Gjest LanaLane Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Jobber i barnehage(som sikkert fler har fått med seg) og vi er ute KONSTANT i disse sommerdagene. Jeg har aldri før vært så brun enda jeg pleier å bli ganske så sjoko, ryggen min har omtrent samme farge som de lyseste pakistanske barna og jeg lurer på hva rynkeprosenten kan være for folk som jobber i barnehage i 30-40 år? De må da være mye mer utsatt for solskader enn andre? Bruker jo seff solfaktor, alt fra 6-50+, men er litt bekymra for hvordan dette kommer til å påvirke utseendet og helsa senere. Har ikke lyst til å være en rosin når jeg er 30! Har 1 sommer mye å si for rynke/kreft/andre solskader? Er gjerne ute i 6-8 timer hver dag, og da også når sola er på sitt sterkeste. Har fått masse fregner, til tross for at jeg "egentlig ikke skal få det"i følge hudanalyser(har mørkt hår og mørke øyne). Har ganske mange smilerynker til tross for at jeg bare er 22 og nå er jeg litt bekymra for at det bare skal bli verre. Altså,jeg elsker fargen og fregnene,jeg er bare ganske redd for "etterdønningene". Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #2 Skrevet 6. juni 2008 Mye sol fører til for tidlig aldring av huden, ja. Dette er et problem for alle som må oppholde seg utendørs. Tenk på taktekkere og snekkere og slikt, de er jo ute hele året. Om du vil beskytte deg mot solen kan du bruke sunblock. Høy faktor. Jeg pleier bruke 20-30. Du kan også bruke hatt som skygger for ansiktet, og ha på deg mer dekkende klær (men husk solkrem under om klærne er av løsvevet lett stoff, som de fleste sommerklær er).
Gjest Gjest_Mie Marie_* Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 jeg også jobber i barnehage og har blitt veldig brun de siste dagene. Selvfølgelig er det bare positivt, men jeg har jo også tenkt over det du skriver. En sommer kan umulig være så skadelig, men jobber man mange år i bhg blir det jo en del sommere. Og en ting til jeg lurer på- er det virelig bra for barna å være så mye ute i sola i den varmen? I noen bhg går de jo aldri inn når det er fint vær og i tilegg er det i noen bhg lite med skygge. Etter 6 timer i sola kjenner jeg at det kan bli for mye.
Coxy Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 Ang barna og sola; jeg jobber også i barnehage. Vi er alltid inne og spiser formiddagsmat i 11:15/11:30-tiden til ca 12:00. Da vi har frukt ca kl 14:30 er vi også inne. Dette fordi både barna og vi MÅ ha litt pause fra sola. Ute har vi de minste barna på matte i skyggen, og vi passer hele tiden på å ha vann ute, og sørger for at ALLE drikker hvert fall litt. Når det gjelder hud og sola, så tror jeg ikke en eller noen få somre har noe særlig å si. Men for de som har full fast jobb, og jobber i maaaange år ute slik, så er det nok verre...
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 Det er et tankekors - hva gjør man i Norge når varmt, pent vær blir mer og mer vanlig? På et tidspunkt er noen nødt til å si stopp til å skulle være ute hele tiden. Det er ikke sunt å oppholde seg så mye i sola. Er barnehager i sørligere strøk ute hele tiden? Nei, de begrenser solmengden de får i seg hver dag. Det må være lov å være inne og, nå som klimaet endrer seg.
Sun Mei Skrevet 6. juni 2008 #6 Skrevet 6. juni 2008 Jeg har jobbet i barnehage i snart 15 år og er ikke blitt forvandlet til en rosin
absinthia Skrevet 6. juni 2008 #7 Skrevet 6. juni 2008 Flere av de ansatte i barnehagen til sønnen min er rundt 60, de er slett ikke mer rynkete enn normalen, heller mindre..kanskje det er fordi man blir flink til å bruke solkrem selv når man smører inn barn flere ganger om dagen? Det gjør vi ihvertfall i den barnehagen jeg jobber. Når man ser på folk som jobber inne på kontor synes jeg heller ikke at de ser mindre rynkete ut enn normalen,selv om de sitter inne når det er sol ute. Jeg har de 10 siste årene hatt jobber der jeg har vært mye ute i sola halve året og blir alltid tatt for å være yngre enn jeg er. Jeg tror det har med hvor flink man er til å smøre seg, for selv har jeg rødt hår og fregner og er helt nødt til å smøre meg mye og kanskje er det derfor jeg har sluppet billig ifra all sola. Og som en sa her oppe, barna ha behov for å kunne ta pauser fra sola på det varmeste. Man får gå inn i skyggen iblant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå