Gjest Utllogget Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 Jeg er overvektig, og har vært det i større eller mindre grad hele mitt voksne liv. Har vært innom flere typer spiseforstyrrelser og tok et oppgjør med det for noen år siden. Bestemte meg da for at jeg heller ville spise, leve med overvekten og kanskje få et mentalt sunnere forhold til mat, enn å spise og spy. Mentalt var nok det en god beslutning, men ikke fysisk. Jeg veier nå 25-30 kilo over der jeg ønsker å være og selvforakten er i ferd med å nå nye høyder. Jeg har flere ganger gått ned 10-20 kilo på en sunn måte, men det holder ikke i lengden. Problemet mitt er ikke at jeg ikke vet hva jeg skal spise og ikke spise, at jeg må være aktiv etc, men at jeg har en usunn emosjonell knytning til mat. Det går greit så lenge livet mitt er noenlunde i vater, men når ting blir vanskelig, reagerer jeg med mat - for mye, for lite, oppkast etc. De siste årene altså for mye, fordi skammen for min egen del faktisk er mindre ved det enn ved å spise og spy eller å spise så lite at jeg vet jeg mister kontrollen. Å starte på en ny kostholdsomlegging, slankekur, Grete Roede-kurs, whatever er ikke løsningen for meg. Det er bare å slanke bort symptomene, men la årsakene ligge latent igjen. Jeg ikke alvorlig spiseforstyrret, men jeg har heller ikke et sunt forhold til mat. Det jeg ønsker meg er et helhetlig behandlings-/kursopplegg som ikke bare fokuserer på vekt, kost og trening, men også årsakene til at jeg spiser som je ggjør. På individuell basis. Gjerne i form av et program sammen med andre, men med rom for personlig veiledning av folk som skjønner at det er her problemet ligger, og som ikke bare kommer med en nedlatende moralsk pekefinger. Finnes denne typen behandlingsopplegg i Oslo uten at jeg må reise avgårde på kuropphold?
Gjest Bolledeig Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Kanskje noen av samtalegruppene til IKS kan hjelpe deg? Da får man kontakt med fagfolk som har lang erfaring med mennesker med et trøblete forhold til mat
Gjest Gjest_tutta_* Skrevet 4. juni 2008 #3 Skrevet 4. juni 2008 Har bare brukt fysioen der, men tror kanskje det kan være noe lignende dette du søker ?? Her
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå