Gå til innhold

HORMONSPIRAL

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fikk satt inn hormonspiral for 5 dager siden. Jeg holdt på å besvime og kaste opp av smertene jeg fikk da gynekologen satte den inn og selv med to paracet og paralgin forte senere på dagen lå jeg bare i sengen og hadde det helt jævlig.

Jeg har ikke født og fikk heller ingen opplysninger om at det både er forbundet med større smerter og større risiko for bivirkninger enn om man har født.

Nå noen dager senere, har jeg veldig sterke menssmerter. Værre enn jeg noen gang har hatt. Det kan slippe opp litt, men så hogger krampene til igjen. Jeg kjører på med Ibux, men det er slik at jeg våkner flere ganger ila. natta fordi jeg har vondt. Det skal siden at siden det er så varmt så sover jeg sikkert litt lettere enn vanlig.

I tillegg til dette er jeg så lei meg. Startet dagen i dag med å gråte og er veldig fortvilet... Spiralen kostet jo mye ca. 1300 og skal vare i 5 år, men jeg kan i følge gynekologen ha slike menssmerter i 3 uker og vare premenstruell i 3 mnd.

Oppsiden er jo muligheten for å få mindre mens på sikt, men skal jeg risikere å få sommeren "spolert" i alle fall svært preget av smerter og ubehag???

For at ikke det er nok så står det at denne form for prevensjon er egnet for jenter i stabile parforhold, og jeg er så singel som jeg kan få blitt... Føler virkelig at gynekologen (var vikar for min faste) hadde sine 5 minutter og ikke var så nøye med å sjekke om dette faktisk var noe for meg. Hun spurte jo om hjertefeil i familien og slik, men burde vel sagt litt mer???

Jeg er på dateren nå med en hyggelig fyr og mitt største ønske er jo å få kjæreste. Det er ikke så kult å forklare at "om jeg er litt heksete nå og at jeg gråter bare du sier bø, er ikke min feil, men hormonene som kødder med kroppen min"...

Så kjære medsøstre... Hva vil dere råde meg til å gjøre?

Skal jeg holde ut litt til? Det er tross alt mye penger for meg og ikke minst så er bivirkningene normalt overgående.

Eller skal jeg få den ut fort som F..., begynne på pp igjen som jeg ikke hadde noen problemer med?

På forhånd tusen takk for alle seriøse innspill. Er ganske fortvilet som dere sikkert forstår av det jeg har skrevet!

Ønsker alle en deilig sommerdag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold ut! Det blir bedre, det lover jeg deg. Trodde ikke de satte inn spiral på jenter som ikke hadde født, med mindre det var spesielle omstendigheter. Jeg mistet mensen med spiralen og det var utrolig digg....Så bit tennene sammen og holdt ut en stund til. Jeg småblødde i ganske mange uker før det ble helt bra.

Lykke til og god bedring til deg.

Skrevet
Hold ut! Det blir bedre, det lover jeg deg. Trodde ikke de satte inn spiral på jenter som ikke hadde født, med mindre det var spesielle omstendigheter. Jeg mistet mensen med spiralen og det var utrolig digg....Så bit tennene sammen og holdt ut en stund til. Jeg småblødde i ganske mange uker før det ble helt bra.

Lykke til og god bedring til deg.

Takk skal du ha :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en venninne som hadde det akkurat som du har nå, hun har heller ikke barn. Det ble visst bedre, er ikke sikker på hvor lang tide det tok. Hun har mensen et par ganger i året og er storfornøyd med det, men det var jo et h*** å få satt den inn.

Det er en grunn til at jeg aldri vil ha spiral. AU!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg fikk også spiral før jeg hadde født, fordi jeg ikke kan ta hormoner. Det var helt jævlig, jeg svimte av i stolen to ganger. Måtte fjerne den etter kort tid, for jeg blødde hele tida. Dette var vanlig spiral.

Fikk hormonspiral etter to barnefødsler, og den funket heller ikke for meg. Blødde hele tida, 6 uker i slengen, en uke opphold, så på`n igjen. Ble blodfattig og slapp. Sexlivet ble heller labert. Fjernet den etter et år, da orket jeg ikke mer og steriliserte meg.

Hold ut en stund til, for de fleste går det seg til etter noen uker. :troest:

Skrevet

Jeg hadde ikke ubeskrivelig vondt etter innsettingen, men kjente det godt ja. Det gikk gradvis over, og i løpet av 3-4 uker merket jeg ingenting, og sluttet å spotte.

Men jeg har jo født barn, så da er det kanskje litt annerledes :klø:

Skrevet
Jeg hadde ikke ubeskrivelig vondt etter innsettingen, men kjente det godt ja. Det gikk gradvis over, og i løpet av 3-4 uker merket jeg ingenting, og sluttet å spotte.

Men jeg har jo født barn, så da er det kanskje litt annerledes :klø:

Hei igjen,

Ville bare fortelle at de verste smertene har gitt seg :) Jeg er fortsatt veldig variabel i humøret, men har bestemt meg for å prøve videre med hormonspiralen.

Takk for svar og støtte! :klemmer:

Skrevet

Bra du gir den en sjanse! :) Er veldig fornøyd med min, når den fungerer som den skal så er det etter min mening det beste prevensjonsmiddelet nest etter sterilisering og totalavhold. Slipper å tenke på piller og styr.

Skrevet

Hei.Jeg har hatt hormonspiral.Synes ikke det gjorde noe vondt å sette den inn, men hadde store mensliknende smerter i 3 uker etterpå. Når dette var over, fikk jeg ikke mensen i det hele tatt. Så hold ut, det går over.

Jeg fikk mye kvalme av hormonspiraeln og måtte til slutt ta denne ut, men jeg har reagert på det meste av medisiner o.s.v, så dette skjer sikkert ikke deg

Skrevet

jeg har hatt hormonspiral i nesten 2 år nå. er veldig fornøyd.

jge hadde heller inger smerter ved innsetting, emn jeg tror dise menssmertene de første ukene er veldig vanlige.

jeg mistet mens helt etter noen uker. er kjemepfornøyd.

hold ut, så går det nok over etter ett par uker :)

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i 1 år nå. Kjente ingenting når de satt den inn, satt den når jeg var på 6 ukers ktr etter fødsel.

Må bare også si at det er veldig forskjell å få satt inn spiral hos fastlegen og få satt den inn hos en gynekolog som er spesialist og gjør dette flere ganger daglig kontra en fastlege som kanskje gjør det en gang i uken. En gynekolog har også ultralyd og sjekker etter med denne at h*n har satt den riktig inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...