Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg? Uerfaren....

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lillemor_*
Skrevet

Jeg har akkurat adoptert og har en fått en liten baby på 4 mnd.

Jeg er som de fleste "førstegangsfødende" ikke vant til barn, og håper dere kan hjelpe. I tillegg kjenner jeg jo heller ikke dette barnet så godt enda, at jeg er trygg på at jeg leser alle signaler godt nok.

Alt er stort sett fryd og gammen, men de siste dagen har barnet gått fra å ha avføring 1 - 2 ganger pr dag til å ha avføring hver gang det spiser.

Det virker våkent og spiser godt, men jeg blir likevel bekymret.

Jeg tror h*n får tenner. Er det en myte at det kan påvirke barnet med diarè og feber?

Pappaen har nå omgangssyke, kan babyen ha fått det også siden den de siste dagene har hatt så hyppig avføring eller ville h*n da også ha virket syk og/eller kastet opp?

Vi drar tilbake til Norge om få dager. Burde vi ta ham med til lege her før vi drar hjem pga dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Det er vanskelig å fjernstille diagnose på denne måten. De lærde strides om tenner kan avstedkomme diare og feber - mange foreldre er helt sikre på hva de vet, nemlig at det kan godt skje.

Har voksne diare, kan selvsagt også barnet smittes.

Een kvikk unge syk ut, selv om h*n bæsjer hvert måltid. Om det ikke er helt løst, selvsagt.

Ellers; er du bekymret, oppsøk lege. Ingen her kan vel egenltig vite, uansett hva som høres normalt ut eller ei.

Skrevet
De lærde strides om tenner kan avstedkomme diare og feber - mange foreldre er helt sikre på hva de vet, nemlig at det kan godt skje.

Jeg visste faktisk ikke at det strides om dette med tannfrembrudd. Er du sikker på at det ikke er opplest og vedtatt? :ler: Legene er ihvertfall snare til å trekke den konklusjonen når det plutselig oppstår litt uforklarlige influensa/omgangssyke symptomer hos små barn. Og av egen erfaring viser det seg å være tenner på vei i 9 av 10 tilfeller. 4 mndr. er litt ungt, men min yngste slet faktisk mest med tennene en god stund før de første kom frem, da han var et halvt år.

Jeg ville tatt en sjekk hos legen før barnet blir med hjem. Betryggende å vite at alt er ok. Har pappan omgangssyke kan det godt tenkes at babyen har de samme bakteriene i kroppen, så vær litt obs.

Gratulerer med lite nurk! Og kos dere masse. Og ikke bekymre dere alt for mye. (Håpløst å forvente av førstegangsforeldre selvfølgelig.) :fnise:

Skrevet

Leste en gang at slett ikke alle leger var med på at det var en sammenheng... samma det :briller: Det kan skje og trenger ikke skje. Mitt barn fikk sin første tann ved tre mndrs alder og har til og med fått alle jeksler uten å reagere på noe som helst annet enn at vi kanskje da vi så tannen tenkte at det var derfor det var litt surving i går...

Skrevet
Leste en gang at slett ikke alle leger var med på at det var en sammenheng... samma det :briller: Det kan skje og trenger ikke skje. Mitt barn fikk sin første tann ved tre mndrs alder og har til og med fått alle jeksler uten å reagere på noe som helst annet enn at vi kanskje da vi så tannen tenkte at det var derfor det var litt surving i går...

Det må i såfall være de legene som ikke har hatt barn selv. :) Mine to har reagert ganske kraftig på tenner i vekst. Har kunnet se utenpå kinnet hvor tanna kommer faktisk, der blir det rødt og varmt.

Gjest Gjest
Skrevet

Barnet mitt fikk første tanna da h.n var litt over 4 måneder,og nå er h.n 9 måneder og har over 8 tenner! Så det kan være tenner når de er 4 måneder,selv om man ikke kan se tanna enda,siden det pleier å være plagsomt FØR tanna kommer ...

Skrevet

hei på deg..... Så lenge barnet virker våkent og spiser godt tror jeg ikke det er noe fare på ferde.

Jeg har selv to barn, og begge har fått tenner tidlig...

Før tennene brøt ut, hadde begge to hyppig avføring og de hadde også lett feber...

Da jeg opplevde dette med mitt første barn, ble også jeg bekymret, tok kontakt med helsestasjonen og fikk da beskjed om at så lenge almenntilstanden til barnet var bra, var det ingen ting og bekymre seg for... det som er viktig er at barnet får i seg nok mat og væske.... Jeg opplevde vel også til tider at barna ikke spiste like godt, men væskeinntaket var det ikke noe problemer med og da fikk jeg beksjed om at da var det ingen fare....

Og med det at far er plaget med litt diare er det jo heller ikke umulig at det kan være en kombinasjon....

Men selvsagt føler du deg usikker så kontakt lege, det er mye bedre enn å gå å være engstelig....

Ønsker dere lykke til videre.. :)

Skrevet

Gratulerer !!

Har ikke lest alle svarene jeg, men svarer likevel.

Det HAR en sammenheng ! Men det er nok mest fordi tannkløe fører til generell irritasjon og utillpasshet hos barnet. Sover dårlig, mat er vondt å få i munnen osv. Stress. Avføringen blir tynn, hyppig og gjerne litt slimete.

Har 4 barn, og alle hadde "det der". Jeg pleide å gi dem blåbærsaft, når de ble litt større: blåbærsyltetøy på en skje. (men husker ikke helt hvor gamle de kan være før de får det.) Altså for magen sin del, avføringen blir litt mere kompakt.

Hadde en bolle med iskaldt vann med isbiter og en masse smokker i, sto på soverommet om natten; nurket våkner av tannkløe; Ny, iskald smokk. Sovner. (Også gunstig metoden når arvingen skal lære å sove hele natten.... komme oppvåkningen i forkjøpet liksom.)

Ellers på dagtid - men BARE under oppsyn: Iskald våt klut å sutte på / gnage på. Men hold den fast.... (obs kvelning). Dentinox er bra, men er jo bortimot ren sprit, så ikke bruk ukritisk.

Det virket også som at de ofte foretrakk maten kald i denne perioden.

Lykke til, og gratulerer da, klemm.

Skrevet

Min gutt hadde også avføring hver gang han spiste når han var så liten, helt vanlig.

Regner med at dere er hjemme igjen nå, håper turen gikk fint. Gratulerer med baby!

Skrevet

For små babyer er det normalt å ha avføring alt fra en gang i uka til flere ganger om dagen. dersom han/hun ikke virker plaget av det og avføringen er normal, ville jeg ikke bekymre meg i det hele tatt. Og for å svare på det med tenner, så har vår lille gutt alltid hatt mye mer avføring i en periode før tannfrembrudd, og enkelte ganger hatt feber, blitt litt forkjølt og til og med kasta opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...