Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Hei. Jeg har 43 poeng (inkl alderspoeng og alt slikt) fra VGS nå, og ønsker å forbedre dette til 58 i løpet av det kommende året. Noen som har tips til hva den raskeste veien er? Hvor mange poeng får jeg hvis jeg tar 60 studiepoeng ved en høyskole/universitet f.eks? Eller er det mer effektivt å ta opp VGS-fagene jeg fikk dårlig karakter i?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Maks tilleggspoeng er 12, inkludert alderspoengene. Det får deg opp til 47, i praksis 46 (så vidt jeg vet er det kun 3 poeng til for studier/militæret å hente, det siste poenget kan kun hentes til noen studier med bakgrunn i kjønn eller praksis). Mao du må ta opp fag fra vgs. Dersom du ikke har full realfagspott kan det være lurt å fylle den, det kan legge 4 poeng til karakterpoengene dine. Gjør du ikke det må du forbedre karakterene dine tilsvarende minst en karakter opp i hvert fag på vitnemålet ditt og en håndfull karakterer må opp med 2. Systemet endres fra og med neste år, så poengsummen blir lavere dersom du har fått uttelling for fordypningsfag. Dersom 58 er en opptaksgrense du vil inn under kommer den også til å endre seg, både pga nye regler og fordi de endrer seg hvert år. Legg inn en margin for opptak.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Studiet jeg vil inn på er landskapsarkitekturstudiet på UMB på Ås. Poenggrensene har ligget på ca 54 til 58 de siste årene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå