Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Ok, det hele med enkeltmannsforetak og moms og skatt... Dersom en får inn, la os si 10 000 kroner (som da sies er inkludert moms), hva betaler man i moms av det hele? Er det sånt at det som man får (10 000) inn er 100% som pris PLUSS 25% i moms? Dvs 125% av prisen? Eller er det 100% som INKLUDERER moms (dvs at 25% av summaen man får inn er moms og 75% er prisen selv)? Hvis jeg ser på veiledning fra skatteetaten her på side 3, da skulle jo det som man får inn være 125%? At hvis man har hele summaen som man får inn, da har man 125% (dvs 100% pris+moms). Så hvis man får inn 10 000 fra en kunde for en vare eller tjenese, betaler man 2000 i moms eller 2500? 1) Det blir jo 2000 i moms hvis man regner at 10 000 er 125%, dvs at man tar 10 000 x 0,25, da får man 8000 som prisen. 2) Men man regner at 10 000 er 100% og man trenger å trekke 25% i moms, da får 2500 i moms og prisen 7500. For meg virker alternativ 1 riktig, basert på den heften fra skatteetaten, men som jeg har forstått da kalkulerer staten moms på den andre måten.. Er det mulig eller forstår jeg noe feil her? :klø: PS. jeg vet at summaer under 50 000 per året tar man ikke moms av, så det er ikke relevant her. Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
_tulla_ Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 Dersom kr 10 000 er inkl. mva, så utgjør mva kr 2 500.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Hvis prisen med moms er 10 000 så er regnestykket: pris eksk mva + (pris eksk mva)x0,25 = 10 000 Mva = 2 000
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Dersom kr 10 000 er inkl. mva, så utgjør mva kr 2 500. bleh, men jeg forstår da ikke logikken i det hele tatt, hvordan i i helsikes har de fått til de tallene på den heften der da? På side 3 skriver de: Den alminnelige avgiftssatsen er 25 prosent. Ved innenlandsk salg skal avgiften beregnes av salgsprisen, og ved innførsel av varens tollverdi. Avgiftsbeløpet skal beregnes med 25 prosent av netto vederlag og skal derfor ikke tas med i grunnlaget for beregningen. Av brutto vederlag inklusive avgift utgjør merverdiavgiften 25/125. EKSEMPEL 1 Salgspris uten avgift - 100 + 25 % avgift - 25 Salgspris med avgift - 125 EKSEMPEL 2 Salgspris med avgift - 125 - 25/125 avgift - 25 Salgspris uten avgift - 100 Betyr ikke salgspris med avgift det samme som "inkludert moms"? Fordi de regner jo ned en femtedel der, ikke 25%, dvs at 125 er med avgift og 100 er uten avgift. :klø: Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Hvis prisen med moms er 10 000 så er regnestykket: pris eksk mva + (pris eksk mva)x0,25 = 10 000 Mva = 2 000 Det var sånn jeg forstod det også! Men staten regner som tulla skrev (eller det ble jeg fortalt). Er det noe forskjell å si pris MED moms eller pris INKLUDERT moms? Prisen inkludert moms er jo 125% av prisen, som du skrever her, nei? Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #6 Skrevet 6. juni 2008 Betyr ikke salgspris med avgift det samme som "inkludert moms"? Fordi de regner jo ned en femtedel der, ikke 25%, dvs at 125 er med avgift og 100 er uten avgift. :klø: Man kan si at prisen MED moms er 5 ganger mvaavgiften, fordi pris uten mva er 4xmva. Det var sånn jeg forstod det også! Men staten regner som tulla skrev (eller det ble jeg fortalt). Er det noe forskjell å si pris MED moms eller pris INKLUDERT moms? Prisen inkludert moms er jo 125% av prisen, som du skrever her, nei? Med og inkludert moms er det samme. Det regnes sånn jeg beskrev på det du produserer og selger selv i hvert fall. Jeg har en pris uten mva, ganger denne med 1,25 og får prisen kunden må betale(altså 125 % av prisen uten mva/moms). De 25% ekstra (2000 av en pris uten mva på 8000) betaler jeg så inn til staten, og kunden kan trekke fra disse 2000 om kjøpet er gjort i forbindelse med virksomhet - bare privatkunde/forbruker får ikke igjen mva. Eksemplene de viser til sier det samme.
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #7 Skrevet 6. juni 2008 Da er det mulig at jeg hadde rett nå i en diskusjon irl :-D
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #8 Skrevet 6. juni 2008 (endret) HMMM.... Nå snakket med vedkommende, og h*n sier at informasjonen h*n fikk fra skatteetaten flere ganger (fordi h*n syntes det var ulogisk også) er at de vil ha 25% av det som kommer inn, dvs som tulla skrev. Det er en skjema man får fra altinn.no, som regner ut moms - noe som heter omsetningsoppgave. Der regner staten automatisk 25% av det som har kommet inn? :klø: Jeg blir gal fordi jeg rett og slett forstår ikke logikken! Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #9 Skrevet 6. juni 2008 Du gjorde nok det Det er jo egentlig enkel prosentregning, og man tar utgangspunkt i prisen uten mva når man skal beregne hvor stor mva blir. Om du regner 25 % direkte fra utsalgspris/pris med moms får du jo f eks av en pris på 125 kr 125-125x0,25 = 125 - 31,25 = 93,75 som pris uten mva. Når du da prøver å beregne moms fra denne får du ikke 125, selvsagt... Så man kan ikke trekke 25% fra eller legge det til "hva som helst", man må tenke på hva man skal fram til og at denne prisen ikke kan variere alt ettersom hvordan man får lyst til å regne...
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #10 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Det er avhengig av hvordan man får lyst å regne? Bleh.. Jeg kan rett og slett ikke forstå at hvordan er det som man får inn (dvs hele summa inkludert moms) 125% på heften som skatteetaten gir. Dvs at 100% er pris uten mva og pris med mva er da 125% av prisen uten mva. Men dersom man får dokument fra altinn (som jeg la til i innlegg 8) for å regne MVA, da regner man annerledes? Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #11 Skrevet 6. juni 2008 HMMM.... Nå snakket med vedkommende, og h*n sier at informasjonen h*n fikk fra skatteetaten flere ganger (fordi h*n syntes det var ulogisk også) er at de vil ha 25% av det som kommer inn, dvs som tulla skrev. :klø: Jeg blir gal fordi jeg rett og slett forstår ikke logikken! I hvilken sammenheng har vedkommende fått denne informasjonen, er det pga ikke betalt eller beregnet mva? Mva - som staten skal ha - er 25% av prisen ekskludert mva, hverken mer eller mindre. Derfor må man når man driver bedrift alltid skille mellom pris ekskl mva og pris inkl mva (og føre egen mva-konto). Det skal også spesifiseres i fakturaer hva prisen er med og uten mva. Skatteetaten kan gi feil og forvirrende info de også, så jeg ville forsøkt å skrive hva jeg mente/lurte på slik dere har forstått det, og hørt om det er slik det er. For det skal det være - jeg har drevet for meg selv i flere år og aldri fått reaksjoner verken fra kunder, regnskapsfører eller myndigheter pga dette.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #12 Skrevet 6. juni 2008 Det er avhengig av hvordan man får lyst å regne? Bleh.. Jeg kan rett og slett ikke forstå at hvordan er det som man får inn (dvs hele summa inkludert moms) 125% på heften, men dersom man får dokument fra altinn (som jeg la til i innlegg 8), da regner man annerledes? Det er IKKE avhengig av hvordan man har lyst til å regne (da ville det jo blitt helt vilkårlig alt) Derfor kan ikke skatteetaten mene at de skal ha 25% av det som kommer inn dersom mva er inkludert i dette.
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #13 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Du gjorde nok det Det er jo egentlig enkel prosentregning, og man tar utgangspunkt i prisen uten mva når man skal beregne hvor stor mva blir. Om du regner 25 % direkte fra utsalgspris/pris med moms får du jo f eks av en pris på 125 kr 125-125x0,25 = 125 - 31,25 = 93,75 som pris uten mva. Når du da prøver å beregne moms fra denne får du ikke 125, selvsagt... Så man kan ikke trekke 25% fra eller legge det til "hva som helst", man må tenke på hva man skal fram til og at denne prisen ikke kan variere alt ettersom hvordan man får lyst til å regne... Hvis man sender ut faktura for 1500 (der pris uten MVA er 1200, moms er 300), da virker alt riktig. Men hvis man får inn 1500 da betaler man 25% av 1500 som MVA (dvs 375). Det er sånn det virker for meg? Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #14 Skrevet 6. juni 2008 (endret) I hvilken sammenheng har vedkommende fått denne informasjonen, er det pga ikke betalt eller beregnet mva? Mva - som staten skal ha - er 25% av prisen ekskludert mva, hverken mer eller mindre. Derfor må man når man driver bedrift alltid skille mellom pris ekskl mva og pris inkl mva (og føre egen mva-konto). Det skal også spesifiseres i fakturaer hva prisen er med og uten mva. Fra den omsetningsoppgave pdf-skjema fra altinn.no (man må logge på for å få tilgang), der skriver man hele omsetningen (inkludert MVA!). Det er presisert på fakturaer (hva som er pris og hva som er moms), og det som kommer inn er inkludert moms. Det er det man setter inn som omsetning i det skjemaet (de forskjellige poster, har ikke skjemaet her nå). Og da regner skjemaet 25%. Det må være at vedkommende har da satt inn noe feil der. Det eksisterer MVA konto og alt dette, så det er penger der, men det hele virker litt uklart, dersom logikken sier en ting, men den regnearken sier noe helt annet! Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #15 Skrevet 6. juni 2008 Det høres rart og feil ut om mva beregnes som 25% av omsetning med allerede inkludert moms! Jeg har f eks noen tjenester som ikke er momspliktige, så når jeg putter inn hele omsetningen min skal det ikke automatisk beregnes moms av denne. Dessuten er det jo utgående moms også, og det er ikke alle tjenester det er 25 % mva på engang (noen har 8, andre 12,5, blant annet). Så dette faller i grunn på sin egen unøyaktig- og urimelighet - man SKAL kunne angi og beregne mva annerledes. Sikker på at vedkommende har valgt riktig skjema og poster?
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #16 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Det høres rart og feil ut om mva beregnes som 25% av omsetning med allerede inkludert moms! Jeg har f eks noen tjenester som ikke er momspliktige, så når jeg putter inn hele omsetningen min skal det ikke automatisk beregnes moms av denne. Dessuten er det jo utgående moms også, og det er ikke alle tjenester det er 25 % mva på engang (noen har 8, andre 12,5, blant annet). Så dette faller i grunn på sin egen unøyaktig- og urimelighet - man SKAL kunne angi og beregne mva annerledes. Sikker på at vedkommende har valgt riktig skjema og poster? Skjema skulle være riktig og i løpet av to år har det vært mye fram og tilbake om det hele (fordi det virker helt feil), skrekk at man har samlet opp for lite MVA på konto. Man har regnskapsfører faktisk også (som ser over alt en gang i året før selvangivelse) som har ikke nevnt noe. Det har vært spørsmål til skatteetaten og de har svart at sånn er det (dvs feil). Da man regner på skjema, har det heller aldri kommet noen feilmeldinger. Det må da være at i skjemaet skulle det være pris ekskludert MVA (selv om det er ikke skrevet i noen steder der - de spør for hele omsetning). Det bare MÅ være noe feil, ellers eksploderer hjernen min snart Jeg kan bare legge til at dersom man har faktisk betalt for mye moms, er det mye mindre tragisk en det motsatte der staten plutselig krever mer Jeg skal prøve å ta en printscreen av skjemaet nå snart (uten personlig informasjon), så dere kan si hva dere synes. Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #17 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Ok - her er skjemaet: http://img169.imageshack.us/img169/3558/22016644ft9.jpg Sånn vedkommende gjorde var å legge tl hele summaet inkl. moms på post 1 og 2 og 4 (vet ikke helt hva som kom 'automatisk'). Da tok det 25% av post 4 som MVA. Så hvis man skulle ta 10 000 (inkl mva) som utgangspunkt. Skulle det være 10 000 på post 1,2,4? Eller skulle det faktisk være pris UTEN mva på noen av postene? Hvis man setter inn 10 000, da regner jo skemaet 2500 som avgift. Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
gaja Skrevet 6. juni 2008 #18 Skrevet 6. juni 2008 Vedkommende har lagt inn feil. Moms er ikke penger h'n har tjent, derfor skal ikke de oppgis i post 1-4. Det er omsetning eksl. moms som skal legges inn, så regner skatteetaten ut hvor mye moms som skal betales inn. Slik h'n har lagt det inn må h'n jo betale moms av momsen...
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2008 #19 Skrevet 6. juni 2008 (endret) Tusen takk for tilbakemeldinger! Det virker ganske logisk nå, ja, og nesten litt dum feil å gjøre, men for en eller annen grunn var det så enkelt å anta at omsetning er det hele som kommer inn (dvs inkl moms). Men det betyr nå at man har betalt for mye moms og for lite skatt de siste to årene, men i det minst er det generelt i pluss-siden (dvs at man skulle få tilbake penger i stedet for å betale mer). Takker og bukker! :bukke: (jeg fikk ha litt rett også nå, selv om jeg ikke kunne forklare det , men å si at man har betalt moms fra moms var rett og slett veldig godt og logisk) Endret 6. juni 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #20 Skrevet 7. juni 2008 Omsetning i denne sammenghengen er eks mva. (Alltid!!!) Så hvis man ha omsetning inkl mva deler man på 1,25, og får omsetning eksl mva. Så til skatten. Hvilke tall er benyttet når man har beregnet skatten? Etr det også omsetning inkl mva så er inntektssiden for høy og det er i tilleg betalt for mye skatt! Skal se dette egentlig er lønnsomt. Når det gjelder regnskapsføreren som har sett over dette så burde han gi jobben til noen som kan det. FOr ha har virkelig ikke gjort jobben sin, og det burde den som engasjerte han klaget på! Hilsen revisormedarbeider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå