Liv T. Skrevet 13. juni 2008 #21 Skrevet 13. juni 2008 Det var jo bare trist. Det er ikke noe vi alle kunne opplevd. I den varmen som har vært i Norge den siste tiden kunne jeg aldri funnet på å plassert en hund i bil, uansett hvilke forhåndsregler jeg tok. Og selv om denne eieren altså tok sine forhåndsregler, var det ikke nok og hunden døde. Derfor synes jeg det var idiotisk. Hvorfor synes du at det er trist at hunden min er i bilen og ikke i leiligheten? Hun storkoser seg i bilen. Ligger og slapper av.. I leiligheten stresser hun veldig når hun er alene, og er helt spinnvill når vi kommer hjem. Hun elsker å kjøre bil og være i buret bak i bilen. Vi bor i sør, og her kan det ofte bli varmt. Så det er klart vi er veldig klar over faren ved å ha hund i bil. Men som sagt, stasjonsvogn, sota ruter, bur, åpen bagasjeromsdør, vifte, vann, lufteturer, kort pels og ingen underull, tilsyn og sunn fornuft = ikke noe problem for hunden å ligge mange timer i bilen.
SummerJoy Skrevet 13. juni 2008 #23 Skrevet 13. juni 2008 Og om man kjører stasjonsvogn eller ikke er vel fullstendig likegyldig. Nei, i sommervarmen (eller solen, når den dukker opp) så er det best for hunden å være hjemme. Uansett.
Liv T. Skrevet 14. juni 2008 #24 Skrevet 14. juni 2008 Og om man kjører stasjonsvogn eller ikke er vel fullstendig likegyldig. Nei, i sommervarmen (eller solen, når den dukker opp) så er det best for hunden å være hjemme. Uansett. Mht til stasjonsvogn så er ikke det nødvendigvis likegyldig. En stasjonsvogn er utformet på en helt annen måte enn en vanlig personbil når det gjelder plass i bagasjerom og måten bakluken åpner opp hele bakparten i bilen på. Og mht til hva som er best for hunden i sommervarmen. Du vil heller at min hund skal ligge hjemme i 40C i mange timer uten tilsyn? Jeg mener hunden min har det best i bilen fordi jeg vet hvordan den er når jeg forlater den alene hjemme. Da har den det ikke god. Det er lov å gi råd og egne meninger, men man kan ikke bastant tro at man alltid vet best om alle andre sine dyr. Jeg vet om tullinger som 'glemmer' at de har hund i bilen sin. Som glemmer at solen flytter på seg og at hunden kan ende opp midt i solsteken, som ikke har frisk luft, vann, vifte etc. Jeg har selv ringt etter hjelp fordi en hund har vært forlatt i en bil i sommersolen. Men min hund har det bra. Og jeg vet om veldig mange andre hunder som også har det bra selv om de står i bilen om sommeren. Det er bra å informere folk om at hund i varm bil kan være farlig. Men samtidig må man kunne tåle at noen faktisk har kontroll på hva som er best for sitt eget kjæledyr.
Gjest nyan Skrevet 14. juni 2008 #25 Skrevet 14. juni 2008 Bilen sto i skyggen, vinduene var åpnet på begge sider (ikke bare en liten sprekk) og den hadde kaldt vann. Eier var borte i 15 minutter. Hunden var voksen. Det er ikke mye idioti, det er uflaks og noe vi alle kunne opplevd. Det er lett å undervurdere hvordan varme virker i en sånn situasjon. Og man skal jo bare inn og kjøpe middag... hvem kan tenke seg at man kommer ut til en hund som ligger i koma i bilen? Jeg er SÅ glad for at sånne skrekkhistorier spres rundt sånn at vi andre kan lære, og unngå en sånn tragedie. Helt enig. Synes dette tilfellet og det å gå fra hunden i bilen i en time eller to uten nedrulla vindu og vann ikke kan sammenlignes. Ikke lenge siden kjørte vi til marka for en skikkelig lang luftetur og vi måtte stoppe på en bensinstasjon for å kjøpe lyspærer (vi merka lysene var borte). Det var ikke varmt, men på dagtid og vart jo borte en 10-15 siden det var litt kø inne... Så jeg ser for meg vi hadde nok stoppet for å kjøpe lyspærer selv det harr vært på en varm dag, og på et så kort ærend hadde vi ikke sikkert tenkt å ta ut hunden hvis den hadde god lufting og kaldt vann.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #26 Skrevet 14. juni 2008 Haha, så en dokumentar på discovery hvor en hund hadde ligget i en bil i flere døgn i 40+C, helt til den var klistret til setet og rattet og forbipasserende merket lukt. :D
Maneo Skrevet 15. juni 2008 #27 Skrevet 15. juni 2008 Hvorfor synes du at det er trist at hunden min er i bilen og ikke i leiligheten? Hun storkoser seg i bilen. Ligger og slapper av.. I leiligheten stresser hun veldig når hun er alene, og er helt spinnvill når vi kommer hjem. Hun elsker å kjøre bil og være i buret bak i bilen. Vi bor i sør, og her kan det ofte bli varmt. Så det er klart vi er veldig klar over faren ved å ha hund i bil. Men som sagt, stasjonsvogn, sota ruter, bur, åpen bagasjeromsdør, vifte, vann, lufteturer, kort pels og ingen underull, tilsyn og sunn fornuft = ikke noe problem for hunden å ligge mange timer i bilen. Kanskje fordi jeg synes det ikke er ideelt for en hund å måtte oppholde seg flere timer i en bil?
Liv T. Skrevet 15. juni 2008 #28 Skrevet 15. juni 2008 Kanskje fordi jeg synes det ikke er ideelt for en hund å måtte oppholde seg flere timer i en bil? Vel, der har du helt rett. Ideelt sett skulle hun levd i en flokk i skogen sammen med alle de andre hundene i nabolaget.. :gjeiper: Hunden min trives ikke hjemme alene. Hadde jeg fått et inntrykk av at den gjorde det, skulle den vært der. Det er ikke gøy å ha hunden sin i bilen. Om vinteren bekymrer jeg meg over at hun kanskje fryser. Tross dyne, tykt ullpledd og dekken. Om sommeren er jeg bekymret over varmen... Men faktum er jo at den alltid er kjempefornøyd og frisk og rask. (Og skulle den snuble å skade tåa si i løpet av dagen er dyrlegen 2min. unna, enten jeg er hjemme eller på jobb) Jeg ser på meg selv som en ansvarlig hundeeier. Jeg går på det ene lydighetskurset etter det andre, trener spor, arrangerer play-dates med andre hundeeiere slik at hunden min kan leke med andre hunder...etc. Men hunden min er altså i bilen de dagene jeg er på jobb. Dermed vil jeg tydeligvis i manges øyne være en dyremishandler som aldri burde hatt hund.. ..og det får jeg vel leve med.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #29 Skrevet 15. juni 2008 Kanskje fordi jeg synes det ikke er ideelt for en hund å måtte oppholde seg flere timer i en bil? Kan ikke skjønne at en hund har det værre i et bur i bilen enn et bur i en leilighet...
Maneo Skrevet 16. juni 2008 #30 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Vel, der har du helt rett. Ideelt sett skulle hun levd i en flokk i skogen sammen med alle de andre hundene i nabolaget.. :gjeiper: Hunden min trives ikke hjemme alene. Hadde jeg fått et inntrykk av at den gjorde det, skulle den vært der. Det er ikke gøy å ha hunden sin i bilen. Om vinteren bekymrer jeg meg over at hun kanskje fryser. Tross dyne, tykt ullpledd og dekken. Om sommeren er jeg bekymret over varmen... Men faktum er jo at den alltid er kjempefornøyd og frisk og rask. (Og skulle den snuble å skade tåa si i løpet av dagen er dyrlegen 2min. unna, enten jeg er hjemme eller på jobb) Jeg ser på meg selv som en ansvarlig hundeeier. Jeg går på det ene lydighetskurset etter det andre, trener spor, arrangerer play-dates med andre hundeeiere slik at hunden min kan leke med andre hunder...etc. Men hunden min er altså i bilen de dagene jeg er på jobb. Dermed vil jeg tydeligvis i manges øyne være en dyremishandler som aldri burde hatt hund.. ..og det får jeg vel leve med. Ideelt sett skulle hunden din hatt større plass å bevege seg på enn å måtte oppholde seg i en bil i flere timer. :gjeiper: En hund "trives" som regel best med det den er opplært til, som f.eks. å ligge i bur eller i bilen når eieren er på jobb. Dette betyr ikke automatisk at det er det som faktisk er det beste for hunden. Jeg har aldri påstått at du er en dyremishandler, og er sikker på at du er veldig glad i hunden din. Vi har bare forskjellig synspunkt på det å holde en hund i bilen over lengre tid. Kan ikke skjønne at en hund har det værre i et bur i bilen enn et bur i en leilighet... Det har noe med plass å gjøre. Endret 16. juni 2008 av Maneo
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå