Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nettopp takket ja til en stilling som telefonselger (vi skal selge diverse internetttjenester til bedrifter), og lurer på om noen har erfaringer med denne type salg? Hvor mye er vanlig å tjene i fastlønn, før provisjon? Er det en veldig psykisk krevende jobb der man treffer på mange sure mennesker?

Og jeg vil gjerne ha noen salgstips. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg har nettopp takket ja til en stilling som telefonselger (vi skal selge diverse internetttjenester til bedrifter), og lurer på om noen har erfaringer med denne type salg? Hvor mye er vanlig å tjene i fastlønn, før provisjon? Er det en veldig psykisk krevende jobb der man treffer på mange sure mennesker?

Jeg jobber som telefonselger, men jeg selger abo på lokalavisa vår her. det er nok litt forskjell på det.

Jeg får i hvertfall 50 kr timen i fastlønn før provisjon og det er faktisk ganske bra til å være en provisjons jobb. Provisjonen min er forskjellig fra salg til salg. min mor har solgt internett tjenester til bedrifter og hennes provisjon var innmari bra, men produktet var tungsolgt.

Salgstips ja, vær frampå men ikke frekk, vær alltid blid.

Og når du prater med kunden så lønner det seg og prate om litt hverdagslige ting også, sånn som vær og vind:)

Og du hører helt klart forskjell på et NEI og et njaei. da må du passe på å kjøre på når du får et njaei. det kan fort bli salg:)

Man treffer forresten hundre forskjellige type mennesker noen er drit ekle og sure men min erfaring er at de fleste er ålreite.

Har du solgt før?

Endret av Stine=)
Skrevet

Takk for tipsene. :) Jeg er ikke den som er mest pågående eller sosial av meg, så jeg ser på denne jobben som en god mulighet til å lære og bli mer modig og mindre nærtagen. Men jeg håper det blir mindre utskjelling og frekke komentarer siden jeg skal selge til bedrifter, og ikke til privatpersoner.

Og nei, jeg har forresten ikke solgt før. Så jeg er litt nervøs, hehe. =)

Skrevet
Takk for tipsene. :) Jeg er ikke den som er mest pågående eller sosial av meg, så jeg ser på denne jobben som en god mulighet til å lære og bli mer modig og mindre nærtagen. Men jeg håper det blir mindre utskjelling og frekke komentarer siden jeg skal selge til bedrifter, og ikke til privatpersoner.

Dette går nok bra:)

Ja man blir mer utadvent og sosial av å ha en sånn jobb, pluss at man blir litt mer "menneskekjenner" Man vet hva man skal si til hvilken tid:)

Ønsker deg masse masse lykke til å håper du får det til:)

Men husk ikke gå i kjelleren selv om det kanskje ikke går like bra de første mnd:)

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Et tips er å ikke være FOR pågående heller. Har ikke jobbet som telefonselger selv, men har blitt oppringt av et par veldig pågående som har grenset til å være frekk da de ikke ville ta et nei for et nei, og akkurat det har egentlig fullstendig motsatt effekt på meg. Noe som ender med at jeg heller boikotter hele selskapet, enn å kjøpe/melde meg på noe.

Tror man kommer lengst ved å være blid og hyggelig :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg svarer også som "motparten", altså den som blir oppringt.

Det verste du kan gjøre er å kjøre på videre dersom man sier nei. Jeg har opplevd at telefonselgere omtrent har prøvd å gi meg dårlig samvittighet for at jeg sier nei, og da setter jeg meg virkelig på bakbeina og ber dem ryke og reise...

Ærlighet og oppriktighet kommer man langt med. Sier den potensielle kunden njaei, kan du f.eks. spørre om du kan få lov til å fortelle litt mer om produktet, eller fleipe litt med at du hører på stemmen at du kanskje kan overtale han/henne til å ombestemme seg.

