Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Jeg er egentlig ferdig med bachelorgraden min neste sommer (altså, om 1 år), men har to jobber hvor jeg har stått på utrolig mye, slik at skolen beklageligvis har komt i andre rekke. Har resultert i at jeg har strøket på en del eksamener, selv om dette selvsagt ikke var planen. Trodde jeg klarte å slå to fluer i ett smekk, men overvurderte nok det hele. Hva gjør jeg? Går det an å forlenge studietiden sin med 1 år ekstra (slik at bachelor'en blir 4 år tilsammen)? Noen som har kjennskap til det? De som har med dette å gjøre på Universitetet jeg studerer, har allerede tatt seg ferie.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Jeg vet ikke hvor stor mulighet du har til å utsette et helt år, men du kan iallefall søke om å få studere deltid. Da må du ta minst 15 studiepoeng på et semester, men det er sikkert ikke noe problem å ta opp igjen eksamner du har strøket på imens. Du får selvfølgelig ikke fullt lån og stipend fra lånekassa, men du har jo allerede jobbet mye.
Gjest Gjest_Student_* Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Jeg går andre året av en bachelorutdanning på høgskole.Her er det flere som har fått forlenget studietiden med ett år pga.stryk.Alle har sammen med studieleder fått utarbeidet hver sin individuelle studiplan som viser hvordan den videre studieprogresjonen skal foregå,og er formelt sett blitt flyttet ned til kullet som begynte året etter oss siden det er de vi kommer til å bli uteksaminert sammen med. Lånekassen må også ha beskjed om dette.Man registreres da som forsinket i utdanningen og får rett til støtte i inntil ett år.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 Takk for svar. Å ta studiet på deltid høres jo ikke så dumt ut, men hvor mye får man fra Lånekassen da? Er det halvparten av nåværende beløp? Ellers er jo alternativet å ta 1 år ekstra (ja, jeg har ganske mange eksamener å ta igjen, men har også sykemelding på et par). Frykter bare at jeg blir avvist når det gjelder 1 år, og at jeg ikke kommer til å fullføre utdannelsen min og blablabla. Er litt fortvilet kan du si. :/
Gjest Gjest_Student_* Skrevet 7. juni 2008 #5 Skrevet 7. juni 2008 En bachelorutdanning på deltid tilsvarer jo vanligvis 4 år,så det blir som regel det samme om man kaller det deltid eller ett år forsinkelse.Det er ihvertfall ikke noe mindre å gjøre fordi om man går 4 år/deltid,dersom man har mange eksamener å ta om igjen.Men om man bruker tiden godt er det en god mulighet til å få gode eksamensresultater,siden men gjerne har litt bedre tid enn de ordinære studentene Om du står registrert som deltidsstudent vil du få mindre støtte fra Lånekassen enn det man får om man står registrert som ett år forsinket,så jeg ville absolutt satset på det siste alternativet,og jobbet lite eller ingenting ved siden av.Men på nettsiden til Låneksassen kan du regne ut hvor mye støtte en deltidsstudent kan få. Jeg mener å ha lest at ifølge kvalitetsreformen skal alle studenter ha rett til å få en individell studieplan med evt.forlenget studieløp,så jeg tror ikke du blir avvist av studiestedet.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 Ok. Visste ikke om deltidsstudie en gang, så det er kanskje noe å satse på. Har sendt mail til en studieveilender nå, og spurt om å få i gang et møte, så håper jeg får svar i løpet av kort tid.
Gjest Joakim Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Hei, For et par år siden strøk jeg i exphil, noe som resulterte at bacheloren min ble et halvt år forsinket. Det var endog ikke noe problem. På UiO er det bare å registrere seg for et nytt semester og melde seg opp i eksamen igjen (og evt. andre kurs) så vil systemet ta seg av det. Sånn sett kan man holde på nesten i det uendelige (så lenge man produserer studiepoeng).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå