Gå til innhold

Operasjon - arr - sol?

Fremhevede innlegg

Gjest Jente91
Skrevet

Jeg opererte nå nylig, på tirsdag, menisken i høyre kne. Etter dette har jeg dermed fått 3 arr, der de gikk inn under operasjonen. Foreløpig nå er stingene der, men de skal etterhvert dette av seg selv.

Jeg fikk beskjed fra legene at jeg må ha høy solfaktor på arrene, slik at jeg beskytter de så sola ikke gjør de så stygge.

Nå har jeg plaster på, siden stingene ikke har detti av, og de er veldig stygge. Men er et plaster nok beskyttelse for sola? Burde jeg dekke de til mer? Jeg kan jo ikke ha solfaktor på plastrene..?

Jeg er veldig takknemlig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat som at solstrålene ikke kommer igjennom klær, (borsett fra såkalte solklær, som er laget for at solen skal kunne trenge igjennom) så trenger de nok ikke igjennom plaster heller.

Men hvordan det er i forhold til varme vet jeg ikke. Det kan vel kanskje bli ekstra klamt mellom plasteret og såret når solen varmer på det, og det er jo ikke ønskelig når det skal gro.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg regner med at plastrene er god nok beskyttelse...

Men det er virkelig ekstremt viktig å være forsiktig med arr i sola, ellers blir det mye, mye styggere arr enn hvis du skjermer dem for sol. Og jeg tror rett og slett jeg hadde beholdt plaster på ute i sola, også etter at stingene er tatt. Høy solfaktor hadde jeg ikke stolt på. Blir litt kjipt i sommer, men heller det... Ville jeg tenkt, i alle fall.

Gjest skorpio
Skrevet

Anbefaler også å ha på plastrene. Det gjør jo ingenting om du ikke får farge der hvor arrene er, for det vil jo ingen se siden du allikevel har på plaster! Genialt, hehe! ;)

Gjest Jente17
Skrevet

Jo, sant det!

Men plastrene er ganske luftige. De kalles "Mepore" og brukes ofte i forbindelse med kirurgi.

Gjest Jente17
Skrevet

Jeg kan godt ha på plaster, det gjør meg ingenting.

Men det jeg er usikker på er om plastrene er god nok beskyttelse. Om det da kanskje er bedre uten plaster, med solfaktor 50 (som jeg har kjøpt på stick).

Gjest skorpio
Skrevet

Selvfølgelig er plaster bra nok. Det dekker jo over! Akkurat som at du ikke blir solbrent på ryggen hvis du har på deg genser. Sier jo seg selv ;)

• 5 måneder senere...
Gjest Merete Ellingsen
Skrevet

UV-stråler går absolutt gjennom klær. Og helt sikkert gjennom et hullete plaster.

Skrevet

Svaret jeg fikk av min kirurg da jeg spurte om soling og arr var at så lenge ikke arret blir utsatt for direkte sollys det første året og man er flink å tape seg så blir det fint arr og det stemmer. Mine arr syns ikke lengre :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...