Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest mariaja
Skrevet

Hei.. Fikk vite for et par dager siden at jeg strøyk i et av de 4 fagene jeg har dette semesteret.. Kjempekjedelig og leit, siden jeg følte jeg leste masse til den. Jeg går på en høgskule, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. Siden jeg strøyk på en av eksamenene mine, så mister jeg jo de 3 poengene som jeg hadde fått vist året hadde blitt godkjent, pluss at stipendet blir omgjort til lån.. Eller er det slik? Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre angående lånet, og om det er mulig å ta oppigjen eksamen før neste semester (til høsten). Jeg skal begynne på et nytt studium til høsten, da på et universitet, så jeg er altså ikke garantert å komme inn på det neste året mitt på skole da, for å si det slik.. Er så fortvila! :tristbla: Har dere noen gode råd og komme med så hadde det vært kjempesnilt! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Å stryke på en eksamen er ikke verdens undergang, selv om jeg vet av erfaring at det kan føles sånn akkurat nå.

Du kan helt sikkert melde deg opp til eksamen neste gang den gjennomføres, som regel har man 3 forsøk på å klare eksamen.

Når du fullfører eksamen vil lånekassen endre lån til stipend, selv om du strøk på første forsøk av eksamen.

Skjønner ikke helt hva du mener med å komme inn helt på slutten av innlegget ditt, men som sagt; det kommer helt sikkert til å ordne seg!

Skrevet

Det første du gjør er å klage - det har du ingenting å tape på i alle fall.

Gjest mariaja
Skrevet
Å stryke på en eksamen er ikke verdens undergang, selv om jeg vet av erfaring at det kan føles sånn akkurat nå.

Du kan helt sikkert melde deg opp til eksamen neste gang den gjennomføres, som regel har man 3 forsøk på å klare eksamen.

Når du fullfører eksamen vil lånekassen endre lån til stipend, selv om du strøk på første forsøk av eksamen.

Skjønner ikke helt hva du mener med å komme inn helt på slutten av innlegget ditt, men som sagt; det kommer helt sikkert til å ordne seg!

Okej, takk for svar! Bra det blir omgjort til stipend igjen da, er ikke akkurat verdens rikeste :)

Nei, så det ble litt rotete på slutten.. Det jeg mente var vel at siden jeg mangler noen poeng nå, siden jeg strøyk, så kommer jeg mest sannsynlig ikke inn på de studiene jeg har søkt på, eller som ligger øverst på listen over studiumene jeg har søkt på.

Gjest mariaja
Skrevet
Det første du gjør er å klage - det har du ingenting å tape på i alle fall.

Hvordan skal jeg i tilfelle ordne med klagen da? Hva skal jeg klage på, vist du forstår :) Må man ikke ha noe konkret å klage på, er det bare å klage i vei? :gjeiper:

Skrevet

Ta kontakt med administrasjonen på høgskolen din, og be om å få skjema for begrunnelse og klage. Der står det ganske tydelig hva du skal gjøre. Hvis ikke, er det garantert en person der som kan hjelpe deg.

Før du klager, har du krav på en begrunnelse frafaglærer og/eller sensor.

Klageen skal være skriftlig, og må leveres innen en gitt frist.

Lykke til!

Skrevet
Hei.. Fikk vite for et par dager siden at jeg strøyk i et av de 4 fagene jeg har dette semesteret.. Kjempekjedelig og leit, siden jeg følte jeg leste masse til den. Jeg går på en høgskule, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. Siden jeg strøyk på en av eksamenene mine, så mister jeg jo de 3 poengene som jeg hadde fått vist året hadde blitt godkjent, pluss at stipendet blir omgjort til lån.. Eller er det slik? Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre angående lånet, og om det er mulig å ta oppigjen eksamen før neste semester (til høsten). Jeg skal begynne på et nytt studium til høsten, da på et universitet, så jeg er altså ikke garantert å komme inn på det neste året mitt på skole da, for å si det slik.. Er så fortvila! :tristbla: Har dere noen gode råd og komme med så hadde det vært kjempesnilt! :)

Reglene for utsatt eksamen er som regel slik at hvis det ikke blir arrangert ordinær eksamen i det påfølgende semesteret, har du krav på utsatt eksamen. Vanligvis blir den arrangert i september/oktober. Det betyr at hvis faget ditt ikke har vanlig eksamen til jul (de færreste fag har eksamen hvert semester), kan du gå opp til utsatt i september.

Når det gjelder poeng og sånn, er jeg ikke helt sikker på hvordan reglene er. Du burde ta kontakt med en studieveileder eller lignende, helst på den skolen du søker på. De kan legge ved denne informasjonen til din søknad. Det vet jeg hvertfall at de gjør på den høgskolen jeg gikk på. Men da var det snakk om å søke direkte til skolen, ikke via SO.

Lånekassa omgjør lån til stipend i det du består eksamen i de enkelte fag du er meldt opp i. Uansett om du fullførte hele året, får du omgjort for de fagene du bestod eksamen i (altså 3 av 4). Når du består utsatt eksamen, blir mer av lånet omgjort. Nå vet ikke jeg hvor stort faget du strøyk i er, 10 sp eller mer, men det er uansett ikke snakk om de STØRSTE summene hvis du skulle la være å ta en eksamen.

Gjest Bolledeig
Skrevet

To alternativ kommer opp helt umiddelbart:

1) Meld deg opp til konteeksamen på høyskolen, gå for en ståkarakter og få "tilbake" poengene

2) Begynn på det nye studiet, hiv på et enkelt tøysefag (er ofte fint mulig) og få igjen stipendet etter de nye studiepoengene er avlagt

Gjest mariaja
Skrevet

Tusen takk for mange oppklarende tilbakemeldinger folkens! :) Skal kontakte høgskulen i morgen den dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...