Gå til innhold

katt som ikke tygger maten sin


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har en katt på ca 1 år som aldri (nesten aldri i alle fall) har tygget maten sin. Han svelger maten hel, både tørrfor og våtfor. Dette kan da umulig være bra for han?? Ser ikke ut til at han har noen plager, men allikevel er jeg litt bekymret.

er det noen som har opplevd noe liknende med kattene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest artie
Jeg har en katt på ca 1 år som aldri (nesten aldri i alle fall) har tygget maten sin. Han svelger maten hel, både tørrfor og våtfor. Dette kan da umulig være bra for han?? Ser ikke ut til at han har noen plager, men allikevel er jeg litt bekymret.

er det noen som har opplevd noe liknende med kattene sine?

Hei. Katter har rovdyrtenner, og tygger ikke maten slik som beitedyr gjør. Tennene er laget for å rive opp kjøtt og jekslene skal bryte ned sener og brusk. Når vi gir kattene tørrfor/våtfor er dette mat som allerde er bearbeidet slik at katten ikke behøver å tygge. Man kan høre det knaser når de spiser tørrfor, men alle som har sett katteoppkast vet at det meste av tørrforet svelges helt. Og våtfor slukes hverfall helt. Så tror ikke du behøver å bekymre deg. Hvertfall ikke når katten synes frisk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...