Noli Skrevet 2. juni 2008 #21 Skrevet 2. juni 2008 Jeg er utmeldt av Statskirken og innmeldt i et annet trossamfunn, og skal gifte meg i Statskirken. Som jeg har sagt før her inne: noen ganger må hensynet til den andre veie tyngre enn hensynet til meg selv.
Småkjekset Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #22 Skrevet 3. juni 2008 Nå generaliserer du veldig. Dette var din drøm, ikke min! Jeg har aldri drømt om stort bryllup med hvit kjole og hele familien til stedet. Og mange andre jenter har heller ikke det. Skal jeg gifte meg så vil det sannsynligvis skje i en human-etisk seremoni på selvvalgt sted. Med kaffe og kaker til de innbydte etterpå. Men aller helst skulle jeg giftet meg på en norsk ambassade i Stillehavsområdet, for så å gå rett ut til bryllupsreisen. Drømmer er forskjellige. Din er ikke universell. Mente ikke å si at alle drømmer om det samme, bare at det finnes mange der ute som faktisk har gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #23 Skrevet 3. juni 2008 Det er bra vi bor her i norge og ikke i et kristent land. Flere utenlandske bruder jeg har pratet med har rett og slett opplevd og måtte bytte kirke fordi presten mener de ikke burde vies, og fordi de ikke får reist til kirke før de vier seg (presten nekter å vie folk han aldri har møtt og kjenner). Ehh... Stusser veldig over din kunnskap! Norge har statskirke og ER er kristent land!! Når det gjelder TS så synes jeg det blir for dumt at prinsessedrømmen til en fjortis skal veie tyngre enn den relgiøse overbevisningen til den andre parten.
Småkjekset Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #24 Skrevet 23. juni 2008 Når denne dagen kommer skal jeg ikke tvinge min kjære til hverken det ene eller det andre. Jeg bare lurte på hvordan det var hvis den ene var utmeldt, hvis det hadde blit aktuelt med kirkelig vielse.
prima Skrevet 23. juni 2008 #25 Skrevet 23. juni 2008 Når denne dagen kommer skal jeg ikke tvinge min kjære til hverken det ene eller det andre. Jeg bare lurte på hvordan det var hvis den ene var utmeldt, hvis det hadde blit aktuelt med kirkelig vielse. Det er en fordel at man er medlem av statskirken, men så lenge den ene er medlem, så vil jeg tro det skal gå greit å gifte seg der. Et annet alternativ, er at dersom man er medlem av en annen type menighet f.eks pinsemenighet, frimenighet ect. så kan man leie kirkebygningen, og ha sin egen pastor/prest som utfører vielsen. Det koster helt klart litt mer, men er kanskje verdt det?
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 23. juni 2008 #26 Skrevet 23. juni 2008 I mitt tilfelle handler det ikke kun om at man er to om det, og at den ene som er utmeldt går med på å gifte seg i kirken som et kompromiss. Å gifte seg i en kirke innebærer å love troskap til din ektefelle forran Gud, samt å be om hans besyttelse og velsignelse over ekteskapet. Syns det blir veldig blasfemisk dersom den ene ikke tror på Gud, og det viser liten respekt for de som faktrisk gjør det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå