Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest BI-studina, Oslo
Skrevet

Rett etter BI-studiene fikk jeg jobb som telefonselger, og trives kjempegodt! Bra miljø på jobben, sosialt, mye prat og gode bonuser. Vi tjener gjerne 450.000 i nybegynnerlønninger. :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Nå har du allerede bestemt deg for at alle telefonselgere er frekke, påståelige og vrange, så virker ikke som det er noen vits i å prøve å si noe annet :)

Hvordan skal forresten jeg vite at du akkurat klokken 18.37 ligger på sofaen? Nettopp, det må du fortelle meg. Hvorfor ikke si det på en ordentlig måte, istedet for å kjefte og bli irritert? Det går jo utover deg selv også.

Jeg kan sikkert si det tusen ganger og enda mer, men selger som ikke gir seg og fortsetter i evigheten...er ikke gode selgere. Og de menneskene er like plagsomme for meg som for deg ;)

Hvorfor kan du forresten ikke resevere deg, så vil du i de fleste tilfeller komme unna listene samt at selgere ikke har LOV til å si noe mer enn "ha en fin dag" dersom du forteller at du er reservert (som jeg sa tidligere så er reserverte folk på listene en feil).

Bare å ringe 75007500 og si hva at du ønsker det.. Og du kan godt argumentere med at man heller burde han en liste som interesserte kan skrive seg PÅ, men sånn er det nå engang ikke.

Du kan ikke vite når jeg sover middagskvil, derfor ser jeg helst at du ALDRI ringer meg.

Jeg HAR reservert meg. Men det virker ikke.

Ja, jeg blir irritert. Nei, jeg kjefter ikke (orker ikke bruke energi på sånt). Men jo, jeg føler jeg har RETT til å kjefte om jeg ville det. Fordi jeg blir plaget av noen jeg ikke ønsker skal ringe meg. Og jeg har full forståelse for de som kjefter på telefonselgere.

Og forresten, nei, det nytter nok ikke så mye hva du sier om høflige og greie telefonselgere. Joda, selvsagt finnes sånne! Men de er unntaket fra regelen. De aller aller fleste er pågående og "frekke". Og når jeg diskuterer på generelt grunnlag går jeg utfra hvordan flertallet av yrkesgruppen ter seg.

For å eksemplifisere dette: Jeg har jobbet som journalist. Jeg var samvittighetsfull, fulgte etiske spilleregler nøye og brydde meg om dem jeg skrev om. Likevel leer jeg ikke på et øyelokk når folk beskriver journalister som en egoistisk yrkesgruppe som går over lik for å få det de vil. Ja, det er sånn det er, for de fleste. Det er noe som ligger i yrkets natur. Jeg var et unntak. Det finnes andre unntak. Men som helhet er journalister en "rå" yrkesgruppe som jeg ikke vil være en del av. Derfor sluttet jeg. Jeg kunne ikke stå inne for den jeg måtte være for å gjøre en jobb sjefen kunne si seg fornøyd med. Jeg hadde for mye respekt for både meg selv og mine intervjuobjekter. Jeg tok konsekvensene av dette, og fant meg noe annet å gjøre. Ingen skam i det. Jeg er en erfaring rikere. Og jeg tør å innse at jeg har vært en del av noe jeg ikke respekterte.

Når det gjelder mitt syn på telefonselgere baserer jeg meg på det jeg selv har opplevd. Det mine venner og familie har opplevd. Og det jeg hører i forskjellige medier. Hver for seg betyr ikke disse så mye. Men tilsammen viser det meg tydelig at telefonselgere er en yrkesgruppe jeg ikke kan respektere.

Legg merke til at jeg snakker om telefonselgere som yrkesgruppe (ikke som privatpersoner), og nok en gang: Det finnes selvfølgelig unntak.

Skrevet
Du kan ikke vite når jeg sover middagskvil, derfor ser jeg helst at du ALDRI ringer meg.

Jeg HAR reservert meg. Men det virker ikke.

