Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skulle hatt en jobb, men jeg flytter kanskje til utlandet til høsten eller senere i sommer. Tar det litt på sparket, hvis det ornder seg med jobb og bolig der jeg vil bo..

Hvis jeg i midten av juni får vite at jobb og bolig i utlandet er klart i starten av juni, så er jo det kjipt med tanke på oppsigelsestid på jobben. De varer jo som regel i to måneder, mer eller mindre... Hva skjer hvis jeg slutter uten å være ut oppsigelsestiden?

Og en annen ting. Jeg vil ikke si til mulig arb.giver at jeg har tenkt meg til utlandet snart. Da vil de jo ikke ansette meg... Men må jo være ærlig også.

Jeg skulle hatt en jobb der jeg kan slutte når som helst egentlig, hvor er det størst sjangs for å få slik jobb?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Da kan du jobbe som ringevakt/ekstravakt/vikar.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er faktisk mange useriøse arbeidsgivere der ute som ikke bryr seg med en skikkelig ansettelse eller kontrakt. Da kan du også være useriøs og bare "hoppe av" jobben når du føler for det. Men pass på at du ikke avtaler jobb i mer enn kanskje en uke framover av gangen. For det du har avtalt - selv om det er muntlig - må du gjøre.

I dag er det dessuten så stor mangel på sommervikarer at det sikkert er mange som tar imot folk som sier åpent at de kanskje stikker brått og uventet. F.eks. mangler de fleste kommuner vikarer inne pleiesektoren. Det kan godt være de vil gi deg en jobb selv om du er ærlig om dine framtidsplaner. Kanskje dere kan gjøre en avtale om f.eks. en ukes oppsigelsestid?

Skrevet

Det spørs jo litt hvor du bor også da. I de store byene burde det ikek by på problemer å finne korttidsoppdrag som går alt fra en dag til et par uker om gangen. Dette re vel ikke de best betalte oppdragene alltid, men du kan jo som regel sette en minstelønn på forhånd, så får du oppdrag ut i fra den.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med de andre. Kommer an på om du er avhengig av en veldig relevant jobb med tilsvarende lønn, men det burde være muligheter for diverse oppdrag gjennom vikarbyråer, eller endel sommervikariater ledige :)

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet

Hvor bor du?

Det er bruk for mange førstepostbetjenter som det heter, på mange av Postens sorteringssenter. Der får man full opplæring.

Ei jeg kjenner var tilkallingsvikar og hadde mindre enn en ukes oppsigelsestid. Hun fikk ei liste hver onsdag eller torsdag, hvor det stod hvordan hun skulle jobbe neste uke. Sa hun ifra om at hun ikke ville jobbe mer, før listen var laget, så måtte hun jobbe det som allerede var avtalt, men sjefen laget ikke ny liste til henne. Ingen kontrakt, hun kunne miste jobben når som helst, men de trengte alltid folk så hun jobbet nesten fullt hver dag...

Ellers trengs det mange pleiere til aldershjem. De blir sikkert glad selv om du bare kan jobbe i 2-3 uker, kanskje... Barnehage kan også være noe?

Annet enn dette, kommer jeg ikke på noen jobber hvor bare noen uker og kort oppsigelsestid fungerer...

Men hva er det verste som kan skje hvis du bryter oppsigelsestiden i butikkjobb f.eks? De jeg kjenner som har gjort det, har ikke fått noe trøbbel, men de har blitt erstattet veldig raskt også da. Ingen konsekvenser for bedriftene.

Du kan jo bare være troskyldig og late som at utenlandsturen ikke var planlagt. Den er jo ikke helt det heller... Mye større sjans for å få jobb om de tror du vil og kan jobbe for dem i noen år fremover.

Hilsen Gro.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke tull med oppsigelses tiden! Ikke bare kan man få dårlig attest, men det kan straffes ved trekk av lønn eller rettsak tror jeg. Er en grunn til at oppsigelses tiden eksistrere.

Noen nevnte ekstrahjelp/vikar. Er ikke de forpliktet til å jobbe i en viss periode? Vet at ringevikarer kan si ja eller nei når de blir kontaktet...

Jeg holder en knapp på å si ting som de er. Du skal bort til høsten, men ønsker å stille deg til disposisjon resten av juni og juli for en butikk, institusjon, kiosk, rengjøringbyrå etc...

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke tull med oppsigelses tiden! Ikke bare kan man få dårlig attest, men det kan straffes ved trekk av lønn eller rettsak tror jeg. Er en grunn til at oppsigelses tiden eksistrere.

Noen nevnte ekstrahjelp/vikar. Er ikke de forpliktet til å jobbe i en viss periode? Vet at ringevikarer kan si ja eller nei når de blir kontaktet...

Rettssak?? Tviler på at noen tar seg bryet med det. Ekstrahjelper kan binde seg til en avtale som gjelder for en viss tid framover, f.eks 2 måneder. Andre kan slutte når som helst. Veldig forskjell fra arbeidsplass til arbeidsplass...

TS: Råder deg til å snakke med Adecco, NAV eller gå rundt i butikker...

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Prøv et vikarbyrå.

Gjest Gjest_Jolla_*
Skrevet

Prøv adecco. Jeg kontaktet dem for korte oppdrag/ringevikar og sommerjobb og dagen etter intervjuet fikk jeg jobb. Vel og merke i bhg, så jeg er forskjellige steder hver uke, men det er nå penger og jeg får erfaring=)

Jeg kan bare jobbe 4 dager i uka ut juni + en uke i juli og det var helt greit for dem. Og jeg kan si nei til en jobb hvis det ikke passer.

Gjest Gjest
Skrevet

I den kommunen jeg jobber er det prøvetid på 6 månder. I den perioden er det 14 dagers gjensidig oppsigelsestid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...