Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #21 Skrevet 9. juni 2008 Med dagens lave arbeidsledighet må det da gå an å få seg en mer respektert jobb? Hvorfor er det så mye mindre respektert enn alle andre yrker? Hvorfor skal alle telefonselgerne tas under en kam? Det er klart det finnes noen selgere som er alt for pågående, frekke og uhøflige. Men det finnes også ambulanse personell, butikk personell ja til og med politifolk som aldri skulle hatt den jobben de har. Man må ha mat på bordet uansett! Det er så mye mindre respektert enn andre yrker fordi en så stor del av landets befolkning hater å bli oppringt av selgere. Man reserverer seg, men likevel blir man oppringt. Og undersøkelser viser klart at nordmenn flest IKKE ønsker å bli oppringt. Hvorfor kan man ikke bare innse at folk ikke vil ha telefonsalg? Og heller drive salget på andre måter? Om telefonselgere klager sin nød over hvor ille det er å bli møtt med sure kommentarer, så har jeg faktisk ingen sympati med dem. Dere har selv valgt et yrke som er viden kjent for å være forhatt. Og med lav arbeidsledighet finnes det mange andre jobber man kunne tatt for å få mat på bordet. Og dersom man i den desperat situasjon MÅ ta seg jobb som telefonselger, så ser du kanskje realiteten i øynene og prøver å finne noe annet så fort som mulig? Javisst finnes det frekke folk i alle yrkesgrupper, men det er ikke det som er saken. Saken er at telefonsalg i sin helhet er uønsket av de fleste. Jeg oppsøker selv butikken for å handle mat, ringer ambulansen om det har skjedd en ulykke eller politiet om noen har stjålet bilen min. Jeg skjønner at slike yrkesgrupper er nødvendige i samfunnet. Telefonselgere er ikke nødvendige. Og ja, det finnes mange andre unødvendige yrkesgrupper også, men i farta kommer jeg ikke på noen som er så lite likt som telefonselgere i tillegg til så lite nødvendige. Hvis det er så greit å være telefonselger, hvorfor ikke jobbe for å få igjennom ei ordning der kun de som er interesserte står på lista deres? Som ansatt kan man gjøre en innsats for å påvirke arbeidsgiver. Og når bedriften er så sløv at de ikke oppdaterer listene over hvem som er reserverte så får dere skylde på sjefen når dere kommer til "kunder" som blir sinte eller ekle fordi de ikke er interessert i å bli oppringt.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #22 Skrevet 9. juni 2008 Vel, de fleste telefonselgere har jo faktisk et produkt som for veldig mange kan lønne seg/er bedre enn noe de har fra før/tilbud som kanskje ikke er lett å få snus i. Så med mindre de selger leksikon eller 14 ostehøvler samtidig så vil jeg vel ikke si de prøver å PRAKKE på deg noe? Klart de prøver å prakke på meg noe når de ikke gir seg når jeg sier nei takk! Når det gjelder det at telefonselgere selger et produkt som være vanskelig å få snusen i: Ja, hvorfor er det så vanskelig? Hvorfor selger ikke bedriften dette produktet på "vanlig" måte? La folk se produktet (i virkeligheten eller på nett), la kunden lese om kjøpsbetingelser sånn at de kan få tenkt seg om istedet for å måtte vurdere fordeler og ulemper utfra en samtale med en som KUN har positivt å si om produktet. Jeg har blitt oppringt av selgere som vil selge meg: - Bøker (hvorfor ikke selge dem på nett eller i en bokhandel? Er jeg en lesehest så finner jeg dem der) - Mobilabonnement (disse fantastiske tilbudene kan vel like gjerne stå med stor skrift på mobildistributørens nettside?) - Aviser (Jeg vet godt hvor jeg får kjøpt avisabonnement. Avisene kan vel heller kjøre egenannonser med budskap om at "nå får du avisa i tre mnd for kun 99,-") Ser ikke helt at dette er så gode og nyttige tilbud at de helst bør tilbys via telefonsalg.