Ja, jeg blir irritert. Nei, jeg kjefter ikke (orker ikke bruke energi på sånt). Men jo, jeg føler jeg har RETT til å kjefte om jeg ville det. Fordi jeg blir plaget av noen jeg ikke ønsker skal ringe meg. Og jeg har full forståelse for de som kjefter på telefonselgere.

Og forresten, nei, det nytter nok ikke så mye hva du sier om høflige og greie telefonselgere. Joda, selvsagt finnes sånne! Men de er unntaket fra regelen. De aller aller fleste er pågående og "frekke". Og når jeg diskuterer på generelt grunnlag går jeg utfra hvordan flertallet av yrkesgruppen ter seg.

Men hvorfor sier du ikke at du er resertvert, i stedet for å bli irritert? Selgeren vet jo ikke at du er reservert når han ringer deg :)

For JO, det virker. I det fleste tilfeller. Men som sagt, det finnes lister med feil på, og det er ikke annet å gjøre enn å beklage. I løpet av mange tusen personer snakker vi kanskje med 2 stk som er reservert.

Og det er ikke sånn at jeg er uenig i at det finnes mange plagsomme telefonselgere. Jeg ønsker ikke å være en av dem, akkurat som du ikke ønsket å være en "vanlig" journalist.

Når en kunde sier "ikke interessert" før jeg i det hele tatt har fått presentert meg, og jeg spør "Hva er du ikke interessert i?", så er det ikke fordi jeg har tenkt å mase i ti minutter til om at han skal kjøpe noe (jeg har fastlønn så spiller ingen trille for meg om de vil kjøpe eller ikke). Men det er fordi jeg er oppriktig interessert i hvorfor de ikke er interessert i det jeg vil selge (for det er noe som de fleste er interessert i, men i og med at jeg har en sånt skrekkelig yrke gidder de ikke høre på tilbudet engang.

Akkurat på det området er det kjedelig at slitsomme leksikonselgere og telefonabonnementsselgere "ødelegger", for jeg VET at mange hadde hatt positivt at det som jeg selger.

Kjefter du på kassadamer som er usigelig treige?

Gjest Gjest
Skrevet
Rett etter BI-studiene fikk jeg jobb som telefonselger, og trives kjempegodt! Bra miljø på jobben, sosialt, mye prat og gode bonuser. Vi tjener gjerne 450.000 i nybegynnerlønninger. :klemmer:

Oj! 450 000 kr er vel ikke helt normen for nybegynnere, hehe. Selv jobber jeg fulltid som telefonselger, og har kun 12 000 kr pr mnd i fastlønn. Så hvis jeg ikke selger noe en måned, får jeg ikke mer enn 12 000 kr.

Gjest Gjest
Skrevet
Kjefter du på kassadamer som er usigelig treige?

Nei. Og jeg kjefter heller ikke på telefonselgere, som det faktisk sto i innlegget du svarte på. Men siden jeg er reservert (har vært det lenge) og det fortsatt ikke nytter, så sier jeg bare at jeg ikke er interessert og legger på før han/hun i andre enden rekker å si mer. Jeg har prøvd å si at jeg er reservert, men da finnes det iblant selgere som har snodd seg litt rundt regelverket og sier at "men du er medlem i x, og de samarbeider med y, derfor er ikke dette "vanlig" telefonsalg. Jeg orker ikke sånne utgreiinger og diskusjoner og forklaringer. Jeg vil ha samtalen kortest mulig når den først har kommet. Så jeg sier at jeg ikker er interessert og legger på. Så får heller selgeren synes at jeg er uhøflig og frekk. Kan ikke si jeg føler så veldig mye sympati med dem!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Å legge på dersom du ikke vil snakke med selgeren er slettes ikke uhøflig. For selgeren er tid penger, så bedre å legge på om du vet du ikke kommer til å kjøpe. Jeg er standsselger selv, men jeg har reservert meg mot telefonsalg fordi jeg ble oppringt hver eneste dag fra samme selskap. Vi har veldig salgspress som selgere for jobber kun på provisjon. Jeg lar ikke kunden slippe før jeg har fått et tydelig avslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...