så da ville det jo være leit om ingen ble helt bra, fordi dere valgte en fotograf som ikke var proff. Gå for proffens dyreste alternativ og allier dere i tillegg med dyktige amatører og gode venner som kan ta bilder gjennom hele kvelden.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_TH_*
Skrevet

Hei og gratulerer!

Når det gjelder spørsmålet ditt vil jeg for det første si at en som er frilans fotograf ikke behøver å være amatør (altså ikke profesjonell). Er han fotograf av yrke så er han profesjonell fotograf, og det spiller ingen rolle om han har studio når det gjelder hvor dyktig han er.

Det er irrellevant. Det dere må sjekke er bakgrunnen til begge fotografene. Er de vant til bryllupsfotografering? Liker dere de blidene de har tatt av andre par evt. i andre sammemhenger? Liker dere stilen til fotografene?

Hvis de ikke er vant til bryllupsfotografering så finn ut hva slags foto de er vant til.

Be om å få se et stort utvalg at bildene deres og snakk med dem om hva slags stil dere vil ha.

Føler dere at de forstår dere og kommuniserer godt med dere? Det er viktig at de hører på og forstår deres ønsker!

Det er også lurt å sjekke hva tidligere kunder synes om resultatet de fikk.

Når det gjelder hva slags format dere får bildene i ville jeg absolutt valgt å kjøpe de digitale negativene, altså filene i full størrelse (altså ikke komprimert). Sjekk at dere da også kjøper rettighetene til å gjøre hva dere vil med bildene. Det er ikke vanskelig å få laget kjempeflotte album på nett, f.eks. på iPhoto. Det gjorde jeg og det var mye mye mye billigere enn hva vår fotograf ville ha for et veldig likt album. Du kan også få laget gode print på nettet. Har du de digitale negativene er mulighetene nesten uendelige.

(Sørg for å få laget ekstra back-up av dem og lagre den på et trygt sted).

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...