Men husk også at det er en del mennesker som svarer njaei fordi de ikke klarer å si "nei, jeg er definitivt ikke interessert". Jeg har en samboer og en venninne som begge er sånne. De hater telefonsalg, enten det er i privat eller jobbsammenheng. Men de klarer ikke å si klart ifra. Du kan kaste bort mye tid for både deg selv og andre ved å mase på en som ikke er interessert. Og det ender med at både bedriften du jobber for og yrkesgruppen din blir enda mer utskjelt.

Skrevet

Hva som er vanlig å tjene avhenger av hvilke type oppdrag det er (hva man selger).

Det kan til tider være en psykisk krevende jobb, og man kan treffe på sinte mennesker.

De fleste man snakker med er hyggelig. Noen er litt sære, og noen veldig få er ekle. Jeg opplevde en gang en som sa jeg hadde sexy stemme, og hørte tydelig at han koste med seg selv mens jeg snakket med ham. Æsj. Dustemann. Det var IP-telefoni jeg solgte, ikke telefonsex for faen.

Sorry, mente ikke å skremme deg. Jeg har jobbet med telefonsalg i over to år, og det er det eneste ekle tilfellet jeg har vært borti.

Ellers syns jeg det er en helt grei jobb, men kan bli litt lite variasjon.

Det beste tipset jeg har er å være seg selv. Kunden får sannsynligvis større tillit til deg om du oppfører deg naturlig.

Lykke til :)

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet

Jeg er heller ikke den mest pågående til daglig. Men det blir noe annet når det er på telefon.

Tviler forreten på at du blir utsatt for mange frekke kommentarer siden du skal selge til bedrifter. De er vel opptatt av å opptre seriøst?

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest
Skrevet
De fleste man snakker med er hyggelig. Noen er litt sære, og noen veldig få er ekle. Jeg opplevde en gang en som sa jeg hadde sexy stemme, og hørte tydelig at han koste med seg selv mens jeg snakket med ham. Æsj. Dustemann. Det var IP-telefoni jeg solgte, ikke telefonsex for faen.

Sikker på at han ikke bare tullet med deg da? :)

Jeg har en kompis som elsker å tulle med telefonselgere. Han har reservert seg mot telefonsalg, så han blir ganske irritert når han blir oppringt likevel. Han har en lang rekke "rampestreker" på lur for å vippe telefonselgere av pinnen.

Noen ganger spiller han superinteressert. Han spør og graver om produktet og stiller de helt utroligste og mest usannsynlige spørsmål. Hadde du ringt han for å selge IP-telefoni kunne han ha funnet på å spørre om IP står for "Ikke Potent". Eller om han ville kunne få kontakt med hvem som helst over IP-telefon, til og med Elvis? Eller han kunne latt som han var særs treg i oppfattelsen og aldri hadde klart å skjønne hva IP-telefoni innebar uansett hvor enkelt du forklarte det. ;)

Slemt gjort, synes kanskje du? Men jeg må innrømme jeg ler så jeg griner av han! Og synes han har lov til å tulle og ha det litt gøy på telefonselgerens bekostning når han faktisk har reservert seg.

Men det er kanskje bedrifter TS ringer opp og ikke tilfeldige personer privat?

Gjest Einar
Skrevet

Hei!

Jobber som telefonselger selv, har jobbet både mot pivatmarkedet og bedriftsmarkedet. Erfaringen er at det er mer behagelig å selge mot bedriftsmarkedet, fordi den man snakker med er opptatt av å opprettholde et godt inntrykk av bedriften det gjelder.

Der jeg jobber har vi en fastlønn på 85,- i timen, og 10% provisjon. Dersom man har jobbet lenge nok og levert godt nok, får vi en provisjon på 16,8 prosent. Vi selger aviser, så ett helårsabonnement til 2000 kr, blir 336 kr i provisjon. Blir raskt en timelønn på 400 kr det:) Så sånn sett kan jeg ikke klage i det hele tatt. Aviser er også et behagelig produkt å selge, alle du snakker med vet hva det er, og kan raskt ta stilling til om de vil ha eller ikke.

Et godt salgstips er at salgssamtalen ikke begynner før første gang kunden sier nei. Alle sier nei første gang. Da er det et nei til deg som selger, du er irriterende og de vil bli kvitt deg. Det er altså ikke produktet de er imot. Så du presenterer produktet, får et nei og en neigrunn, løser neigrunnen og closer på nytt.

"Hei, vil du ha avis?"

"Nei, ikke interessert,"

"Aha, jeg skjønner. Men jeg regner med du leser den fra tid til annen?"

"Ja, det er klart."

"Kjempeflott. Da skal du få tatt en litt nøyere titt, så sender vi deg avisen til bare xxx,- i måneden. Hva er adressen din?"

En liten liste over ord du burde unngå er også nyttig.

Ringer - Det er bare telefonselgere som sier "ringer". Istedenfor å si "Det er xxx som ringer fra xx", si heller "Hei, xxx fra xx, god dag!"

Aldri - aldri si aldri, det er negativt og kunden liker det ikke.

Ikke - ikke si ikke. Dersom du virrer deg opp i setningen "...så du vil ikke ha dette?" må du vite at på det spørsmålet er det bare ett svar.

Du lærer sikkert mer om dette, regner med du skal ha litt kursing på jobben.

Husk selgerens ABC - Always Be Closing

Einar

Gjest Gjest
Skrevet
Et godt salgstips er at salgssamtalen ikke begynner før første gang kunden sier nei. Alle sier nei første gang. Da er det et nei til deg som selger, du er irriterende og de vil bli kvitt deg. Det er altså ikke produktet de er imot. Så du presenterer produktet, får et nei og en neigrunn, løser neigrunnen og closer på nytt.

"Hei, vil du ha avis?"

"Nei, ikke interessert,"

"Aha, jeg skjønner. Men jeg regner med du leser den fra tid til annen?"

"Ja, det er klart."

"Kjempeflott. Da skal du få tatt en litt nøyere titt, så sender vi deg avisen til bare xxx,- i måneden. Hva er adressen din?"

Ååååh, så provosert jeg blir av telefonselgere som trekker slike "konklusjoer". :)

Jeg sier "nei, ikke interessert". Når selgeren spør om jeg leser avisa sier jeg "ja, men jeg er IKKE interessert i å abonnere!". Ofte er det det første jeg sier straks jeg hører de ringer fra ei avis. Regner ikke med de skulle ha noen annen grunn til å ringe meg enn å selge abonnement. ;)

Mitt råd er å godta et nei. Når jeg får telefonselgere på nakken som ikke godtar et nei, ender det ofte med at jeg øser min irritasjon utover venner som får høre om den irriterende selgeren som ringte fra bedriften xxx. Hvis selgeren godtar mitt nei, glemmer jeg fort samtalen og snakker derfor ikke negativt om bedriften. Lønner seg nok hvis man tenker litt langsiktig.

Gjest Einar
Skrevet
Ååååh, så provosert jeg blir av telefonselgere som trekker slike "konklusjoer". :)

Jeg sier "nei, ikke interessert". Når selgeren spør om jeg leser avisa sier jeg "ja, men jeg er IKKE interessert i å abonnere!". Ofte er det det første jeg sier straks jeg hører de ringer fra ei avis. Regner ikke med de skulle ha noen annen grunn til å ringe meg enn å selge abonnement. ;)

Mitt råd er å godta et nei. Når jeg får telefonselgere på nakken som ikke godtar et nei, ender det ofte med at jeg øser min irritasjon utover venner som får høre om den irriterende selgeren som ringte fra bedriften xxx. Hvis selgeren godtar mitt nei, glemmer jeg fort samtalen og snakker derfor ikke negativt om bedriften. Lønner seg nok hvis man tenker litt langsiktig.

Dersom man skulle tatt et nei for et nei hver gang kunne man hatt en maskin som ringte. Tast 1 for å bestille avis. Det er upersonlig og lite tjenelig. Jobben til en selger starter der kunden sier nei. Tilslagsprosenten dersom man tar det første neiet seriøst er tilnærmet 0%. Så å oppfordre til å ta det første neiet seriøst er hånlig mot selgerens evne til å gjøre jobben sin. Kun en eller to ganger så lenge jeg har jobbet med TM har kunden sagt "Ja, det vil jeg ha!" etter første produktpresentasjon. Og jeg har fire-fem salg hver dag. Kunden som allerede har sagt nei en gang sier ofte senere: "Var det DET du mente. Det er jo kjempebra!" Salg. Kan man ikke heller høre nøye på hva selgeren har å si? Vurdere for og imot, eventuelt be selgeren ringe tilbake senere så du kan få sjekket priser på andre muligheter? F.eks. i mobilbransjen? Utrolig hvor mange mennesker som har regninger på 5-600,- i måneden som kunne ha vært 0,- om de bare hadde tatt de ti minuttene det tar å snakke med en selger.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi jobber f.eks. nå på en kampanje med avis i 3 måneder for 99,- MED autostans etter tre måneder. Mange skulle nok gjerne hatt det, men legger på fordi de tror vi selger lange, dyre abonnement. De som rekker å høre tilbudet har en tilslagsrate på nærmere 80%.

Skrevet
Dersom man skulle tatt et nei for et nei hver gang kunne man hatt en maskin som ringte. Tast 1 for å bestille avis. Det er upersonlig og lite tjenelig. Jobben til en selger starter der kunden sier nei. Tilslagsprosenten dersom man tar det første neiet seriøst er tilnærmet 0%. Så å oppfordre til å ta det første neiet seriøst er hånlig mot selgerens evne til å gjøre jobben sin. Kun en eller to ganger så lenge jeg har jobbet med TM har kunden sagt "Ja, det vil jeg ha!" etter første produktpresentasjon. Og jeg har fire-fem salg hver dag. Kunden som allerede har sagt nei en gang sier ofte senere: "Var det DET du mente. Det er jo kjempebra!" Salg. Kan man ikke heller høre nøye på hva selgeren har å si? Vurdere for og imot, eventuelt be selgeren ringe tilbake senere så du kan få sjekket priser på andre muligheter? F.eks. i mobilbransjen? Utrolig hvor mange mennesker som har regninger på 5-600,- i måneden som kunne ha vært 0,- om de bare hadde tatt de ti minuttene det tar å snakke med en selger.

Så lenge jeg har reservert meg mot telefonsalg, og selgeren fortsetter å kakle etter at jeg har sagt de magiske ordene "Jeg er reservert og ikke interessert", skal jeg love deg at firmaet som selgeren representerer får et heller dårlig skussmål når jeg snakker om det til andre, ja, i tillegg til at det skal svært mye til før jeg handler fra det firmaet.

Skrevet
Vi jobber f.eks. nå på en kampanje med avis i 3 måneder for 99,- MED autostans etter tre måneder. Mange skulle nok gjerne hatt det, men legger på fordi de tror vi selger lange, dyre abonnement. De som rekker å høre tilbudet har en tilslagsrate på nærmere 80%.

Neitakk - ikke interessert i mengder papir inn i leiligheten. Skikkelig lite miljøvennlig i tillegg, og aviser leser man fint på nett.

Gjest Gjest
Skrevet
Neitakk - ikke interessert i mengder papir inn i leiligheten. Skikkelig lite miljøvennlig i tillegg, og aviser leser man fint på nett.

Skjønner den, og sånn er det med det. Selvfølgelig skal man være forståelsesfull, men også lese kunden. Dersom neien er et nei til deg som selger kjører du på en gang til, er neiet reflektert og godt begrunnet beklager man seg og legger på.

Dersom jeg kommer til noen som er reservert mot salg beklager jeg meg, sletter oppføringen på listen min og legger en merknad på at det er resserverte personer på listen. Tro meg, det er ingen det er verre for enn for selgerene selv at det er personer på listen som er reservert, det har potensiale til å punktere hele humøret, ikke bare til kunden men også til den utskjelte selgeren.

Gjest Gjest
Skrevet
Skjønner den, og sånn er det med det. Selvfølgelig skal man være forståelsesfull, men også lese kunden. Dersom neien er et nei til deg som selger kjører du på en gang til, er neiet reflektert og godt begrunnet beklager man seg og legger på.

Eh, så jeg må ha et reflektert og godt begrunnet nei for at du skal gi deg som telefonselger? Jammen ikke rart størsteparten av Norges befolkning vil ha forbud mot telefonsalg generelt! :kjefte:

Man skulle heller hatt et system der de som ønsker det kan "melde seg inn" på lista til telefonselgerne. Naturlig nok vil lista bli meget kort, og dermed blir nok telefonselgeryrket en saga blott etter kort tid. Men hva med å ta folks signaler på alvor? Hvis jeg vil ha et avisabonnement i tre mnd til 99,- kroner, hvorfor står ikke det tilbudet heller på nettsida til avisa? Og disse "nesten gratis" telefonabonnementene: Hvorfor må man absolutt kjøpe dem via telefonsalgt? Jeg ble oppringt av et sånt selskap en gang for lenge siden, det var ikke måte på hvor mye penger jeg skulle spare. Jeg ba om å få tilsendt informasjon om dette, sånn at jeg kunne vurdere fordeler og ulemper i ro og mak. Men nei, det gikk ikke an må vite. Jeg måtte bestemme meg der og da eller gå glipp av det fantastiske tilbudet. Jeg luktet lunta, og sa nei ellers takk. Er ikke interessert. Det likte dama i andre enden dårlig...

Jeg utstår ikke å bli oppringt av folk som vil prakke på meg alt mulig rart jeg verken trenger eller ønsker.

Jeg har reservert meg, men det hindrer ikke at jeg får mange telefoner likevel. Jeg blir bare drittlei. Orker verken å forklare at jeg har reservert meg eller hvorfor jeg ikke er interessert i produktet. Jeg sier nei takk og legger på. Andre jeg kjenner er altfor høflige til det. De bruker fem minutter på å forklare at de ikke ønsker produktet. Og fem minutter er mye dersom du står midt i middagslagingen, ser på favorittprogrammet på tv eller akkurat skulle til å kjøre hjem fra jobb.

Og så er det alle de eldre menneskene som ikke vet hvordan man reserverer seg, eller at det går an i det hele tatt. For dem er en pågående selger vanskelig å bli kvitt på en høflig måte.

Med dagens lave arbeidsledighet må det da gå an å få seg en mer respektert jobb?

Skrevet

Med dagens lave arbeidsledighet må det da gå an å få seg en mer respektert jobb?

Gjest Gjest
Skrevet

Hahaha! Det der har jeg gjort en del ganger, bare verbalt da! Funker utrolig bra! Selv mange av de mer erfarne selgerne blir skikkelig satt ut og slenger på røret i en fart!

Er jammen til pass også...skal de på liv og død invadere min private sfære og kaste bort min tid med høyst uønsket oppmerksomhet får de bare finne seg i å bli utsatt for uønsket oppmerksomhet tilbake :lur:

Skrevet
Jeg har en kompis som elsker å tulle med telefonselgere. Han har reservert seg mot telefonsalg, så han blir ganske irritert når han blir oppringt likevel. Han har en lang rekke "rampestreker" på lur for å vippe telefonselgere av pinnen.

Slemt gjort, synes kanskje du? Men jeg må innrømme jeg ler så jeg griner av han! Og synes han har lov til å tulle og ha det litt gøy på telefonselgerens bekostning når han faktisk har reservert seg.

Han burde kanskje vite litt om hvordan telefonlistene til selgerne fungerer. Det er automatiske, vi bestemmer ikke hvem som skal ringes opp. Det står heller ikke hvem som har reservert seg, for reserverte folk på lista er en FEIL! Dersom jeg kommer til noen som sier de er reservert beklager jeg meg med en gang, sier det har skjedd en feil, ønsker dem en fin dag videre og fjerner dem fra lista.

Det er unødvendig bruk av arbeidstid for en person som ikke har gjort noe galt å drive å tulle på den måten. Sikkert streng, slemt og kjipt av meg, men vi er på jobb vi også ;)

Så lenge jeg har reservert meg mot telefonsalg, og selgeren fortsetter å kakle etter at jeg har sagt de magiske ordene "Jeg er reservert og ikke interessert", skal jeg love deg at firmaet som selgeren representerer får et heller dårlig skussmål når jeg snakker om det til andre, ja, i tillegg til at det skal svært mye til før jeg handler fra det firmaet.

Finnes dessverre mye dårlige selgere og salgskurs. Får bare beklage på vegne av telefonselgere at det finnes sånne idioter. Og ja, de ringer til meg også, hehe.

Eh, så jeg må ha et reflektert og godt begrunnet nei for at du skal gi deg som telefonselger? Jammen ikke rart størsteparten av Norges befolkning vil ha forbud mot telefonsalg generelt! :kjefte:

Jeg utstår ikke å bli oppringt av folk som vil prakke på meg alt mulig rart jeg verken trenger eller ønsker.

Jeg har reservert meg, men det hindrer ikke at jeg får mange telefoner likevel. Jeg blir bare drittlei. Orker verken å forklare at jeg har reservert meg eller hvorfor jeg ikke er interessert i produktet. Jeg sier nei takk og legger på. Andre jeg kjenner er altfor høflige til det. De bruker fem minutter på å forklare at de ikke ønsker produktet. Og fem minutter er mye dersom du står midt i middagslagingen, ser på favorittprogrammet på tv eller akkurat skulle til å kjøre hjem fra jobb.

Vel, de fleste telefonselgere har jo faktisk et produkt som for veldig mange kan lønne seg/er bedre enn noe de har fra før/tilbud som kanskje ikke er lett å få snus i. Så med mindre de selger leksikon eller 14 ostehøvler samtidig så vil jeg vel ikke si de prøver å PRAKKE på deg noe?

Syns også det er dårlig av en selger å holde på i fem min med en kunde som ikke er interessert. Det er å kaste bort sin egen tid. Hører jeg på en kunde at han ikke er spesielt interessert, så sier jeg ha en fin dag, og legger på. Vil heller snakke med dem som kanskje kan gi salg, selvfølgelig.

Mer respektert jobb? Haha. Finnes mange drittjobber i dette landet, og noen må ha dem også. Om ikke for resten av livet, så gir det mat på bordet :)

Ei jeg jobber sammen med fikk beskjed på fredag at hun aldri burde ha blitt født. Ja, det er greit det ikke er en populær arbeids"rase", men allikevel. Vi er også mennesker, og vi ringer ikke rundt for å med vilje plage folk. Eller mener 90% at telefonselgere BØR skjelles ut og tråkkes på?

Jeg tipser også folk om at de KAN reservere seg, om de er skikkelig forbanna og gir MEG skylden for at sønnens telefon er registrert på dem selv så selgere ringer til dem. Er noen som ikke vet at de kan, så da er det greit å tipse. Alle telefonselgere skal også kunne opplyse om hvordan folk kan reservere seg dersom de spør om det.

Er enig i at et nei ikke alltid er et nei, men det er en grense man skal være forsiktig med. Min filosofi er hvertfall å prøve å være den overraskende hyggelige telefonselgere som ikke presser på som faen etter at kunden har sagt at han ikke er interessert.

PS: Si heller at du ikke er interessert enn å unnskylde deg med dårlig tid. Vi setter nemlig på automatisk callback om du sier du ikke har tid, så vi kanskje får tak i deg senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...