Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det sånn at tynne folk har mer dun på kroppen enn andre?

Jeg er ganske tynn og er plaget med dun over hele kroppen, spesielt ryggen.

Dette synes jeg er veldig flaut. Noen andre som er plaget med dette? Evt vet hva man kan gjøre med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

"Dunvekst" er ofte en bivirkning dersom man har spiseforstyrrelser. Ellers kan vel hormonubalanse føre til økt hårvekst, men ingen av delene gjelder vel bare for tynne folk.

Skrevet

Tror at ekstra dun kan være kroppens måte å beskytte seg på dersom det blir veldig kaldt, lite underhudsfett gjør jo at man ikke har så mye å bidra med når det blir kaldt, og ved å "anlegge" litt ekstra dun prøver kroppen å være rustet mot dårligere tider

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig tynne mennesker er ofte dunete ja. Når man får for lite underhudsfett må jo kroppen finne en annen måte å holde varmen på.

Jeg er kun dunete på lårene, og de barberer jeg samtidig med leggene.

Skrevet

Kommer de bare av for lite underhudsfett eller har det noe med mangel på et eller annet å gjøre?

Gjest GinaTricot
Skrevet

Da jeg fikk spiseforstyrrelser , fikk jeg masser av dun over hele kroppen. Spesielt på ryggen.. :tristbla:

Skrevet

Kroppen utvikler dun på grunn av lite underhudsfett. Dette er for å holde varmen. Kroppen kan også utvikle dun når den får for lite energi til å klare å holde kroppstemperaturen oppe uten disse dunene.

Før hadde jeg masse dun over hele kroppen, men etter at jeg har gått litt opp i vekt forsvinner de mer og mer.

Skrevet (endret)

---

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Hva menes egentlig med masse dun på kroppen? Trodde alle hadde lyse, små hår overalt på kroppen jeg :fnise:

Skrevet (endret)

---

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Lanugohårene som det er snakk om her er lyse men lengre enn vanlige kroppshår. Nyfødte babyer har også ofte slike hår på kroppen. Det ser ut som pels.

Lanugohårene skyldes oftest undervekt. De forsvinner igjen når vekten normaliseres :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...