LilleKylling Skrevet 3. juni 2008 #21 Skrevet 3. juni 2008 Jeg fikk et skriv fra helsestasjonen forrige uke, det er utgitt av norges apotekerforening. Der står det slik jeg har beskrevet. Nå skal det sies at dette skrivet er trykket for 10 år gammelt, men vil jo tro de hadde fornyet det hvis det var noen nye retningslinjer....? :klø: Har heller aldri hørt noe annet fra helsesøster.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2008 #22 Skrevet 3. juni 2008 Her sier de på helsestasjonen at barn inntil seks mndr skal holdes unna solen. Vi har brukt Vichy 50 (apoteket) til minstemann. Da jeg selv prøvde to forskjellige barnesolkremer oppdaget jeg at de svidde som et h..., aner ikke hva de putter i dem, men vi holder oss heller til "rene" kremer fra apoteket. Forøvrig brukte vi Natusan barnesolkrem på minsten en gang han hadde litt eksem. Da hylgråt han til vi hadde fått vasket av alt Hadde da bare en "voksen" Piz Buin i reserve, som heldigvis funket. Jeg har aldri brukt UV-drakter til mine barn, tenker selv at det er ubehagelig å ha på klær i varmen. Vi smører godt før vi drar hjemmefra og smører igjen annenhver time. Holder oss unna solen midt på dagen og bruker solhatt.
Gjest Gjest_Eventyr_* Skrevet 3. juni 2008 #23 Skrevet 3. juni 2008 Dere må ikke bruke solkrem med kjemisk filter til småbarn, da dette er skadelig. Spør på apoteket, der har de solkrem med fysisk filter som er trygt for babyer også. Babyline blandt annet. Vil forresten anbefale trådstarter å ta med våtservietter fra Norge. De man får kjøpt i utlandet er ofte sterk parfymert/alkohol i.
Cristycreme Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #24 Skrevet 4. juni 2008 Min datter er over 1 år når vi reiser, så hun må jo få sol på kroppen. De føder vel barn i varme land også, og holder de vel neppe inne i huset hele tiden. Når det gjelder UV telt vil jeg tro det er nyttig på stranda for eksempel hvis det ikke er mulighet for skygge. Teltet skal gi nok skygge, så hun vil ikke "sove is solen". Det har også lufting, og tror de er laget sånn at det ikke blir varmere enn i vanlig skygge. En sort vogn vil vel bli mye varmere? Tror også det er lurt å holde henne inne mellom 12-14 eller noe sånt. Ang dette med solkrem fikk jeg beskjed på helsestasjonen at jeg måtte kjøpe "fysisk" solkrem og ikke "kjemisk". Det finnes mange kjemiske solkremer for barn, men de bør man unngå. Apoteket fører begge typer, men har en oversikt over hva som er hva.
Cristycreme Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #25 Skrevet 4. juni 2008 Jeg ville hatt med i alle fall UV-drakt ja, den bør jo ikke brukes hele tiden for det. Og så ville jeg hatt en ergo eller meitai til bæring på flyplassen og rundt på shopping, og en slynge eller badeslynge til strandbruk. Deilig å slippe å dra med vognen overalt. Hva er ergo og meitai? Hva mener du med slynge? Jenta mi er 12 kg og ganske lang. Er hun ikke for stor til sånn? Føler hun er altfor stor til BabyBjorn.
Susan Sto Helit Skrevet 4. juni 2008 #26 Skrevet 4. juni 2008 Hva er ergo og meitai? Hva mener du med slynge? Jenta mi er 12 kg og ganske lang. Er hun ikke for stor til sånn? Føler hun er altfor stor til BabyBjorn. Ergo og meitai er bæreseler. Og begge er veldig fine til å bære større barn i. Det er ikke noe problem for meg å bære min 10kg 18mnd gamle gutt i en enkel, lett, hjemmesydd meitai, mens jeg ikke har orket å ha han i babybjørn siden han var 6mnd gammel. I begge disse bæreselene bærer man en såpass stor unge på ryggen, og da blir det som en veldig godt ergonomisk utformet ryggsekk, altså mye lettere enn bæremeis. Tettinntil.no sine sider er forøvrig fine, om du lurer på mer.
Mixelite Skrevet 4. juni 2008 #27 Skrevet 4. juni 2008 Min datter er over 1 år når vi reiser, så hun må jo få sol på kroppen. De føder vel barn i varme land også, og holder de vel neppe inne i huset hele tiden. I Hellas blir barnet og moren holdt inne de første 40 dagene av fødselen;-) Deretter er de temmelig godt kledd og beskyttet mot solen når de er ute. Og som sagt, de tar siesta og oppholder seg innendørs midt på dagen. Når det gjelder UV telt vil jeg tro det er nyttig på stranda for eksempel hvis det ikke er mulighet for skygge. Teltet skal gi nok skygge, så hun vil ikke "sove is solen". Det har også lufting, og tror de er laget sånn at det ikke blir varmere enn i vanlig skygge. En sort vogn vil vel bli mye varmere? Enig i det siste, tror jeg. Ikke enig i at et telt ikke blir varmere enn vanlig skygge. Tror også det er lurt å holde henne inne mellom 12-14 eller noe sånt. Jeg ville ha satset på iallfall det, helst 11-15, tror jeg. Uansett, dere kommer sikkert til å få en kjempefin tur og du virker så fornuftig, så snuppa blir nok hverken solbrent eller får solstikk underveis God tur!
Grooo Skrevet 4. juni 2008 #28 Skrevet 4. juni 2008 Ergo, meitai og slynger er noe ganske annet enn BabyBjørn ja. Min jente er to år og kan bæres lenge ennå i disse. Babybjørn måtte jeg slutte med da hun var rundt et halvt år. Ta en titt på linkene i signaturen min, og aller hest på tettinntil.no så får du informasjon.
Cristycreme Skrevet 6. juni 2008 Forfatter #29 Skrevet 6. juni 2008 Tusen takk for alle gode svar! Da kommer jeg til følgende huskeliste:FebemålerFebernedsettendeNesespray/dråperPlasterRenseveske til skrubbsårSolhatt (UV 50+)UV draktUV teltSolparasoll til trilleSolkrem (husk å teste på hud før avreise)MatUp&Go bleierBabysitterNoen favorittlekerKluter (gamle tøybleier)Ergo/Mei Tai/Slynge (fortsatt veldig forvirret ang dette. Har laget ny tråd)Badeslynge (?) Let the SUMMER BEGIN ))
prinsessa Skrevet 7. juni 2008 #30 Skrevet 7. juni 2008 Bare tenkte på det teltet. De har vel parasoller på alle strender og da kan jo barnet ditt sitte under der. Vi hadde med et slikt telt til mitt 1.barn når vi på sydentur og det ble ikke brukt. Han satt heller under parasollen og koste seg masse i et lite plaskebasseng.
Cristycreme Skrevet 8. juni 2008 Forfatter #31 Skrevet 8. juni 2008 Bare tenkte på det teltet. De har vel parasoller på alle strender og da kan jo barnet ditt sitte under der. Vi hadde med et slikt telt til mitt 1.barn når vi på sydentur og det ble ikke brukt. Han satt heller under parasollen og koste seg masse i et lite plaskebasseng. Der vi skal er det ikke spesielt turistpreget enda, og strendene har ikke parasoller og solsenger såvidt jeg har forstått. Ved bassenget er det jo selvfølgelig det, og da kommer vi ikke til å bruke det. Men tror vi kommer til å trenge det om vi er på en strand en time borte fra hotellet og ingen restauranter etc i nærheten. Men du har rett, det er ikke sikkert vi kommer til å få bruk for det -men tror jeg vil være "føre var".
Cristycreme Skrevet 5. august 2008 Forfatter #32 Skrevet 5. august 2008 Tusen takk for alle gode svar! Da kommer jeg til følgende huskeliste:FebemålerFebernedsettendeNesespray/dråperPlasterRenseveske til skrubbsårSolhatt (UV 50+)UV draktUV teltSolparasoll til trilleSolkrem (husk å teste på hud før avreise)MatUp&Go bleierBabysitterNoen favorittlekerKluter (gamle tøybleier)Ergo/Mei Tai/Slynge (fortsatt veldig forvirret ang dette. Har laget ny tråd)Badeslynge (?)Let the SUMMER BEGIN )) Nå er vi kommet hjem fra ferie, og jeg tenkte å fortelle om hva jeg trengte eller ikke trengte så mye utfra listen. Kan være nyttig for de som kanskje skal på ferie de neste ukene:) UV telt kjøpte vi ikke, og ville nok ikke brukt det da det ikke var så mange strender der. Vi holdt oss dessuten inne de timene på dagen når solen var på det sterkeste. UV hatt og drakt - et must! Mat og bleier - helt nødvendig! men tøtta fikk seg iskrem (uten innpakning) og litt pommes frites og slikt etter noen dager. Reagerte ikke på det. Minst to drikkeflasker. Sterilt vann til vask av skrubbsår - det ble en del av de... og plaster er en fordel for å unngå sand i sårene. Solparasoll til trille - et must! Mei Tai - Er så glad jeg kjøpte en rett før ferien. Det gjorde at tøtta kunne sove i den når vi gikk ut på tur på kvelden, og hun sov i 3 timer på flyet i den. Det hadde hun aldri gjort uten den. Solkrem selvsagt - tror kanskje jeg var litt overivrig, hun har blitt brunere her hjemme enn i syden.. hehe, men hva skal en ett-åring med brunfarge? Ellers må jeg si at det gikk kjempebra å ha henne med på tur, hun tilpasset seg fortere enn hva vi voksne, og hun utviklet seg utrolig mye! Det aller beste var at hun var så fri til å løpe rundt hele dagen og slapp å ha mer enn bare bleia på seg mesteparten av tiden. Anbefaler Hellas på det sterkeste til barnefamilier, de er så hyggelige og hjelpsomme der!
Ephemera Skrevet 6. august 2008 #33 Skrevet 6. august 2008 Hiver meg på denne tråden! Vi reiser til Hellas (Chios) med vår datter på 18 måneder, om 10 dager Vi har også kjøpt inn UV-drakt og UV-caps med nakkebeskyttelse. Trodde ikke det var bra for den sarte barnehuden med sterk sydensol? Men kanskje vi kan kombinere det - bruke UV-drakt når sola er på det sterkeste og la henne gå rundt i bleien ellers? Vi har to forskjellige barnesolkremer med faktor 30 som vi tar med til henne, Natusan og Garnier sine. Vi tar også med soltelt, da vi har det fra før. Ideen er å prøve å la henne sove der - og eventuelt kunne trekke seg unna sola hvis hun føler for det. Mei-tai var en genial idè! Jeg har med jevne mellomrom vurdert det til henne før, men kom vel frem til at hun begynte å bli for stor og at vi uansett bruker vogn når vi drar noen steder. Nå skal hun aller helst gå selv også... Men i syden hadde det sikkert vært veldig praktisk. Men det er vel også for sent å få tak i det nå. Vi skal sette oss og skrive liste over hva vi skal kjøpe inn av ting på apoteket osv. så her var det mange tips! Bleier og glass med barnemat tar vi i alle fall med! Og takk til Mixelite for fin Chios-link! Den skal studeres :-D
Cristycreme Skrevet 6. august 2008 Forfatter #34 Skrevet 6. august 2008 Hiver meg på denne tråden! Vi reiser til Hellas (Chios) med vår datter på 18 måneder, om 10 dager Vi har også kjøpt inn UV-drakt og UV-caps med nakkebeskyttelse. Trodde ikke det var bra for den sarte barnehuden med sterk sydensol? Men kanskje vi kan kombinere det - bruke UV-drakt når sola er på det sterkeste og la henne gå rundt i bleien ellers? Vi har to forskjellige barnesolkremer med faktor 30 som vi tar med til henne, Natusan og Garnier sine. Mei-tai var en genial idè! Jeg har med jevne mellomrom vurdert det til henne før, men kom vel frem til at hun begynte å bli for stor og at vi uansett bruker vogn når vi drar noen steder. Nå skal hun aller helst gå selv også... Men i syden hadde det sikkert vært veldig praktisk. Men det er vel også for sent å få tak i det nå. Min datter gikk med UV drakten og caps med nakkebeskyttelse hvis vi var ved vannet den første uka. Den andre uka gikk hun stort sett i badedrakt. Vi var vel gjerne litt overdrevent forsiktige da hun var inne fra første lur kl 12 til ca kl 16. Hadde jo lunch og sånn da, så var ikke stuck på rommet hele tiden. Men tenker vi kunne vært mer i solen. Vi kjøpte Soltan sin barnesolkrem faktor 50+. Var veldig fornøyd med den. Jeg bestilte mei taien en uke før avreise, de på www.vidunderbarn.no var så greie og sendte den av gårde dagen etter jeg bestilte den på nett. Anbefaler å bruke de, jeg fikk t.o.m 15% avlsag. Kjøpte Toddlerhawk som jeg kan bruke til jenta mi er 4 år, er storfornøyd. God ferie!!
Mixelite Skrevet 6. august 2008 #35 Skrevet 6. august 2008 Og takk til Mixelite for fin Chios-link! Den skal studeres :-D Vær så god og takk for godord . Bleier får du forøvrig kjøpt der nede, iallfall pampers. -men det er kjekt å ha plass i kofferten på vei hjem igjen til det man har kjøpt inn ;-) Ha en strålende flott tur til Chios! Jeg håper dere kommer til å kose dere like mye som vi har gjort i de 18 årene vi har reist dit, 15 av dem med barn.
Cristycreme Skrevet 7. august 2008 Forfatter #36 Skrevet 7. august 2008 Bleier får du forøvrig kjøpt der nede, iallfall pampers. -men det er kjekt å ha plass i kofferten på vei hjem igjen til det man har kjøpt inn ;-) En liten pakke Pampers koster 12 euro, altså 96 kr. Så anbefaler å ta med, men greit å vite at det finnes reserveløsning:) Får også kjøpt Nestle barnemat, men ikke det store utvalget. Ga jenta mi en yoghurt til frokost som var for barn, finnes i kjøledisken, den var kjempegod. Ellers kjøpte vi en del morelle-jus og fersken-jus som vi blandet ut med vann for den er veldig søt -men åh så god:) Mixelite, er det i Chios dere har vært i 18 år? Eller Hellas generelt?
Mixelite Skrevet 7. august 2008 #37 Skrevet 7. august 2008 Mixelite, er det i Chios dere har vært i 18 år? Eller Hellas generelt? Chios. Vi dro dit første gang i 1990 og falt så for stedet at vi ikke har fått somlet oss til å reise andre steder, bortsett fra et døgn i Athen og to uker på Halkidiki et år. Vi driver fortsatt og utforsker Chios og har mye igjen å se og oppleve
Cristycreme Skrevet 8. august 2008 Forfatter #38 Skrevet 8. august 2008 Chios. Vi dro dit første gang i 1990 og falt så for stedet at vi ikke har fått somlet oss til å reise andre steder, bortsett fra et døgn i Athen og to uker på Halkidiki et år. Vi driver fortsatt og utforsker Chios og har mye igjen å se og oppleve Det må jeg si! Jeg har aldri hørt om øya/plassen, men skal definitivt undersøke det til neste ferie. Såg såvidt på linken din, og bildene var veldig likt Kefalonia syns jeg, og der var skikkelig fint!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå