Gå til innhold

Kjenner en som er suicidal

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Guest_*
Skrevet

En gammel kjenning av meg betrodde meg en gang at han ved flere anledninger ville ta livet sitt, han jobber offshore og har nå fått seg en ny jobb der han vil ha mye ansvar.

Han er til tider svært ustabil, når vi har snakket på msn og han har vært på jobb har han vært ganske langt nede, og han har tenkt tanken å hoppe utfor..

Når han ikke er nede er dette ikke noe tema, og om jeg ymter frempå om at han kanskje skulle søkt hjelp blir han sint.. Han har jo ingen problemer..

Det er jo ikke forsvarlig at han jobber offshore og er suicidal? Men hva skal jeg gjøre? Kontakte rederiet hans og si fra?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er jevnlig sucidal, og har vært det av og på i 10-15 år. Ble tvunget til å oppsøke profesjonell "hjelp" når jeg var ung, men kommer ikke til p gjøre det nå med mindre jeg blir verre. Men jeg har et godt nettverk rundt meg som støtter meg, og som jeg har svært god hjelp av, jeg er også klar over min egen sykdom også i de "friske" periodene mine. Det er jeg usikker på om han her er...

Når jeg merker de periodene er i ferd med å komme tar jeg mine forhåndsregler for å unngå å gjøre noe dumt på impuls. Det kan være han og gjør dette, selv om jeg har vansker får se for meg at han alltid klarer å unngå vakter da. Men på en plattform er det mulig å ta livet av seg uten å skade andre, noe jeg vil håpe og tro han eventuelt velger. Om han jobber med noe som han kan gjøre skade på andre i en impulssituasjon så bør du vurdere å gi beskjed til en lege. Problemet her er at du i verste fall kan bli sett på som en sviker, noe som kan få ille konsekvenser.

Men snakk med han når han er nede, og prøv å få en avtale med han om at dere kan ta dette opp når han er mer stabil. Logging av msn samtaler er risikabelt, men kan være et godt verktøy for å la han se hvor ille det faktisk er når det står på. For han må få vite hvordan han påvirker deg, og eventuelt hvilken fare han utsetter kollegaene sine for.

Lykke til, det er ikke lett å være i den situasjonen du er i nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...