Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det farlig å ha lav fettprosent. Har kun målt underhudsfett med klype og tallet var 1,8%

Har forhåpentligvis mer fett inni kroppen min!

Men jeg lurer på om noen vet om det er skadelig?

Har veldig tynn hud og ser rett inn til blodårene på hele kroppen min.

Snart 24 og har mens og sånn 1 gang i måndeden

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Er du sikker på at du har målt riktig? Det er veldig lav fettprosent.

Skrevet (endret)

Målte igjen. Fikk et annet svar:-)

Biceps: 1 mm

Triceps: 1 mm

Rygg: 3 mm

Mage: 2,5 mm

Det ble 3,9%

Drar ut huden og måler med klypa slik det står

Endret av Angelfalls
Skrevet

Tror nok du skal ta deg en tur på treningsstudio eller et annet sted der de kan måle fettprosenten din, for det resultatet du får her er nok feil :)

Skrevet

Får gjøre det ja.

Jeg vet jeg ikke har underhudsfett da og huden min er så tynn at det ser skummelt ut. Blodårene tyter ut over alt. Til og med på magen og brystene og ansiktet.

Men jeg spiser mye fett og sånn men når jeg legger på meg så kommer det muskler. Og det skjer ingenting med huden min

Jeg kan informere om at jeg er ex anorektiker og har gått opp 15 kg og har en bmi på 16,5 nå.

Jeg tror ikke jeg har 4% i fettprosent inni meg. Så en sånn skikkelig test er kanskje bedre

Prøver å gå opp mer i vekt så jeg ser litt bedre ut og huden min litt tjukkere.

Jeg bare lurer på om det er noen farer med å ha lav fettprosent for kvinner? Når jeg ikke har menstruasjonsforstyrrelser eller benskjørhet

Skrevet
Får gjøre det ja.

Jeg vet jeg ikke har underhudsfett da og huden min er så tynn at det ser skummelt ut. Blodårene tyter ut over alt. Til og med på magen og brystene og ansiktet.

Men jeg spiser mye fett og sånn men når jeg legger på meg så kommer det muskler. Og det skjer ingenting med huden min

Jeg kan informere om at jeg er ex anorektiker og har gått opp 15 kg og har en bmi på 16,5 nå.

Jeg tror ikke jeg har 4% i fettprosent inni meg. Så en sånn skikkelig test er kanskje bedre

Prøver å gå opp mer i vekt så jeg ser litt bedre ut og huden min litt tjukkere.

Jeg bare lurer på om det er noen farer med å ha lav fettprosent for kvinner? Når jeg ikke har menstruasjonsforstyrrelser eller benskjørhet

Hei :)

Med en så lav BMI har du nok ikke særlig med underhudsfett, nei.

Du bør absolutt gå opp enda mer i vekt, og deretter heller begynne å trene styrke for å bygge opp muskulaturen din. Når du ligger så lavt i vekt, klarer nok mest sannsynlig kroppen din ikke å opprettholde muskulatur særlig godt heller.

Ja, det kan være en risiko forbundet med altfor lavt fettinnhhold i kroppen. De med en spiseforstyrrelse har en tendens til å være veldig redd for alt som har med fett å gjøre. (Sier ikke at dette gjelder deg, men det er vel en grunn til at du har valgt å måle fettprosenten din?)

Du må huske på at hjernen trenger en del fett for å kunne fungere optimalt, selv om du ikke har benskjørhet kan det komme senere (spes. siden du fortsatt ligger så lavt), og i kroppen trenger og underhudsfett for å klare og opprettholde normaltemperatur i kroppen. I tillegg til en hel del annet..

:)

Skrevet (endret)

Jeg spiser ganske mye fett. Så mye som mulig. Er ikke redd får det. Jeg legger ikke på meg av å spise fett heller.

Jeg var redd det før, da jeg var sykere. Men nå tar jeg mye smør på skivene, spiser kun helprodukter, ikke noe light, steker mat i olje og tar tilskudd av omega 3 og nattlysolje.

Jeg tror jeg spiser rundt 30 energiprosent fett i kosten min.

Da jeg startet å gå opp i vekt så gikk jeg opp masse. over 1 kg i uka. Men det stoppet opp og det siste halve året har jeg klart 5 kg opp. Jeg har lagt på meg musker og væske og fett inni kroppen, rundt organene. Da jeg veide 30 kg så var det ikke noe muskler eller fett, bare skjellett

Jeg er ikke syk lenger, og fettprosenten målte jeg av nysjerrighet. Jeg ser at jeg ser tynnere ut en dem som er på min alder, og jeg ønsker faktisk å se normal ut, men jeg legger ikke på meg mer, og jeg spiser mye hele tiden.

Så jeg tror at den totale fettprosenten min er høyere enn 4% da, men der er ikke noe særlig fett på kroppen min da. Brystene mine er helt flate nesten.

Takk for svar da. Jeg vil ikke at det skal være farlig. Men mange gutter har jo nesten ikke kroppsfett så hvorfor er det skaldelig for jenter?

Jeg bare lurer. Mensen fungerer jo som bare det på meg i allefall og den har vært stabil i hele 9 mnd.

Hva er farilg med lav fettprosent for kvinner da?

Jeg er varm hele tiden også. Temperaturen min er 37-38 grader når jeg har målt. Jeg svetter veldig mye og har problem med at jeg er for varm.

Men fryser lett når det blir kaldt da, men mat gjør meg veldig varm.

Endret av Angelfalls
Gjest Gjest
Skrevet

INGEN har 3% fett på kroppen, så fremt du sitter i rullestol og ikke klarer å gå pga. dårlig helse.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke noe faglitteratur tilgjengelig nå, som kan gi deg noe godt svar på spørsmålet ditt.

Men vil først og fremst si: Bra jobba :) Det virker som på det du skriver at du jobber aktivt fram mot en tilværelse fri fra anorexien.. Fortsett med det :)

Jeg regner nok med at de guttene du sikter til har en høyere BMI enn det du har. Og det er mange f.eks idrettsutøvere som ser enormt tynne ut fordi de omtrent kun består av muskler. Men mange av de har ofte en høyere vekt enn det det ser ut til.

Du har kanskje lagt merke til at på f.eks skirenn, så hiver de seg en næringsdrikk nesten med en gang de har kommet over målstreken? Rett og slett for at de skal klare å få i seg nok næring i løpet av dagen, og ikke miste muskelmassen. (Hm.. litt off-topic, kanskje)

Men både menn og kvinner trenger en viss andel fett i kroppen for å fungere optimalt.

Beklager at jeg ikke kan gi deg noe klarere svar.

Men dette er jo noe også du kan ta opp med legen, eller behandleren din?

H*n kan sikkert gi deg et godt svar :)

Endret av yoga
Skrevet

Takk, og jeg vil bli større. Øynene mine ser utrolig syke ut, rundt jeg blir skremmt av å se på det. Alle de årene og de er lilla og blå rundt. Jeg bruker sminke så det viser jo ikke så godt. Men jeg ser at andre har ikke øyne som mine. Og får lett sår under øynene mine.

Derfor skal jeg spise enda mer.

Takk for svar

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Grunnen til at kvinner trenger mer fett på kroppen enn menn er at de er designet til å få barn. Kroppen lagrer mer fett slik at den skal kunne amme i sulteperioder f eks.

Det er skadelig å ha for lite fett på kroppen selv om man har mens og ingen benskjørhet. For det første er mensen mye mer sårbar for å forsvinne når man har lite fett på kroppen. Og dessuten, det kan hende det bare er blødninger og ikke ordentlig eggløsning du har? Det skjer med enkelte anorektikere i friskningsprossesen.

Fett "smører" også kroppen slik at prosseser i kroppen går lettere. Alt fra hjernen til celler rundt omkring i kroppen må bestå av fett.

Hiver meg på de andre som sier du bør mer opp i vekt. Skjønner at du spiser mye fett, og det er jo bra, men hvis du prøver å få i deg en del karbohydrater, f eks gjennom drikke (juice, næringsdrikk osv) så vil du trolig gå opp i vekt etterhvert.

Hilsen en eksanorektiker

Skrevet

Jeg har eggløsning. Det merker jeg. Jeg kjenner at det er noe som skjer der nede når det er eggløsningstid. Og jeg har noen forferdelige kramer når jeg skal få mens.

Legen min sier at mensen min er ekte så jeg tror på han

Ok, jeg har fått andre råd og å øke karbo, så jeg har allerede startet med det. Spiser allerede nok fett og proteiner, så karbo er eneste jeg bør øke da

Takk:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...