Ecolia Skrevet 9. juni 2008 #23 Skrevet 9. juni 2008 Om telefonselgere klager sin nød over hvor ille det er å bli møtt med sure kommentarer, så har jeg faktisk ingen sympati med dem. Dere har selv valgt et yrke som er viden kjent for å være forhatt. Og med lav arbeidsledighet finnes det mange andre jobber man kunne tatt for å få mat på bordet. Og dersom man i den desperat situasjon MÅ ta seg jobb som telefonselger, så ser du kanskje realiteten i øynene og prøver å finne noe annet så fort som mulig? Og når bedriften er så sløv at de ikke oppdaterer listene over hvem som er reserverte så får dere skylde på sjefen når dere kommer til "kunder" som blir sinte eller ekle fordi de ikke er interessert i å bli oppringt. Som sagt, det er hverken sjefen min, meg selv eller bedriften som har ansvar for lisetne. De blir kjøpt inn gjennom andre selskaper og det finnes feil på dem, dessverre. Så er det forskjell på å ikke være interessert, og å være reservert syns jeg. Har man virkelig rett til å skjelle ut personen i andre enden når man ikke har reservert seg? Heldigvis er det fåtallet mennesker man snakker med i løpet av en dag som er ekle Så er ikke noen stor vits i å klage over det, egentlig. Og det finnes mennesker som har telefonsalg som jobb helt frivillig. Klart de prøver å prakke på meg noe når de ikke gir seg når jeg sier nei takk! Når det gjelder det at telefonselgere selger et produkt som være vanskelig å få snusen i: Ja, hvorfor er det så vanskelig? Hvorfor selger ikke bedriften dette produktet på "vanlig" måte? La folk se produktet (i virkeligheten eller på nett), la kunden lese om kjøpsbetingelser sånn at de kan få tenkt seg om istedet for å måtte vurdere fordeler og ulemper utfra en samtale med en som KUN har positivt å si om produktet. Ser ikke helt at dette er så gode og nyttige tilbud at de helst bør tilbys via telefonsalg. Nei, er enig i at man bør kunne finne informasjon om det man blir tilbudt, så man har sjansen til å se på det selv og så tenke på saken. Ringer mange kunder tilbake jeg, som gjerne vil se det med egne øyne og sammenligne med hva de allerede har, før de bestemmer seg. Syns fremdeles at en selger som ALDRI GIR SEG er en dårlig selger. Har hatt sånn på tråden selv. Hører dem ikke, bare legg på. Og ikke ha dårlig samvittighet for det, hehe. Men er det virkelig sånn at dere blir ringt fem ganger om dagen hver eneste dag? Det virker nesten sånn på mange. "Selgere ringer meg HELE TIDEN." Da lurer jeg litt på hva som er hele tiden, og hvilke duster som ikke skriver på lista si at de ikke er interessert. OG! Syns det er viktig å være ærlig. Ble spurt om mitt produkt var landets billigste, da sa jeg at nei det er ikke det, men vi har ingen bindingstid så du må gjerne hoppe over til noe annet om du ikke blir fornøyd med oss. Da får han frihet til å velge.
Rosalie Skrevet 9. juni 2008 #24 Skrevet 9. juni 2008 Jeg må si at jeg har selv jobbet som telefonselger, og etter å ha vært innen bransjen har jeg ihvertfall ingen respekt igjen, ei heller skrupler for hvordan jeg avviser de. Den store mengde telefonselgere holder kun få uker. Da får de beskjed av teamleder at de ikke trenger å komme tilbake dagen etter, for de passer ikke inn (eg. går ikke over lik for å selge nok). Teamledere og superselgerne er noen jævla rævhål - superselgerne lurer enkefru Hansen trill rundt med godprat, mens teamlederne står rundt og applauderer.
Gjest Einar Skrevet 9. juni 2008 #25 Skrevet 9. juni 2008 Eh, så jeg må ha et reflektert og godt begrunnet nei for at du skal gi deg som telefonselger? Jammen ikke rart størsteparten av Norges befolkning vil ha forbud mot telefonsalg generelt! Man skulle heller hatt et system der de som ønsker det kan "melde seg inn" på lista til telefonselgerne. Naturlig nok vil lista bli meget kort, og dermed blir nok telefonselgeryrket en saga blott etter kort tid. Men hva med å ta folks signaler på alvor? Hvis jeg vil ha et avisabonnement i tre mnd til 99,- kroner, hvorfor står ikke det tilbudet heller på nettsida til avisa? Og disse "nesten gratis" telefonabonnementene: Hvorfor må man absolutt kjøpe dem via telefonsalgt? Jeg ble oppringt av et sånt selskap en gang for lenge siden, det var ikke måte på hvor mye penger jeg skulle spare. Jeg ba om å få tilsendt informasjon om dette, sånn at jeg kunne vurdere fordeler og ulemper i ro og mak. Men nei, det gikk ikke an må vite. Jeg måtte bestemme meg der og da eller gå glipp av det fantastiske tilbudet. Jeg luktet lunta, og sa nei ellers takk. Er ikke interessert. Det likte dama i andre enden dårlig... Jeg utstår ikke å bli oppringt av folk som vil prakke på meg alt mulig rart jeg verken trenger eller ønsker. Jeg har reservert meg, men det hindrer ikke at jeg får mange telefoner likevel. Jeg blir bare drittlei. Orker verken å forklare at jeg har reservert meg eller hvorfor jeg ikke er interessert i produktet. Jeg sier nei takk og legger på. Andre jeg kjenner er altfor høflige til det. De bruker fem minutter på å forklare at de ikke ønsker produktet. Og fem minutter er mye dersom du står midt i middagslagingen, ser på favorittprogrammet på tv eller akkurat skulle til å kjøre hjem fra jobb. Og så er det alle de eldre menneskene som ikke vet hvordan man reserverer seg, eller at det går an i det hele tatt. For dem er en pågående selger vanskelig å bli kvitt på en høflig måte. Med dagens lave arbeidsledighet må det da gå an å få seg en mer respektert jobb? Grunnen til at man ikke kan få tilsendt informasjon, men blir ringt pr. telefon isteden er ganske enkel, jeg tror til og med den er nevnt tidligere i tråden. Årsaken er at TM er en billigere form for avertering, men langt høyere tilslagsprosent enn DM eller tv-reklame. Det er ideelt for og livsviktig for nyoppstartede firmaer som skal inn på et vanskelig marked. Ta for eksempel Chess, norges tredje største mobiloperatør i dag. De hadde ALDRI kommet inn på markedet om de ikke hadde hatt selgere som ringte rundt, fortalte om det nye produktet som var billigere enn de store og overtalte folk til å prøve. 400.000 kunder på seks år. Det hadde ikke gått uten TM. Det at 90% av befolkningen er imot TM gir jeg forsåvidt blaffen i. Dersom man hadde gjennomført en liknende undersøkelse om tv-reklame hadde man antagelig fått samme resultat. Jeg tror nok mer enn 90% av befolkningen gjerne skulle satt seg til foran tv-en og få sett en haltimes Seinfeld uten reklame før, i og etter programmet. Så bare fordi folk er negative til det i utgangspunktet, betyr ikke det at det ikke fungerer og er gode metoder for å få markedsført et produkt. Personlig syns jeg tv-reklame er mer sjenerende enn TM, en selger kan du bare legge på røret hos, mens reklamen som kommer i det Sylvester Stallone henger på kanten av stupet er må man lide seg gjennom. Og når det kommer til respektert jobb, så er det få som helt vet hvor respektert telefonselgeryrket er. Dersom du kommer til en arbeidsplass og søker jobb, så vil det nesten uansett være veldig positivt å ha en CV med TM og gode resultater å vise til. Det viser at du ikke gir opp, du tåler å få slengt dritt i trynet hele dagen og du er effektiv og god til å prate for deg. For mange selgere er eneste alternativene jobb på dagligvarebutikk, kanskje vaskehjelp, kanskje servitør på en café eller lignende. Det er kjedeligere jobber, mindre respekterte og langt dårligere betalt. Jeg har en snittlønn på 240kr/t og klager ikke. Jeg opplever det som en respektert jobb, jeg. Alle vennene mine spør meg "hvordan orker du?". Familien spør: "Er det ikke utrolig slitsomt?". Kjæresten spør: "Hvordan orker du å ta kjeft hele dagen?" Å holde ut noe som folk opplever som SÅ vanskelig gjør bare at man får mer lyst til å klare det, og folk spør meg om tips hele tiden. "Hvordan skal jeg få med henne på date?" "Hvordan skal jeg få skaffet meg rabatt på det og det?" Salg er en del av livet, hver gang du snakker med noen så selger du.
Skrika89 Skrevet 9. juni 2008 #26 Skrevet 9. juni 2008 Det er så mye mindre respektert enn andre yrker fordi en så stor del av landets befolkning hater å bli oppringt av selgere. Man reserverer seg, men likevel blir man oppringt. Og undersøkelser viser klart at nordmenn flest IKKE ønsker å bli oppringt. Hvorfor kan man ikke bare innse at folk ikke vil ha telefonsalg? Og heller drive salget på andre måter? Om telefonselgere klager sin nød over hvor ille det er å bli møtt med sure kommentarer, så har jeg faktisk ingen sympati med dem. Dere har selv valgt et yrke som er viden kjent for å være forhatt. Og med lav arbeidsledighet finnes det mange andre jobber man kunne tatt for å få mat på bordet. Og dersom man i den desperat situasjon MÅ ta seg jobb som telefonselger, så ser du kanskje realiteten i øynene og prøver å finne noe annet så fort som mulig? Javisst finnes det frekke folk i alle yrkesgrupper, men det er ikke det som er saken. Saken er at telefonsalg i sin helhet er uønsket av de fleste. Jeg oppsøker selv butikken for å handle mat, ringer ambulansen om det har skjedd en ulykke eller politiet om noen har stjålet bilen min. Jeg skjønner at slike yrkesgrupper er nødvendige i samfunnet. Telefonselgere er ikke nødvendige. Og ja, det finnes mange andre unødvendige yrkesgrupper også, men i farta kommer jeg ikke på noen som er så lite likt som telefonselgere i tillegg til så lite nødvendige. Hvis det er så greit å være telefonselger, hvorfor ikke jobbe for å få igjennom ei ordning der kun de som er interesserte står på lista deres? Som ansatt kan man gjøre en innsats for å påvirke arbeidsgiver. Og når bedriften er så sløv at de ikke oppdaterer listene over hvem som er reserverte så får dere skylde på sjefen når dere kommer til "kunder" som blir sinte eller ekle fordi de ikke er interessert i å bli oppringt. Nå må du roe ned litt da... Jeg har jobbet i avisen i 5 mnd nå, stortrives og tjener bra. Har ihvertfall ikke tenkt å se "realiteten" i øynene å finne meg en annen jobb. Og dette med at mesteparten HATER tlf selgere er nok bare tull jeg møter kanskje 2 stk i mnd som sier vet du hva? Jeg har reservert meg. da sier jeg ok beklager ha en fortsatt fin dag. Jeg har igjennomsnitt ca 5-6 salg om dagen og 95% betaler avisen de har kjøpt så det sier jo også at ikke alle prakker på. Tror du burde bli med meg på jobb en dag jeg og høre de mange koselige samtalene jeg har i løpet av en dag:)
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #27 Skrevet 9. juni 2008 Grunnen til at man ikke kan få tilsendt informasjon, men blir ringt pr. telefon isteden er ganske enkel, jeg tror til og med den er nevnt tidligere i tråden. Årsaken er at TM er en billigere form for avertering, men langt høyere tilslagsprosent enn DM eller tv-reklame. Det er ideelt for og livsviktig for nyoppstartede firmaer som skal inn på et vanskelig marked. Ta for eksempel Chess, norges tredje største mobiloperatør i dag. De hadde ALDRI kommet inn på markedet om de ikke hadde hatt selgere som ringte rundt, fortalte om det nye produktet som var billigere enn de store og overtalte folk til å prøve. 400.000 kunder på seks år. Det hadde ikke gått uten TM. Men hvor vanskelig og dyrt er det å lage ei nettside der man kan se på informasjonen skriftlig i fred og ro? Så kan selgeren opplyse om nettadressen... Men nei, det er jo ikke sånn det funker. Man skal heller prøve å "lure" folk til å kjøpe ting de ikke trenger eller ikke ønsker. For det finnes mange lettlurte og lettpåvirkelige mennesker der ute som ikke klarer å stå imot en selger med snakketøyet i orden. Det er sånne folk telefonselgere tjener penger på. Det at 90% av befolkningen er imot TM gir jeg forsåvidt blaffen i. Dersom man hadde gjennomført en liknende undersøkelse om tv-reklame hadde man antagelig fått samme resultat. Jeg tror nok mer enn 90% av befolkningen gjerne skulle satt seg til foran tv-en og få sett en haltimes Seinfeld uten reklame før, i og etter programmet. Så bare fordi folk er negative til det i utgangspunktet, betyr ikke det at det ikke fungerer og er gode metoder for å få markedsført et produkt. Personlig syns jeg tv-reklame er mer sjenerende enn TM, en selger kan du bare legge på røret hos, mens reklamen som kommer i det Sylvester Stallone henger på kanten av stupet er må man lide seg gjennom. Fjernkontrollen til TV'n styrer jeg selv. Når reklamen dukker opp tar jeg en tissepause, ser på tekst-tv eller svitsjer litt på de andre kanalene. Jeg tar et valg FØR reklamebudskapet blir trykket opp i trynet mitt. Jeg velger dessuten selv om jeg i det hele tatt vil se på reklame-TV. Personlig foretrekker jeg å se film på DVD. Å styre en telefonselger er ikke like enkelt. Jeg opplever det som en respektert jobb, jeg. Alle vennene mine spør meg "hvordan orker du?". Familien spør: "Er det ikke utrolig slitsomt?". Kjæresten spør: "Hvordan orker du å ta kjeft hele dagen?" Å holde ut noe som folk opplever som SÅ vanskelig gjør bare at man får mer lyst til å klare det, og folk spør meg om tips hele tiden. "Hvordan skal jeg få med henne på date?" "Hvordan skal jeg få skaffet meg rabatt på det og det?" Salg er en del av livet, hver gang du snakker med noen så selger du. Jeg har også møtt telefonselgere privat. Jeg skjeller dem ikke ut for den jobben de har. Men jeg spør heller om "hvordan de orker å ta imot kjeft hele dagen". Mens jeg egentlig tenker "hvordan orker du å ha en så kjip jobb?". Jeg tviler på at det er så veldig bra å ha TM på CV'en sin. Joda, du kan stå på og du kan ta imot kjeft. Men samtidig gir du inntrykk av at du ikke har særlig forståelse for dine medmennesker (du sier jo selv at du driter i om 90% av befolkningen ikke liker TM). Så om du søker jobb som eiendomsmekler, bilselger eller noe annet som har med salg å gjøre kan nok dine erfaringer være nyttige. Men i de fleste andre yrker tviler jeg sterkt på om det sees som positivt. Husk at folk sier mye rart for å være høflige, men når du snur ryggen til snakker de om hva de virkelig mener.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #28 Skrevet 9. juni 2008 Nå må du roe ned litt da... Jeg har jobbet i avisen i 5 mnd nå, stortrives og tjener bra. Har ihvertfall ikke tenkt å se "realiteten" i øynene å finne meg en annen jobb. Og dette med at mesteparten HATER tlf selgere er nok bare tull jeg møter kanskje 2 stk i mnd som sier vet du hva? Jeg har reservert meg. da sier jeg ok beklager ha en fortsatt fin dag. Jeg har igjennomsnitt ca 5-6 salg om dagen og 95% betaler avisen de har kjøpt så det sier jo også at ikke alle prakker på. Tror du burde bli med meg på jobb en dag jeg og høre de mange koselige samtalene jeg har i løpet av en dag:) Litt naivt å tro at fordi du ikke blir skjelt ut av dem du ringer så LIKER folk at du ringer! De fleste jeg kjenner snakker svært høflig med telefonselgere. Folk med god oppdragelse gjør ofte det. Men etter å ha lagt på røret så murrer de om de pokkers selgerne som ikke lar folk ha fritida si i fred. Jeg har selv også hatt sånne "hyggelige" samtaler med telefonselgere tidligere. Jeg følte at jeg ikke bare kunne avvise han/henne, så jeg pratet og lyttet til det de hadde å si lenge. Jeg sa at jeg ikke var interessert, men jeg sa det ikke tydelig nok. Nå har jeg lært at den mest effektive måten er å svare et kort og kontant "nei, ikke interessert" og så legge på røret før selgeren rekker å si noe mer. Om dere selgere synes det er uhøflig får dere faktisk legge skylden på kollegaene deres som har oppført seg på en slik måte at sånne som meg kjenner piggene stikke ut straks en selger er på tråden. Mange av disse som kjøper produktet gjør det fordi de ikke klarer å si nei, selv om de egentlig vil. Og når de først har takket ja, så klarer de fleste ikke å gå tilbake på salget. Det er faktisk mange som ikke VET at de har lov til å angre. De tenker at "Pokker at jeg sa ja, men gjort er gjort, så jeg må bare betale". Sorry folkens. Telefonselgere kommer jeg nok aldri til å få respekt for. Til det har jeg vært borti for mye rart.
Skrika89 Skrevet 9. juni 2008 #29 Skrevet 9. juni 2008 Litt naivt å tro at fordi du ikke blir skjelt ut av dem du ringer så LIKER folk at du ringer! De fleste jeg kjenner snakker svært høflig med telefonselgere. Folk med god oppdragelse gjør ofte det. Men etter å ha lagt på røret så murrer de om de pokkers selgerne som ikke lar folk ha fritida si i fred. Jeg har selv også hatt sånne "hyggelige" samtaler med telefonselgere tidligere. Jeg følte at jeg ikke bare kunne avvise han/henne, så jeg pratet og lyttet til det de hadde å si lenge. Jeg sa at jeg ikke var interessert, men jeg sa det ikke tydelig nok. Nå har jeg lært at den mest effektive måten er å svare et kort og kontant "nei, ikke interessert" og så legge på røret før selgeren rekker å si noe mer. Om dere selgere synes det er uhøflig får dere faktisk legge skylden på kollegaene deres som har oppført seg på en slik måte at sånne som meg kjenner piggene stikke ut straks en selger er på tråden. Mange av disse som kjøper produktet gjør det fordi de ikke klarer å si nei, selv om de egentlig vil. Og når de først har takket ja, så klarer de fleste ikke å gå tilbake på salget. Det er faktisk mange som ikke VET at de har lov til å angre. De tenker at "Pokker at jeg sa ja, men gjort er gjort, så jeg må bare betale". Sorry folkens. Telefonselgere kommer jeg nok aldri til å få respekt for. Til det har jeg vært borti for mye rart. Da er det fint at i hvertfall vi på min jobb informerer om at man har 2 ukers angrefrist da.. Respekten din er jeg ikke så intr i uansett den eneste respekten jeg krever får jeg og hadde nok fått den uansett hva jeg hadde jobbet som. Det eneste jeg vil ha er forståelse for at tlf selgere er forskjellige og at ikke alle er monstere og uoppdragene drittsekker. På lik linje som alle andre yrker.....
Skrika89 Skrevet 9. juni 2008 #30 Skrevet 9. juni 2008 Litt naivt å tro at fordi du ikke blir skjelt ut av dem du ringer så LIKER folk at du ringer! De fleste jeg kjenner snakker svært høflig med telefonselgere. Folk med god oppdragelse gjør ofte det. Men etter å ha lagt på røret så murrer de om de pokkers selgerne som ikke lar folk ha fritida si i fred. Jeg har selv også hatt sånne "hyggelige" samtaler med telefonselgere tidligere. Jeg følte at jeg ikke bare kunne avvise han/henne, så jeg pratet og lyttet til det de hadde å si lenge. Jeg sa at jeg ikke var interessert, men jeg sa det ikke tydelig nok. Nå har jeg lært at den mest effektive måten er å svare et kort og kontant "nei, ikke interessert" og så legge på røret før selgeren rekker å si noe mer. Om dere selgere synes det er uhøflig får dere faktisk legge skylden på kollegaene deres som har oppført seg på en slik måte at sånne som meg kjenner piggene stikke ut straks en selger er på tråden. Mange av disse som kjøper produktet gjør det fordi de ikke klarer å si nei, selv om de egentlig vil. Og når de først har takket ja, så klarer de fleste ikke å gå tilbake på salget. Det er faktisk mange som ikke VET at de har lov til å angre. De tenker at "Pokker at jeg sa ja, men gjort er gjort, så jeg må bare betale". Sorry folkens. Telefonselgere kommer jeg nok aldri til å få respekt for. Til det har jeg vært borti for mye rart. Da er det fint at i hvertfall vi på min jobb informerer om at man har 2 ukers angrefrist da.. Respekten din er jeg ikke så intr i uansett den eneste respekten jeg krever får jeg og hadde nok fått den uansett hva jeg hadde jobbet som. Det eneste jeg vil ha er forståelse for at tlf selgere er forskjellige og at ikke alle er monstere og uoppdragene drittsekker. På lik linje som alle andre yrker.....
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #31 Skrevet 9. juni 2008 Da er det fint at i hvertfall vi på min jobb informerer om at man har 2 ukers angrefrist da.. Respekten din er jeg ikke så intr i uansett den eneste respekten jeg krever får jeg og hadde nok fått den uansett hva jeg hadde jobbet som. Det eneste jeg vil ha er forståelse for at tlf selgere er forskjellige og at ikke alle er monstere og uoppdragene drittsekker. På lik linje som alle andre yrker..... Det finnes unntak i alle yrkesgrupper, det er jeg ikke i tvil om. Men jeg deltar i diskusjonen på et generelt grunnlag. For å forklare mitt syn enkelt: De fleste telefonselgere fortjener ikke respekt for jobben de gjør. Men det finnes enkelte unntak. De fleste sykepleiere fortjener respekt for jobben de gjør. Men det finnes enkelte unntak. Men fordi man til daglig snakker om regelen framfor unntaket, så vil jeg si at sykepleieryrket er respektabelt, mens telefonselgeryrket ikke er respektabelt. Alle unntakene blir jo nettopp unntak.
Gjest Einar Skrevet 9. juni 2008 #32 Skrevet 9. juni 2008 Det finnes unntak i alle yrkesgrupper, det er jeg ikke i tvil om. Men jeg deltar i diskusjonen på et generelt grunnlag. For å forklare mitt syn enkelt: De fleste telefonselgere fortjener ikke respekt for jobben de gjør. Men det finnes enkelte unntak. De fleste sykepleiere fortjener respekt for jobben de gjør. Men det finnes enkelte unntak. Men fordi man til daglig snakker om regelen framfor unntaket, så vil jeg si at sykepleieryrket er respektabelt, mens telefonselgeryrket ikke er respektabelt. Alle unntakene blir jo nettopp unntak. Sånn sett er det svært få yrker som fortjener respekt. Vi kan ikke alle gå rundt å være helter. Personlig syns jeg ikke det er særlig respektabelt å hjelpe mennesker og KREVE penger for det, slik som sykepleiere gjør. Det er jo noe man burde gjøre frivillig ut av medmennesklighet. Og politiet? Hjelper folk i nød slik man forventer av en hver, men de klager alltid over at de får for LITE penger? Uff. Alle burde jobbet gratis for en bedre verden. Hva er respektabelt med å være billettkontrollør? Eller parkeringsvakt? Personlig trener? Gymlærer? Vanlig lærer? Hvem er det som bestemmer hvilke yrker som er moralsk forkastelige og hvilke som ikke er det? Jeg syns det er respektabelt at folk tar jobber der de kan vise hva de er gode for, der det ikke holder å spørre "Pose?" for hver kunde, men jobber der det kreves at man jobber for pengene sine. Det sier mer om en personlighet som vil jobbe for pengene, jobbe hardt og få betalt godt, enn en som syns det er ok å gå med posten, få drittlønna for det fordi man av en eller annen grunn syns det er ok å ta til takke med mindre enn det man kan få. Telefonselgere er studenter som trenger penger, ingen utdanner seg til å bli telefonselger. Personlig trenger jeg pengene sårt, så lite man får i stipend og lån og så i helvete dyrt det er å bo. Dessuten trives jeg i jobben min, og erfaringen som selger kommer med i alle aspekter i livet.
milla-mor Skrevet 9. juni 2008 #33 Skrevet 9. juni 2008 Ikke bruk fornavnet mer enn "Hei, snakker jeg med Kari Nilsen?". Jeg hadde en sånn "Hei, milla-mor, nå skal du høre her milla-mor, jeg er Bjørn fra *fortrengt drittselskap*, og jeg lurte på om du trenger et nytt abonnement, milla-mor? Så hva sier du, milla-mor? Da overfører jeg abonnementet ditt, da, milla-mor?"... Nei, Bjørn, det gjør du slett ikke, for jeg liker dèt jeg har, jeg, Bjørn. Og dessuten, Bjørn, så er det vanvittig frekt å tiltale meg ved fornavn så mye, Bjørn, for vi er ikke gode venner. Og, Bjørn... Dèt kommer vi aldri til å bli. Og en dame fra type populært dameblad: "Nå har vi kampanje på det populære bladet *ballecrap*, så da tenkte jeg at jeg bare kunne sende deg tre nr for 99 kr, så har du noe å lese på stranden". Nei, for jeg synes det bladet er dritdårlig... "Åh? Jeg synes det er kjempebra! Leser det hver mnd... Hva er du ikke liker, da?". Artiklene er gørrkjedelige, moteseriene er stygge, og unge jenter oppfordres til å være misfornøyde med kroppen sin, og innbille seg at de har et altfor lite spennende sex-liv. Derfor. "Åh... Eh, ok. Hmm... Hadet!". Jeg kjøper aldri av gateselgere, og aldri av tlfselgere. Er det noe jeg vil ha, så skal jeg nok klare å skaffe meg det uten ørten oppringninger fra folk som kommer fra bakvendt-land, og tror at "nei" betyr "hvis du maser litt til, så kjøper jeg alt du har!". Men hvis de er hyggelige, så blir jeg selvfølgelig ikke sur. Og som regel er de jo hyggelige
Purple Basil Skrevet 9. juni 2008 #34 Skrevet 9. juni 2008 De fleste man snakker med er hyggelig. Noen er litt sære, og noen veldig få er ekle. Jeg opplevde en gang en som sa jeg hadde sexy stemme, og hørte tydelig at han koste med seg selv mens jeg snakket med ham. Æsj. Dustemann. Det var IP-telefoni jeg solgte, ikke telefonsex for faen. Neste gang en jævla telefonselger ringer meg skal jeg gjøre det samme - kanskje ordet sprer seg og de lar meg være i fred? takk for tips:D
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #35 Skrevet 9. juni 2008 Sånn sett er det svært få yrker som fortjener respekt. Vi kan ikke alle gå rundt å være helter. Personlig syns jeg ikke det er særlig respektabelt å hjelpe mennesker og KREVE penger for det, slik som sykepleiere gjør. Det er jo noe man burde gjøre frivillig ut av medmennesklighet. Og politiet? Hjelper folk i nød slik man forventer av en hver, men de klager alltid over at de får for LITE penger? Uff. Alle burde jobbet gratis for en bedre verden. Hva er respektabelt med å være billettkontrollør? Eller parkeringsvakt? Personlig trener? Gymlærer? Vanlig lærer? Hvem er det som bestemmer hvilke yrker som er moralsk forkastelige og hvilke som ikke er det? Her handler det om å se litt på hvilken verden vi lever i. En del yrker er helt nødvendige. Vi kan ikke klare oss uten dem. Andre yrker er ikke særlig nødvendige, men de er ønsket, i form av at de har tjenester å tilby som folk ønsker å kjøpe. Alle yrker jeg kan komme på passer inn i en eller begge av de to overnevnte kategorier. Nødvendige eller ønskede. Telefonsalg er ingen av delene. Faktisk sier folk rett ut at de misliker denne yrkesgruppen (ikke som personer, men som yrkesutøvere), og helst vil slippe å ha noe med dem å gjøre. Likevel blir vi tvunget til å ha noe med dere å gjøre. Derfor får dere så mange mot dere.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #36 Skrevet 9. juni 2008 Neste gang en jævla telefonselger ringer meg skal jeg gjøre det samme - kanskje ordet sprer seg og de lar meg være i fred? takk for tips:D "josefin88 er herved strøket fra alle telefonsalglister" Tror jeg hiver meg på samme bølgen. Hvis vi starter en aksjonsgruppe som kan veilede folk i "hvordan sørge for å bli bannlyst av telefonselgere" så tror jeg telefonselgeryrket dør ut før det er gått særlig lenge.
Ecolia Skrevet 9. juni 2008 #37 Skrevet 9. juni 2008 Syns det er helt ok at flesteparten ikke liker telefonselgere, men jeg syns det er trist at dere syns det er helt greit å oppføre seg stygt mot oss.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #38 Skrevet 9. juni 2008 Syns det er helt ok at flesteparten ikke liker telefonselgere, men jeg syns det er trist at dere syns det er helt greit å oppføre seg stygt mot oss. Jeg ville aldri behandlet deg dårlig om jeg møtte deg privat. Men om du ringer og plager meg midt i middagskvilen så tar jeg meg den frihet å være "stygg" mot deg og be deg la meg være i fred! Hva er det som er så vanskelig å skjønne med at folk ikke vil plages på privaten? Om jeg jobber i skobutikk så kommer jeg ikke å putter sko på beina dine mens du sover middag. Om jeg er søppelkjører så kommer jeg ikke durende inn på kjøkkenet ditt og ber deg sortere søpla midt i middagslagingen. Om jeg er frisør så banker jeg ikke på dusjdøra di for å sjekke om du bruker riktig sjampo. Folk flest ønsker å oppsøke tjenester når de trenger dem, ikke få dem trykket opp i fjeset når de slapper av hjemme i sofakroken, er på besøk hos gamle tante Olga eller mens de klipper tåneglene. Velger du deg en jobb som telefonselger så må du tåle å høre at du har en jobb som svært mange ikke kan utstå.
Gjest Oxford Skrevet 9. juni 2008 #39 Skrevet 9. juni 2008 (endret) dd Endret 27. juli 2008 av Oxford
Ecolia Skrevet 9. juni 2008 #40 Skrevet 9. juni 2008 Jeg ville aldri behandlet deg dårlig om jeg møtte deg privat. Men om du ringer og plager meg midt i middagskvilen så tar jeg meg den frihet å være "stygg" mot deg og be deg la meg være i fred! *snip* Velger du deg en jobb som telefonselger så må du tåle å høre at du har en jobb som svært mange ikke kan utstå. Nå har du allerede bestemt deg for at alle telefonselgere er frekke, påståelige og vrange, så virker ikke som det er noen vits i å prøve å si noe annet Hvordan skal forresten jeg vite at du akkurat klokken 18.37 ligger på sofaen? Nettopp, det må du fortelle meg. Hvorfor ikke si det på en ordentlig måte, istedet for å kjefte og bli irritert? Det går jo utover deg selv også. Jeg kan sikkert si det tusen ganger og enda mer, men selger som ikke gir seg og fortsetter i evigheten...er ikke gode selgere. Og de menneskene er like plagsomme for meg som for deg Hvorfor kan du forresten ikke resevere deg, så vil du i de fleste tilfeller komme unna listene samt at selgere ikke har LOV til å si noe mer enn "ha en fin dag" dersom du forteller at du er reservert (som jeg sa tidligere så er reserverte folk på listene en feil). Bare å ringe 75007500 og si hva at du ønsker det.. Og du kan godt argumentere med at man heller burde han en liste som interesserte kan skrive seg PÅ, men sånn er det nå engang ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå