Skrika89 Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Vi fikk 5 kattunger for 8 dager siden. Og klokka tilv i dag kom kattemoren seg ut og har ikke vært inne siden kattungene begynner å bli veldig urolige og sultne. de skriker og klatrer ut av kørja. Hva kan vi mate de med???? Veldig fint med svar fort!!
la Flaca Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 (endret) Problemet er vel at det er søndag og dyrebutikken/vetrinæren er stengt. Ellers kunne du kjøpt morsmelkerstatning. Vet det finnes oppskrifter på kattemelk også, kanskje noen her vet. Men det viktigste er å få i kattungene væske. Vil tro at søndagsåpne butikker har laktoseredusert melk, det kan du gi romtemperert i sprøyte. Eller vann uttynnet med malt kanskje? Hvor bor dere forresten? Og hvor lenge har mamman vært borte? Edit; 12 ja. Da er hun nok på vei hjem igjen snart. Men jeg skjønner at dere blir bekymret. Endret 8. juni 2008 av la Flaca
Skrika89 Skrevet 8. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2008 Hun vralta inn døra her halv 5... phuhh. det var da enda godt-
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 De er nok store nok til å være alene et par timer om kattemoren tar seg turen ut. Sjelden kattemor bare forlatter kattungene helt uten videre. Da må det være noe spesielt. Hun var vel bare lei og ville ha litt alene tid tenker jeg. Evt ville jeg sterlisert henne når hun var ferdig med kattungene for mye mulig hun har vært ute for å finne seg en ny hannkatt.
Skrika89 Skrevet 8. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2008 Hei:) Sterilisering skjer til uka:) ja antageligvis var hun nok bare sliten, men det var første gang hu var ute i dag etter at ungene kom så jeg fikk litt hetta:P Men nå er alt bra:)
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Hei:) Sterilisering skjer til uka:) ja antageligvis var hun nok bare sliten, men det var første gang hu var ute i dag etter at ungene kom så jeg fikk litt hetta:P Men nå er alt bra:) Tenker meg det ja. Med 5 unger hele tiden rundt seg så blir man jo sliten, men de forlater jo sjelden ungene sine før de tror de greier seg alene så med mindre hun blir borte veldig mange timer så ville jeg nok ikke vært redd.
la Flaca Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 En sterilisering tar på og rekonvalesensen varer i mange mange dager, noen bruker uker på å komme seg. Så å utsette kattemoren for en sånn påkjenning halvannen uke etter fødsel er galskap. Av mange grunner.
Skrika89 Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2008 Ok, jeg var ikke klar over dette. Ingen grunn til panikk folkens.... det er bare å usette det, til kattungene er store det vel.
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 (endret) Det er nok best å vente til kattemor er ferdig med diingen før du steriliserer, evt kan du gi henne p-piller hvis du er redd for at hun parer seg igjen. Slik foregikk steriliseringen av vår hunnkatt. Hun ble først dopet, så ble hun barbert på et stort felt på magen, før de åpnet buken ca 5 cm langt sår og tok ut livmor mm. Så ble hun sydd igjen og måtte bruke en body i ti-femten dager for at hun ikke skulle kunne slikke såret og dermed risikere å får betennelse. I denne perioden er det umulig for henne å gi melk. Men om katten din er blitt drektig innen du steriliserer henne, tar de bort forstrene også, dog med større risiko for katten. Endret 11. juni 2008 av Helen
Skrika89 Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. juni 2008 (endret) Det er nok best å vente til kattemor er ferdig med diingen før du steriliserer, evt kan du gi henne p-piller hvis du er redd for at hun parer seg igjen. Slik foregikk steriliseringen av vår hunnkatt. Hun ble først dopet, så ble hun barbert på et stort felt på magen, før de åpnet buken ca 5 cm langt sår og tok ut livmor mm. Så ble hun sydd igjen og måtte bruke en body i ti-femten dager for at hun ikke skulle kunne slikke såret og dermed risikere å får betennelse. I denne perioden er det umulig for henne å gi melk. Men om katten din er blitt drektig innen du steriliserer henne, tar de bort forstrene også, dog med større risiko for katten. Hvordan ble katten din etterpå? Fikk den en annen personlighet? Har hørt at dette kan skje. Endret 11. juni 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 For å spore tilbake til det opprinnelige tema: Når man har kattunger, kan det være lurt å ha litt geitemelk stående. Dette får man kjøpt i de aller fleste matbutikker, det er en ganske liten kartong (som en slik juiceboks for barn), den er hvit med grønt dekor. Geitemelk er helt trygt å gi til kattebarn, bedre enn morsmelkerstatning, da den jo må blandes og lett får klumper i seg. Om de trenger noe rask næring, kan man også gi sukkervann lagd av druesukker løst i varmt vann.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 (endret) Om jeg ikke tar helt feil så kan vel kattemor kastreres etter å ha fått kattunger, men hun kan ikke sterliseres. Eller andre veien, husker ikke helt. Men ved en av disse fjerner man alt noe som fører til at hun ikke har hormoner lengre og dermed ikke lager melk. Ved den andre så kuttes egglederne så katten ikke kan få unger, men fortsatt vil være hormonell. Men dette utføres veldig sjelden siden det fortsatt er fare for livmor kreft o.l. Men hvis et menneske sterliserer seg, slutter hun da å produsere melk? Altså om hun nettop har fått baby? Endret 11. juni 2008 av Gjest
Gjest katteeier mot min vilje! Skrevet 10. juni 2008 #13 Skrevet 10. juni 2008 Noen av dere er veldig frekke og arrogante mot trådstarter her!! Selvfølgelig skal man innhente informasjon om dyret man har i sin besittelse men det kan da ikke være meningen at man må kunne alt for å ha en katt!? jeg har en katt som kom syk og sulten inn i min hage. Jeg har etterlyst eieren overalt men ingen har meldt seg!! Dette er 2 år siden og katten bor fortsatt hos meg! Må kanskje kvitte meg med han da? Jeg kan jo ingenting om katter!! Nå føler jeg meg som en skikkelig dyreplager!! :katt:
Gjest tasha Skrevet 10. juni 2008 #14 Skrevet 10. juni 2008 (endret) her må det være noen små barnslige unger som skriver.... trådstarter kunne sikkert tenkt etter om det var lurt eller ikke, men jeg skjønner den personen jeg. jeg er selv utrolig glad i katter, alle kattene mine har fått et liv i stedet for å bli slått i hel, jeg har to katter i fjernadopsjon, jeg betaler penger til lokallaget her, og katter kommer fremfor barna i afrika for min del. ingen skade skjedd her. visste heller ikke dette, fordi jeg alltid har hatt hannkatter. man er ikke dyreplagere selvom man ikke vet alt. jeg er sikker på at denne personen tar godt vare på dyrene sine, og det sier litt at hun faktisk har tenkt å setrilisere katten, og har kattungene fortsatt, og blir bekymret ! DET er en god katteeier. noen hugger av hodet til kattungene, og kaster moren ut osv. det er sånt dere burde være opptatt av. jøsses-. Endret 10. juni 2008 av Helen
Gjest tasha Skrevet 10. juni 2008 #15 Skrevet 10. juni 2008 Noen av dere er veldig frekke og arrogante mot trådstarter her!! Selvfølgelig skal man innhente informasjon om dyret man har i sin besittelse men det kan da ikke være meningen at man må kunne alt for å ha en katt!? jeg har en katt som kom syk og sulten inn i min hage. Jeg har etterlyst eieren overalt men ingen har meldt seg!! Dette er 2 år siden og katten bor fortsatt hos meg! Må kanskje kvitte meg med han da? Jeg kan jo ingenting om katter!! Nå føler jeg meg som en skikkelig dyreplager!! :katt: tusen takk for at du har tatt vare på en hjemløs pus :D varmer et hjerte:) jeg har selv en katt som har vært borte et år, og håper noen snille folk har tatt i mot han sånn du har gjort med denne pusen.
susanne_89 Skrevet 10. juni 2008 #16 Skrevet 10. juni 2008 http://dyrenett.no/no/katt/ Her kan du gå inn og lese masse om katt og andre dyr... Kor gamle er kattungane no?
Skrika89 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2008 http://dyrenett.no/no/katt/ Her kan du gå inn og lese masse om katt og andre dyr... Kor gamle er kattungane no? De er 10 dager gamle.
Gjest Piper Skrevet 10. juni 2008 #18 Skrevet 10. juni 2008 (endret) Jeg vil nå heller si at en dyrelege som ville gjort et slikt inngrep på en nybakt kattemamma, burde aldri vært dyrelege. For har man en jobb som dyrelege, så klarer man fint å se om katten akkurat har fått kattunger. Derfor kan du nå slutte å snakke om at de som ikke vet dette burde aldri hatt katt osv, for et slikt inngrep hadde aldri blitt utført av en dyrelege. Og hadde det blitt det, så burde du heller blitt forbanna på dyrelegen som utførte det. For kan du så utrolig mye om katter som det du gir uttrykk for, burde du virkelig vite at det er lett å se at katten akkurat har fått kattunger. Og siden du tydeligvis ikke klarte å tenke den tanken, regner jeg med at du ikke vet så mye som du vil gi uttrykk for men bare ønsker å rakke ned på et annet menneske. Sier utrolig mye om deg som person Endret 10. juni 2008 av Helen
Gjest Ærlig talt! Skrevet 10. juni 2008 #19 Skrevet 10. juni 2008 Jeg er ny her på forumet, og må si det frister lite å skrive innlegg her når man får sånne reaksjoner fra de som skal svare. Støtter deg TS! Dette blir for dumt.. At folk gidder å lete igjennom innelggene for å finne "feil" i det man skriver.. Herregud.
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 10. juni 2008 #20 Skrevet 10. juni 2008 Hvordan ble katten din etterpå? Fikk den en annen personlighet? Har hørt at dette kan skje. Har ikke merket noen personlighetsforandring hos kattepusene. Hokatta er blitt tykkere og gladere i mat, mens hannkatta er blitt motsatt. Ellers er de akkurat som før. Akkurat nå ligger faktisk hokatta ved føttee mne og steller seg, og steller litt på raggsokkene mine også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå