Gå til innhold

Bord-/gulvvifte kontra aircondition

Fremhevede innlegg

Gjest Ditardog
Skrevet
Vi trenger noe å kjøle oss med i varmen. Har stue og kjøkken i 2. etasje, og huset er funkisaktig med store vinduer og 3,5m under taket. Når varmen står på som nå er det over 30 grader der oppe.

Har aldri hatt hverken bord- / gulvvifte eller aircondition men vurderer dette nå (har ikke bodd i huset her så lenge). 2 etasje er på ca 55m2. Har sett et aircondition anlegg som passer til 45m2. Tror det vil holde, vi trenger ikke full kjøling over hele, bare der vi oppholder oss mest.. Men vil det da egentlig også være nok med en vanlig vifte? Hvor mye kjøling gir en vanlig vifte i slik varme?

Prisforskjellen er også veldig stor. Vifte rundt 400 kr og aircondition fra 4000kr og oppover..

Noen som kan gi oss noen råd som har erfaring med slikt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ditardog
Skrevet

A/C og bordvifte er to vidt forskjellige ting.

En vifte gir omrøring av luften i rommet, såkalt frikjøling. Denne bevegelsen har en begrenset kjølende effekt.

A/C reduserer temperaturen, og er derfor mer effektiv. Den koster mer, men den kan brukes som A/C om sommeren og varmepumpe om vinteren.

Spørsmålet er hva du ønsker og hva du har råd til.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Skikkelig AC er dyrt - spinndyrt. Da vi bygde for 6 år siden så fikk vi pris på aircondition og det ville da komme på 150.000 - 200.000 - og da var det totalt uaktuelt for vårt vedkommende.

Jeg har kjøpt vifter til 400 kroner - de funker som bare det .. soverommet vårt er iskaldt for tiden .. Idag skal jeg kjøpe en til stuen også .. Det er noen høye slanke vifter som står på gulvet .. ikke bråker de heller .. Glimrende løsning de få dagene vi har det hett her på vestlandet.

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.netonnet.no/?iid=no111041&z...730805818854402

Umiddelbar kjøling hvor du enn er!

Sett i kontakten og led ut den medfølgende dreneringen og din Air Condition er klar til bruk. Den varme fraluften kan føres ut gjennom et vindu, kobles til en ventil eller hvorfor ikke føre ut den gjennom den å åpne ovnens skorstein. Effekten merkes umiddelbart! Spesielt ettersom du kan bruke den hvor som helst. Enkel å flytte med hjul undertil.

Lavt strømforbuk høy effekt!

Zibros Air Conditioner krever lite strøm for å kjøle av luft. Det med en unik kjølesystemet som innebærer at luftfuktigheten benyttes for å forsterke Air Conditionerns egne kjølesystem. En meget energibesparende egenskap! Attraktiv design!

Maskinen har et moderne og rent design. Kontrollpanelet er pent integrert på maskinen. Modellen har også en praktisk fjernkontroll.

Jeg tror den er å anbefale. Jeg har den ikke selv, men jeg skal kjøpe den innen de kommende dagene.

Skrevet

Er enig med innlegget her at dere bør vurdere varmepumpe hvis dere har mulighet til det. Jeg har investert i en Panasonic varmepumpe til 16.000 kroner (ferdig på veggen), og bruker den som varmekilde på vinteren. Har omtrentlig spart 500 kW/h pr. måned. Jeg bor i et rekkehus der varmepumpen varmer opp ca 90 m2. Har en mye bedre og jevnere varme enn hvis jeg bruker elektriske varmovner. Min varmepumpe kan brukes som A/C på sommeren - man bare reverserer prosessen... Bruker man mye A/C på sommeren er det viktig å være klar over at den økonomiske vinningen blir mindre enn ellers, men uansett har de 16.000 kroner vært verdt hver en krone!!!

• 11 måneder senere...
Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Er det noen av dere som har flyttbare AC hjemme som fører slangen ut av vinduet? Får man noe særlig effekt av AC når vinduet står på gløtt egentlig? Ser at flere flytter den fra rom til rom, men det er vel ikke ventiler på veggen i alle rom slik at slangen lett kan kobles til alle steder. Vil gjerne ha noen erfaringer fra noen på nettopp dette da vi vurderer AC, men har ikke ventiler i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...