Gå til innhold

Bidrag og reisekostnader

Fremhevede innlegg

Skrevet
...

Reisekostnader betaler jeg ikke, far får hente/bringe, evt. betale togbilletten når det blir aktuelt. Har hendt at jeg har bragt halve veien, fordi jeg uansett skulle dit, men ellers er det slik at når ungen skal på samvær, så må far ta det praktiske og økonomiske med henting/bringing.

Det er jo et eller annet fundamentalt galt når vi i praksis må betale for samvær!

Det er klart du også skal betale for samvær. Du er i høyeste grad medansvarlig for å ivareta barnets behov for samvær. Jeg regner med at du var medansvarlig for at barnet ble født og at du var medansvarlig for bruddet med samværsforelder (uavhengig om du var for eller mot bruddet).

Når du har den daglige omsorgen kan du ikke bare fraskrive deg din del av ansvaret for at barnet sakl få samvær med sin andre forelder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei

interesant at du spor om dete na, det komer nye regler pa dete i dag

http://www.familiestiftelsen.no/node/7298

...

...

Dette var et flott forslag som jeg applauderer.

Kopierer derfor noe av teksten fra siden fra "Familestiftelsen.no:

Sitat;

"20. juni 2008. I følge en pressemelding vil regjeringen gjøre det lettere for foreldrene å løse spørsmål knyttet til barnebidrag og reisekostnader ved samvær. Der det er mye samvær skal også barnets andel av samværsforelderens boutgifter regnes inn i samværsfradraget. Forslagene passerte statsråd i dag i en Ot.prp- 69 (2007-08) og er et ledd i oppfølgningen av St.meld. nr. 19 (2006-07). - Foreldrene har et felles ansvar for å bidra til at barnet får så god kontakt som mulig med begge foreldre etter et samlivsbrudd. Derfor foreslår vi at foreldrene også skal dele på utgifter til egne reise når barnet skal hentes eller bringes til samvær, sier Anniken Huitfeldt."

Det er flott at kostandene for alle parter nå blir del i bidragstørrelsen.

Når det er sagt er det vel ingen direkte sammenheng mellom det Familiestiftelsen sier på sin side, og det problemet trådstarter har. Men det nye lovforslaget vil utvilsomt ha mye å si for mange barn og foreldre i tiden som kommer.

Skrevet
De bør ikke være på besøk hos far, det er et poeng. Det bør faktisk også være deres hjem.

Men så til det andre. At samværsforelder har sittet igjen med regningen tidligere om omsorgsforelder har flyttet er ikke noe godt argument for at det nå skal deles. Jeg er nemlig av den oppfatning av at den som flytter får ta regningen selv, uansett kjønn, samværs- eller hovedomsorgsforelder.

Hadde jeg selv flyttet langt unna så hadde jeg sett på det som min oppgave å betale det meste av regningen også.

Min mening er også at bidrar ikke den ene med noe, så h*n heller ikke få noe igjen. Da får de stå for utgiften selv. I mitt tilfelle er det samværsforelder som ikke bidrar, og da får han ta kostnadene det er å kle barna den tid de er hos ham. Og siden jeg nå ikke sendte med klær har han faktisk kjøpt klær til dem, for første gang på 5 år. Så noen ganger lønner det seg å ta kampen. Ungene trenger ikke mye der, men litt er det greit at de har.

Det var 5 minutter, nå er det nesten 20 mil. Noe som er betydelig lenger. Jeg flyttet jo etter for at ungene skulle ha mulighet til å være mer sammen med far, men da flytter han.

Noen ganger så må man bare innse at det finnes uansvarlgie fedre også ;) Og noen kamper skal man ta, om far ikke tar seg råd til å kjøpe 2 klesplagg er han vel heller ikke så interessert skulle jeg tro.

:klappe: :klappe:

Skrevet (endret)
Hvordan kan du mene at ordningen nå er rettferdig?

Er det virkelig rettferdig at den ene kan slippe helt unna, mens den andre må dekke alt? Er det virkelig rettferdig at den ene slipper unne, fordi den har lavere inntekt enn 167000, mens den andre som har enda mindre inntekt må dekke alt fordi det er den barnet bor hos?

Er det virkelig rettferdig at man ikke skal måtte behøve å sørge for sine barn, bare fordi man har lav inntekt? Koster barna virkelig mindre, bare fordi man har lav inntekt?

Det som er rettferdig er at begge parter må dekke kostnadene til barnet, og noe annet er ikke rettferdig i det hele tatt. Det er ikke bare en som har fått barn men to stykker.

...

...

Her snakker du om rettferdighet for foreldrene og ikke rettferdighet for barnet. Om vi må prioritere disse to valgene bør en naturligvis prioritere barnet. Det medfører at vi må betale det det koster om vi ønsker å ha eneansvar.

LIKEVEL ! kan jeg forstå ts og andre som mener at løsningen ikke er rettferdig ovenfor foreldrene i tilfeller der en av foreldrene lurer seg unna.

I 50 ? år var det slik at den manglende "rettferdigheten" ved tidligere ordning ble motarbeidet av VELDIG mange alenemødre (det ble skikkelig rabalder da den nye bidragsloven kom som tilsa at også mor skal delta i det økonomiske ansvaret for egne barn). Frem til den nye loven måtte far betale bidrag av sin inntekt uavhengig av mors inntekt. Far måtte betale alle reiseutgifter og far måtte stå for transporten (slik som nå). Hvis vi som er bostedsforeldre skal være troverdige mht "rettferdighet" må vi også motarbeide egne fordeler. Først da blir kampen om rettferdighet troverdig. Kan jeg forvente støtte på dette ?

Endret av Far til 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...