Gå til innhold

Maurtue til besvær


Trampe

Anbefalte innlegg

Vi har fått ei maurtue bak huset vårt. Den var ikke der da vi kjøpte huset, den må ha kommet sakte men sikkert uten at vi har lagt merke til den... og nå har vi maur inne. Bare i dag har jeg sett ihvertfall ti maur inne, og sånn kan vi ikke ha det. Hva om de kommer i maten? Vi må få den tua fjernet. Jeg har aldri fjernet maurtuer før, jeg er av den oppfatning at de skal få være i fred, men dette går ikke.

Hvordan fjerner man maurtuer? Den er i et lite skogholt i et boligfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Maurtuer er til en viss grad beskyttet av loven, nå finner jeg selvsagt ikke ut hvor disse reglene er, typisk nok.

For å fysisk fjerne maurtuen må du spade ganske langt ned i jorden.. Men det tilrådes -ikke- på denne tiden av året. Nå er mauren aktiv, og kommer til å kravle over hele vedkommende som pirker i tuen deres med en spade. Jeg er ikke sikker på om det er lov å grave vekk en tue engang.

Det er ikke lov å sprøyte gift eller lignende på en maurtue. Det du kan gjøre er å kjøpe noen små hvite kuler som jeg ikke husker hva heter, og legge i din egen hage. Ikke i tuen, det er ikke lov. Men maurene synes disse kulene er skikkelig gromme, så de bærer dem fra hagen din til tuen helt på egenhånd, og dermed forgifter de sin egen tue.

Du kan jo spørre på et hagesenter e.l., der har de vel litt peiling på maur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maurtuer er til en viss grad beskyttet av loven, nå finner jeg selvsagt ikke ut hvor disse reglene er, typisk nok.

For å fysisk fjerne maurtuen må du spade ganske langt ned i jorden.. Men det tilrådes -ikke- på denne tiden av året. Nå er mauren aktiv, og kommer til å kravle over hele vedkommende som pirker i tuen deres med en spade. Jeg er ikke sikker på om det er lov å grave vekk en tue engang.

Det er ikke lov å sprøyte gift eller lignende på en maurtue. Det du kan gjøre er å kjøpe noen små hvite kuler som jeg ikke husker hva heter, og legge i din egen hage. Ikke i tuen, det er ikke lov. Men maurene synes disse kulene er skikkelig gromme, så de bærer dem fra hagen din til tuen helt på egenhånd, og dermed forgifter de sin egen tue.

Du kan jo spørre på et hagesenter e.l., der har de vel litt peiling på maur.

Hvis maurene er gått over til å bli skadedyr så bør du kunne drepe dem effektivt med loven i hånd.

På Felleskjøpet/ hagesentere o.l får du kjøpt maurkverk som du blander ut i vann, alt etter hvor stor tua er så kjøper du det du trenger.

Så lager du et hull med en staur/pinne og heller blandingen i tua. Dette bør du gjøre om kvelden, da maurene er "inne".

Vi bor i et skogholdt og dette har vi måttet gjøre flere ganger da vi til slutt ikke kunne sitte ute pga maur.

Men tuene vi har behandlet er blitt tomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke fjerne ei maurtue som er på min eiendom når maurene kommer inn i mitt hus og plager meg? :klø: Jeg har liten baby også, og har ikke spesielt lyst på maur i barnesenga. Fant en i senga vår i dag, så da kravler de vel på lillegutt også.

Jeg skal ta meg en tur på felleskjøpet jeg, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I følge folkehelseinstituttet: "Bekjempelse av maurtuer utendørs bør i hovedsak ikke forekomme. I de tilfeller hvor tuen er anlagt inntil husvegger og plagen er stor, kan fjerning av maurtuen forsøkes."

Om dette er sånne maur som biter/stikker/hva man nå kaller det maur driver med, og det er fare for at de kravler opp til en baby, så vil jeg mene at du kan prøve å bli kvitt maurene.

Men selv om tuen står på din egen eiendom skal du egentlig ikke bruke gift direkte på maurtuen. Ergo sniktaktikken med å få dem til å ødelegge tuen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, gjest! Jeg skulle jo ønske at de kunne la være å komme inn til meg, da hadde jeg latt tuen være i fred. Men når jeg har funnet flere maur inne, både i senger og sofa, da mener jeg at de bør fjernes. Om de biter eller ei vet jeg ikke helt, jeg har aldri latt de prøve... :sjenert: Men jeg vil ikke ta sjansen med min lille sønn.

Kanskje de har sånne kuler du snakker om på felleskjøpet. Skal dra dit ihvertfall, så får vi se om vi fjerner tua eller lar de drepe seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nå ble jeg nysgjerrig: er det noen som vet hvorfor det ikke er lov å fjerne/forgifte maurtuer som er til sjenanse? Så mange maurtuer som det er ut i skauen er vel mauren neppe et fredet insekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lever rød skogsmaur?

Rød skogsmaur bor i maurtuer bestående av barnåler eller annet organsikt materiale samlet i en haug. Tuen fortsetter også et godt stykke ned i jorda. En tue står vanligvis i forbindelse med flere andre tuer, og et maursamfunn kan derfor strekke seg over store områder. Nye tuer dannes blant annet ved at noen arbeidere tar med seg én eller flere dronninger fra en allerede eksisterende tue. Forbindelsen tilbake til opprinnelsestuen opprettholdes. En skogsmaurtue kan inneholde flere hundre tusen arbeidere og flere hundre eggleggende dronninger.

Rød skogsmaur lever av søte saker som honningdugg fra bladlus, samt små insekter eller andre virvelløse dyr som de får tak i. De kan også spise direkte på kjøtt. Når skogsmauren har funnet en god næringskilde, strømmer maurene til og lager hektiske maurstier. Ofte ender disse i trær hvor maurene henter honningdugg.

Sverming, det vil si forekomst av flygemaur, skjer fra mai til juli, avhengig av art og hvor i landet vi befinner oss.

Hvilken skade kan rød skogsmaur gjøre?

I skogen er rød skogsmuar først og fremst et nyttedyr. Den er med på å spre plantefrø, den sørger for sirkulasjon av næringsstoffer og den er selv en viktig næring for fugler. Flere insekter er også helt avhengig av rød skogsmaur for å kunne gjennomføre sin livssyklus.

Normalt gjør rød skogsmaur ingen skade på mennesker eller bygninger, men der maurene er på jakt etter mat kan de komme opp i høye tettheter. Blir maurene forstyrret, biter de og spruter maursyre. Dette er ubehagelig, men ikke farlig. I enkelte tilfeller kan rød skogsmaur anlegge reir innendørs. De frakter da med seg reirmateriale inn og legger det opp i hauger. En slik haug kan forårsake lokale fuktproblemer.

Hvordan unngå rød skogsmaur?

Det er vanskelig å forebygge mot rød skogsmaur.

Kjemisk forebygging med rutinemessig sprøyting bør ikke forekomme, da det alltid vil være en risiko for at kjemikaliene kan ha en negativ effekt på mennesker og andre dyr.

Hvordan bli kvitt rød skogsmaur?

Dersom rød skogsmaur har bygd tue inne, bør denne fjernes. Det er ikke nødvendig å bruke insektmidler. Man bør også finne ut hvor maurene har kommet inn i huset og eventuelt tette de sprekkene som finnes.

Dersom det er så stor aktivitet av maur på uteområder at disse ikke kan brukes, kan en forsøke å hindre maurene fra å nå matkildene på stedet. Sees det for eksempel stor trafikk av maur opp og ned av trær som står inntil husveggen, kan en forsøke å lage en kjemisk sperre (insektspray) eller fysisk sperre (gjerne noe som klistrer) rundt trestammen. Forsvinner tilgangen på næring, vil maurene legge om stiene sine.

Bekjempelse av maurtuer utendørs bør i hovedsak ikke forekomme. I de tilfeller hvor tuen er anlagt inntil husvegger og plagen er stor, kan fjerning av maurtuen forsøkes. Det er viktig å også få med seg den delen av tua som ligger nede i jorda i tillegg til den som er over. Etter fjerning brukes et maurvanningsmiddel på stedet. Maurvanningsmiddel er pulver som blandes ut i vann. Det er stor sannsynlighet for at maurene vil komme tilbake etter at tuen er fjernet. Tuen bør da spas vekk så raskt som mulig før maurene får sjansen til å bygge den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i alle år (bortsett fra i år!) fått maur inn i huset. Vi bruker sånne lokkebukser, for da tar de med seg "maten" (altså gift) fra lokkeboksen og til tua og dreper de andre. Det er kjempeeffektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Stine Ståle Glad

Det hadde plutselig poppet opp en stor maurtue i nærheten av en gapahuk jeg har i skogen. Maurene har lagt an en sti rett igjennom leirplassen og det er blitt uutholdelig å oppholde seg på den fine plassen på grunn av maurene, så idag tok jeg motet til meg å spadde hele tua ut i en liten bekk i nærheten. Da jeg hadde spadd ut det verste fyrte jeg opp et skikkelig bål lot det brenne en stund, før jeg la masse løvblader og annet oppå. Håper de blir borte for evig og alltid. Tror også jeg skal gjøre noe med maurstien, kanskje prøve med noe gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...