Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skattefrie leieinntekter hvis leieinntektene er på under 20.000,- i et helt år?

Hvem skal liksom tjene på dette?

Ingen som har så lite leieinntekter på et helt år vel.

Stemmer virkelig dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Kanskje noen leier ut bare noen måneder?

Dette erstatter regelen om skattefrie leieinntekter dersom man leide ut januar til og med juni.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Denne regjeringa tar knekken på oss med renteoppgang, avgifter og nå ta enda mer.

Setter folk i økonomisk krise.

Blir nesten kvalm når vi bor liksom i verdens rikeste land, og regjeringen tar mer og mer fra folkets lomme.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Denne regjeringa tar knekken på oss med renteoppgang, avgifter og nå ta enda mer.

Setter folk i økonomisk krise.

Blir nesten kvalm når vi bor liksom i verdens rikeste land, og regjeringen tar mer og mer fra folkets lomme.

Leieinntekter er skattepliktige, og det har de alltid vært. Unntaket har vært at man har kunnet leie ut fra januar til juni skattefritt.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Leieinntekter er skattepliktige, og det har de alltid vært. Unntaket har vært at man har kunnet leie ut fra januar til juni skattefritt.

Dette gjør jo bare at folk blir nødt til å bli uærlige for å kunne klare seg.

Vet om flere som oppgir feil boadresse for å ikke bli skatt og det er faktisk noen av oss som ikke vil gjøre sånt.

Noe er alvorlig galt her.

Skrevet

Herrefred - snakk om krisemaksimering... Leieinntekt er inntekt på lik linje som andre inntekter, og dermed skattepliktig. Skjønner ikke hva som er så rart ved det?

Gjest Helen Parr
Skrevet
Dette gjør jo bare at folk blir nødt til å bli uærlige for å kunne klare seg.

Vet om flere som oppgir feil boadresse for å ikke bli skatt og det er faktisk noen av oss som ikke vil gjøre sånt.

Noe er alvorlig galt her.

Nei, det er ikke snakk om at folk blir nødt til å være uærlige for å klare seg. Folk er uærlige fordi de ikke har skrupler. Har man en leilighet til overs til utleie er det uansett ikke snakk om å såvidt "klare seg".

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Leier faktisk selv jeg, men må kjøpe denne leiligheten til min mor fordi hun ikke kan bo noe annet sted pga hennes helse.

Og kommunen har sviktet med å hjelpe henne med å finne et tilsvarende sted å bo.

Det blir til at jeg må kjøpe leiligheten, hun må betale leien,men leien dekker ikke lånutgiftene. Og hvis jeg i tilleg ska betale 28% skatt...ja, det sier jo seg selv at det ikke går an å la seg gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det er ikke snakk om at folk blir nødt til å være uærlige for å klare seg. Folk er uærlige fordi de ikke har skrupler. Har man en leilighet til overs til utleie er det uansett ikke snakk om å såvidt "klare seg".

Hvis renten fortsetter oppover, vil vi fremover se at folk i større grad begynner å leie ut deler av boligen sin for å kunne beholde hele boligen. Dette var vanlig i nedgangstiden for 20 år siden.

Folk er lei av stadig høyere skatte-og avgiftstrykk som i all vesentlighet går til å øke det offentlige byråkratiet. At staten i Norge kanskje er verdens rikeste stat, gjør det enda mer uforståelig.

Men folk vet heldigvis også hvilket parti de må stemme for å få slutt på utbyttingen. :)

Gjest Helen Parr
Skrevet
Hvis renten fortsetter oppover, vil vi fremover se at folk i større grad begynner å leie ut deler av boligen sin for å kunne beholde hele boligen. Dette var vanlig i nedgangstiden for 20 år siden.

Folk er lei av stadig høyere skatte-og avgiftstrykk som i all vesentlighet går til å øke det offentlige byråkratiet. At staten i Norge kanskje er verdens rikeste stat, gjør det enda mer uforståelig.

Men folk vet heldigvis også hvilket parti de må stemme for å få slutt på utbyttingen. :)

Dette er en annen, og veldig interessant diskusjon. Men at leieinntekter i dag beskattes som en følge av skattesystemet vårt er hverken rart eller ulogisk. Det var igrunn det jeg mente. :)

Skrevet

Det gjelder helt andre beskatnintgsregler når det gjelder utleie av deler av egen bolig. Kort oppsummert: Leier man ut under 50% av boligen man selv bor i, er leieinntektene skattefri.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Det gjelder helt andre beskatnintgsregler når det gjelder utleie av deler av egen bolig. Kort oppsummert: Leier man ut under 50% av boligen man selv bor i, er leieinntektene skattefri.

Jeg kommer ikke til å bo der selv. Leiligheten er ikke stor nok for 2. Dessuten ønsker jeg kunne få leve mitt eget liv, og ikke sammen med syk mor.

Men jeg synes dette blir helt feil:

Jeg må kjøpe henne leiligheten fordi staten har sviktet, og jeg må leve på brød og vann fordi staten igjen svikter ved å kreve så mye skatt av meg av dette at jeg også, i tillegg til leien mor betaler, må også betale for å nedbetale boliglånet.

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
Jeg kommer ikke til å bo der selv. Leiligheten er ikke stor nok for 2. Dessuten ønsker jeg kunne få leve mitt eget liv, og ikke sammen med syk mor.

Men jeg synes dette blir helt feil:

Jeg må kjøpe henne leiligheten fordi staten har sviktet, og jeg må leve på brød og vann fordi staten igjen svikter ved å kreve så mye skatt av meg av dette at jeg også, i tillegg til leien mor betaler, må også betale for å nedbetale boliglånet.

Skjønner godt at du er frustrert. Dette var ikke lett.

Skrevet

Men om ein ikkje har inntekt på utleige, altså, utleige "inntekta" dekke kun renter og ikkje avdrag, må ein betale skatt då også? I så fall begynner til og med eg og reagere. Og det er inga tvil om at denne endringa er til det verre! Eg har ein leilighet i Oslo som eg leigde ut i fjor frå juli til desember skattefritt, men det ville jo berre vore 3 mnd før skatten satte inn hadde det vore no.

Forøvrig har den norske stat knapt brukt av oljepengane i heile tatt siste åra, altså, ikkje berre er overskotet satt vekk, men omtrent heile oljeinntekta, det heng faktisk ikkje heilt på greip vil eg sei...

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Men om ein ikkje har inntekt på utleige, altså, utleige "inntekta" dekke kun renter og ikkje avdrag, må ein betale skatt då også? I så fall begynner til og med eg og reagere. Og det er inga tvil om at denne endringa er til det verre! Eg har ein leilighet i Oslo som eg leigde ut i fjor frå juli til desember skattefritt, men det ville jo berre vore 3 mnd før skatten satte inn hadde det vore no.

Forøvrig har den norske stat knapt brukt av oljepengane i heile tatt siste åra, altså, ikkje berre er overskotet satt vekk, men omtrent heile oljeinntekta, det heng faktisk ikkje heilt på greip vil eg sei...

Det var et godt spm. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Men vil tro at vi må betale skatt av det også...som alt annet. Helt utrolig.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Kanskje greit å lære seg forskjellen mellom lån og formue på den ene siden, og inntekt og fradrag på den andre siden?

Avdragene som dere betaler på lånet reduserer gjelden, og har ingenting med fradragene dere har i inntekten.

Skrevet

Leieinntekter på maks 20 000 pr. år. Er det brutto eller netto? Dvs etter fradrag for ev. husleie, renovasjon, forsikring osv.

Gjest Leieboer
Skrevet

For å være helt presis: Man kunne leie ut 6 mnd i et kalenderår skattefritt. Leide man da f.eks. ut fra juli til desember år 1 og fra januar til juni år 2 så hadde man et helt år med skattefrihet.

Har de endret på regelen om at det er skattefritt å leie ut deler av egen bolig så lenge man disponerer/bor i minst 51% av boligen selv?

Gjest Gjest
Skrevet
Leieinntekter på maks 20 000 pr. år. Er det brutto eller netto? Dvs etter fradrag for ev. husleie, renovasjon, forsikring osv.

Det er ikke noe netto og brutto her. Alle fradragene, deriblant 20k-fradraget, summeres og trekkes fra brutto leieinntekt.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Har de endret på regelen om at det er skattefritt å leie ut deler av egen bolig så lenge man disponerer/bor i minst 51% av boligen selv?

Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...