Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Hjelp
Skrevet

Er så usikker på om jeg skal takke ja til skoleplass fra høsten av, eller om jeg skal ta et arbeidsår og (forhåpentligvis) finne skikkelig ut hva jeg vil drive med resten av livet?

Har søkt flere vidt forskjellige studier, alt fra økonomi og ledelse til psykologi, sosionom til tyrkiastudier..

Nå har jeg nettopp "kapret" en flott jobb hvor jeg har fått 50% stilling, ser for meg at jeg kan få flere vakter her etterhvert..muligens tilogmed fulltid om jeg er tålmodig.

Vurderer å jobbe masse der mens jeg tenker, dette er et helt annet beite for meg (reiseliv) og kan hjelpe meg å finne helt nye interesser jeg ikke allerede visste jeg hadde? Dessuten er det vel noe som heter å "vokse" innad i firmaet gjennom kurs og erfaring?

Det frister litt å sette meg på skolebenken igjen, samtidig som jeg er lei av å ikke vite hva jeg ønsker å jobbe med om noen år...

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det var meg, og jeg var usikker på hva jeg ville studere, så ville jeg jobbet litt først. I stede for å begynne på et studie for å så hoppe av det igjen..

Men det er nå meg da ;-)

Skrevet

Det er jo vanskelig å gi råd til noen en ikke kjenner i det hele tatt, og jeg tolker innlegget ditt dithen at du egentlig har mer lyst til å jobbe...så kanskje har du allerede funnet ut av hva du vil?

men uansett vil jeg si min mening :D

personlig ville aldri jeg klart å gå tilbake til "skolebenken" etter ett år med jobbing, kan se for meg at jeg hadde kost meg sånn med å ha penger og frihet at jeg hadde utsatt studeringen flere år...

det er alltid vanskelig å vite hva en vil...men jeg ,personlig, tror ikke at det er sånn at man har ett opplysende øyeblikk hvor man plutselig vet hva man vil.. det er noe man må arbeide aktivt for å finne ut av, og av og til så må man bare satse og krysse fingrene... jeg tror også kanskje at det er enklere å finne ut av hva man vil hvis man er litt mer vant med universitetet/høyskolen, altså..hvis du tar et grunnfag, f.eks psykologi, så vet du kanskje mer til neste år, fordi da har du prøvd å studere+du har sikkert blitt kjent med nye folk som kanskje kan gi deg nye impulser...dette grunnfaget kan du sette inn som frie studiepoeng i hvilken som helst annen bachelorgrad (fungerte vertfall for meg) og på den måten har du ikke "kastet" vekk studielån... (jeg valgte en helt annen bachelorgrad en psykologi og er nå snart ferdig med masteren min :D )

men nå er det ikke sånn at det er rett for alle med høyere utdanning...kanskje vil du trives bedre med å jobbe flere år, og kanskje bli en "moden" student?

lykke til, og husk at det verste som kan skje er at du gjør noe du er litt misfornøyd med i et år... så lenge du føler at du vokser på et eller annet nivå så tror jeg aldri du kan gjøre feil :D

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du er såpass usikker, så ville jeg ha jobbet et år. Jeg har selv et avbrutt studium bak meg, og det er ingenting som er så surt som å betale ned studielån på en utdanning man ikke bruker. I tillegg påløper det også den berømmelige forsinkelsen fra Lånekassen, noe som gjør at man har mindre slingringsmonn i fremtiden dersom man skulle avbryte et annet studium eller stryke på en eller flere eksamener.

Skrevet

Naar du ikke er helt sikker ville jeg ventet et aar og jobbet eller gjort noe annet. Selv tok jeg et aar paa folkehoegskole etter vgs, og kjenner veldig mange som jobba et aar eller fler.

Det er bare bortkastede penger aa ta opp studielaan for noe du ikke er sikker paa om du egentlig vil studere, og saa bytte studier. Plutselig har du mye stoerre studielaan enn du tenkte...

Gjest Gjest
Skrevet

Takker for gode svar :) Har heldigvis 2,5 mnd til å finne ut hva jeg vil på..jobben jeg nå har fått er jeg helt fersk i, og om noen måneder regner jeg med å vite mer om mine interesser i forhold til et yrke innen reiseliv :)

God sommer, og nok en gang takk for at dere tok dere tid :klemmer:

Skrevet

Jeg var også usikker, og tok et år på fhs og et år med jobbing. Jeg er dessverre fremdeles usikker, men skal likevel begynne å studere til høsten for nå er jeg LEI av å kun jobbe (selv om jeg har en flott jobb!). Selv om det er deilig å ha god råd vil jeg aldri vurdere å droppe videre studier til fordel for det, for jeg savner skolen for mye.

Så det er vanskelig å gi et fasitsvar, man må jo egentlig bare prøve for man blir aldri 100% sikker på studievalg uansett, ikke før du har prøvd. Men samtidig er det nok lurt å jobbe litt på forhånd også, jeg har i hvertfall lært MYE på et fhs-år og et jobbe-år og vurderer heeelt andre studier nå enn før jeg gjorde noe av dette. Jeg har lært mer om mine egenskaper og styrker og hva jeg trives med i jobbsammenheng, så selv om jeg ikke vet nøyaktig hva jeg vil studere så har jeg klart å begrense ønskene mine veeldig mye... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...