Gå til innhold

Sydentur med 1 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til Hellas med vår datter på 1 år. Hva må vi huske å ta med?

Har tenkt på litt:

Febernedsettende

Nesedråper

Sterilt vann

Solkrem

Solhatt med UV50+

UV drakt

UV telt

Solparaply til vogn

Hva med mat? Noen her som vet hva man får kjøpt av barnemat i Hellas?

Ellers gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi skal til Hellas med vår datter på 1 år. Hva må vi huske å ta med?

Har tenkt på litt:

Febernedsettende

Nesedråper

Sterilt vann

Solkrem

Solhatt med UV50+

UV drakt

UV telt

Solparaply til vogn

Hva med mat? Noen her som vet hva man får kjøpt av barnemat i Hellas?

Ellers gode råd?

Vår jente var riktignok 2 når vi var til syden, men vi hadde med febernedsettende, solkrem, solhatt/caps.

Går sikkert fint å få kjøpt mat til småen i Hellas også, er jo mye turister der, og dessuten får de jo også barn der nede også. ;)

Vi var på Tenerife da, og der var hyllene fulle av babymat, det vi savnet der nede var Up&Go bleier.

Men har du tenkt å ha med sterilt vann til syden? de selger jo vann i butikken.

God tur!

Skrevet

Vi var i syden når lillemann var 11 mnd. Da spiste han middagsmat på glass og grøt (annen mat også selvfølgelig, men det var dette vi måtte kjøpe spesielt til han da). Det går greit å få kjøpt i de lokale butikkene, men de har ofte dårlig utvalg i mat og bleier. Dyrt var det også der.... Det lønner seg å reise til en litt større butikk og handle inn for hele ferien det dere trenger til barnet.

Men jeg måtte kjøpe en ekstra koffert der nede for å få plass til alt vi hadde handlet av dill og dall. Så neste gang vi skal på tur skal jeg ta med meg en koffert med bleier og barnemat som vi trenger der nede, også har jeg den kofferten til shoppingen hjem igjen.

Skrevet

* febermåler

* pålegg - (kaviar, tubeost, leverpostei)

* noen glass baby-middag (i spania er det i alle fall helt andre smaker (veldig uvante) på middagen + at den er uten biter (fant bare et par typer med ok biter i da vi var på tur med minsten for noen år siden (han var da 10 mnd gml)).

* babysitter - i tilfelle det er vanskelig å høre barnet fra soverommet og ut på terassen om kveldene

* noen favorittleker

Gjest Gjest
Skrevet

Uv drakt og Uv telt? Har dere ikke tenkt til å la ungen få noe sol?

Smør med solkrem, og ta på en hatt. Det er ingen grunn til å overdrive.

Skrevet
Uv drakt og Uv telt? Har dere ikke tenkt til å la ungen få noe sol?

Smør med solkrem, og ta på en hatt. Det er ingen grunn til å overdrive.

Er så usikker på dette med sol. Men huden er jo så sart, og har jo lyst å være ute mesteparten av dagen. Vet ikke hvor mye sol babyhud tåler... Er det nok med solkrem om hun skal være ute hele dagen med av og til lite mulighet for skygge?

Må hvertfall være greit å ha et lite uv telt hun kan ligge å sove i når vi er på stranda og lite mulighet for skygge.

Skrevet
Men jeg måtte kjøpe en ekstra koffert der nede for å få plass til alt vi hadde handlet av dill og dall. Så neste gang vi skal på tur skal jeg ta med meg en koffert med bleier og barnemat som vi trenger der nede, også har jeg den kofferten til shoppingen hjem igjen.

Kjempebra tips! Det skal jeg gjøre! Vi skal til Kefalonia på Hellas, som ikke er en typisk turistplass. Derfor er jeg litt usikker på hva som finnes av mat. Hadde vært betryggende å vite om Nestle og Hipp er vanligst der også.

Til deg som spurte hva jeg mente med "sterilt vann", så mente jeg ikke drikkevann. Tenkte på sterilt vann til rensing av evt sår for eksempel. Drikkevann får man vel der som ellers i verden:)

Skrevet

Bleier er lurt å ha med hejmme fra.

De du får der nede er dyre og av dårligere kvalitet.

Skrevet

Jeg ville hatt med i alle fall UV-drakt ja, den bør jo ikke brukes hele tiden for det.

Og så ville jeg hatt en ergo eller meitai til bæring på flyplassen og rundt på shopping, og en slynge eller badeslynge til strandbruk. Deilig å slippe å dra med vognen overalt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville hatt med i alle fall UV-drakt ja, den bør jo ikke brukes hele tiden for det.

Og så ville jeg hatt en ergo eller meitai til bæring på flyplassen og rundt på shopping, og en slynge eller badeslynge til strandbruk. Deilig å slippe å dra med vognen overalt.

Men er det ikke forferdelig varmt å bære barnet inntil seg?

Skrevet

Man blir gjerne forferdelig svett av å dra med vogn overalt også... Dessuten er det vel ikke stekende sol døgnet rund i syden heller vil jeg tro? Man må jo ikke bære hele tiden på dagtid heller selv om man har med bæretøy, til/fra stranda om man bor ganske nærme feks, da kan det kanskje være greit å slippe dra med vogna hvis barnet uansett skal leke på et håndkle eller noe på stranda. Vogn i sand er tungt...

Skrevet

Og med feks. en gaz-klut mellom deg og barnet der dere ellers ville hatt naken hud mot naken hud blir det ikke så klamt.

Gjest Gjest
Skrevet

Da barna var små så gjorde jeg som LilleKylling nevner.

Jeg pakket bleier og barnemat med hjemmenfra.

Da hadde vi billige bleier, og mat jeg visste barna spiste. Og den ekstra plassen i kofferten, er ikke vanskelig å fylle på hjemturen.

I tillegg bruker jeg sarong, istedenfor håndkle, for den tar nesten ingen plass. Og har jeg gamle slitte badehændklær så tar vi dem med, og kaster de når vi skal hjem=)

Og det viktigste av alt... pakk minst mulig klær, barnet trenger ikke 100 antrekk =) Har erfart å ha med hjem ubrukte klær, mens jeg har vasket favorittklærne om kveldene under turen.

God tur!!!

Skrevet
Er så usikker på dette med sol. Men huden er jo så sart, og har jo lyst å være ute mesteparten av dagen. Vet ikke hvor mye sol babyhud tåler... Er det nok med solkrem om hun skal være ute hele dagen med av og til lite mulighet for skygge?

Må hvertfall være greit å ha et lite uv telt hun kan ligge å sove i når vi er på stranda og lite mulighet for skygge.

Et slikt telt høres ut til å kunne bli skikkelig varmt!

Det anbefales å holde seg ute av solen i timene midt på dagen når man er på tur med barn. Ikke har man vondt av det selv heller! Og med ute av solen menes det mer skygge enn man får av en parasoll. Det er ikke for ingenting at sydeuropeere tar sieste!

Skrevet

Er enig i at noe å bære i på flyplassen o.l er veldig lurt!

Og når det gjelder soving på stranda, så tror jeg at jeg ville hatt vogna og satt den i skyggen istedenfor et telt i sola. Det er jo skrekkelig ubehagelig å sove i sola, uasnett om man er liten eller stor!

Skrevet

var til syden når min gutt var 9 mnd, brukte solkrem og solhatt, ikke antydning til noe solbrenthet eller noe.

Skrevet
var til syden når min gutt var 9 mnd, brukte solkrem og solhatt, ikke antydning til noe solbrenthet eller noe.

Har helsemyndighetene gått bort fra rådet om å ikke bruke solkrem på barn under ett år? Jeg spør ikke for å være ekkel altså, jeg bare lurer. For hvis de har det, vil jeg jo ikke løpe rundt og fortelle at de fraråder det.

Skrevet

Det visste jeg ikke. Aldri hørt. Brukte en for barn da, uten parfyme osv..... :sjenert:

Skrevet

Har heller ikke hørt at man ikke skal bruke solkrem til barn under 1 år. Men på helsestasjonen sier de at barn under 6 mnd ikke skal være i direkte sollys, og dermed trenger man jo heller ikke solkrem. Fra 6 mnd alder kan de være i sola i korte perioder, og da må man jo smøre?....?

Skrevet

Jeg trodde "aldersgrensen" for å oppholde seg i solen var ett år?

Jeg finner selvfølgelig ikke referanser til påstanden om at barn under ett år ikke skal ha solkrem nå, men det hadde noe med stoffene i solkremen å gjøre. Det kan jo godt hende det har kommet solkremer på markedet uten de stoffene uten at jeg har fått det med meg. Det er noen år siden jeg hadde 1-åring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...