Gå til innhold

Navn på jenteonani


Gjest LittGammeldags?

Anbefalte innlegg

Gjest LittGammeldags?

Ungdomssjargongens språk fører til stadig nye begreper, som fort går inn i det vanlige språket. Oftere og oftere har jeg lagt merke til at også jenter ronker når de onanerer. Høres litt rart ut egentlig sånn første gangen man hører det, men vi venner oss vel til det også, på samme måte som språket forlengst har "tapt" når det gjelder de merkelige skj-lydene i ord som "skjøtt" "skjole" og "skjæreste".

I og for seg så handler jo onanering om raske håndbevegelser på kjønnsorganet, og det er jo det både gutter og jenter gjør når det vil ha orgasme alene? Så det er kanskje ikke så gærnt likevel, at jenter ronker?

Det er jo nesten ingen verb som har et navn bare for noe gutter gjør, og ikke kan brukes når jenter gjør det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Til TS: tja, runke høres jo merkelig ut, men tekninsk sett kan man vel kalle jenters onanering for ronking!

Men jeg synes at å si onanere er helt ok da.

Endret av Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å kalle onanering for ronking. Ronking forbinner jeg med å trekke forhuden på penis opp og ned osv. Ikke å bruke fingrene for å tilfredsstille klitoris.

Endret av Kari
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann34,5
Jeg kommer aldri til å kalle onanering for ronking. Ronking forbinner jeg med å trekke forhuden på penis opp og ned osv. Ikke å bruke fingrene for å tilfredsstille klitoris.

Javel...godt å "bli belært".Dette er tøys og tull.....jeg har siden jeg var 13-14 år alltid tilfredstilt meg selv ved å gripe med tommel, pekefinger og langfinger rundt penishodet og deretter "svinge" handa fram og tilbake så fingertuppene masserer pikkhodet. Drar aldri forhuden opp og ned, altså loddrett bevegelse. Bevegelsen er "vannrett" i sirkelbevegelser når jeg ligger på ryggen og pikken står rett opp.

Jeg har alltid trodd at jeg runket, men du diskvalifiserer mine min gjøremål til noe annet altså?

Endret av Kari
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Screemy utlogget

Hvorfor blir gutteonani kalt for ronking da?

Hvorfor blir vagina kalt for mus? osv.....

Gutteonani skulle ha hett penisere og jenteonani for vaginere

eller

gutteonanering for kukkere og jenteonani for musere..... :erter:

Endret av Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ungdomssjargongens språk fører til stadig nye begreper, som fort går inn i det vanlige språket. Oftere og oftere har jeg lagt merke til at også jenter ronker når de onanerer. Høres litt rart ut egentlig sånn første gangen man hører det, men vi venner oss vel til det også, på samme måte som språket forlengst har "tapt" når det gjelder de merkelige skj-lydene i ord som "skjøtt" "skjole" og "skjæreste".

I og for seg så handler jo onanering om raske håndbevegelser på kjønnsorganet, og det er jo det både gutter og jenter gjør når det vil ha orgasme alene? Så det er kanskje ikke så gærnt likevel, at jenter ronker?

Det er jo nesten ingen verb som har et navn bare for noe gutter gjør, og ikke kan brukes når jenter gjør det samme?

Grunnen til denne begreps-endringen har nok å gjøre med at unge jenter i dag ikke lenger er så nedlesset med tabuer/fordommer rundt det å tilfredstille seg sjøl, slik det historisk har vært. Runking har blant gutter vært preget av nærmest full åpenhet, og vært både gjenstand for mye humor, og har ikke vært noe man bør trykke ned eller tie i hjel. Fint at jenter nå har kommet på samme nivå!

Språket er jo i kontinuerlig endring, så det er kjempefint at jenter har vennet seg til å kalle sin onanering for det folkelige runking. De har jo ikke hatt noe folkelig navn på dette før, så det er på tide! Kos dere med en runk, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gutt92. Gutta ronker / nappern / drar loffen.. (kjært barn mange navn)

og jentene fingrer / masserer musa (VELDIG kjært barn med få navn)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes runking er et bra og dekkende ord også for jenter, også er det morsomt å si det, siden så mange protesterer. "Hva, nei jenter runker ikke!" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sakset fra Wikipedia: Onani, masturbasjon, selvtilfredsstillelse eller runking er stimulering av egne kjønnsorganer med den hensikt å frembringe seksuell nytelse og eventuelt orgasme. Mens onani tidligere har vært sett på som både synd i religiøs sammenhenger og skadelig rent medisinsk, er det i dag, med unntak av enkelte gjenværende religiøse innvendinger, utbredt aksept for at onani er normalt og sunt for både kvinner og menn, unge og voksne.

Sakset fra Bokmålsordboka: runke v1 (trol besl med II rugge) onanere

Ikke så mye som tyder på at runking skal være relatert kun til det ene av kjønnene? Utrolig hvor fastlåst noen av dere er i sin tankegang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er jente. 18 år. Og jeg runker meg selv nesten hver dag. Det gjør flere av venninnene mine og. Syns runking er et fint navn på noe som er godt for både gutter og jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel...godt å "bli belært".Dette er tøys og tull.....jeg har siden jeg var 13-14 år alltid tilfredstilt meg selv ved å gripe med tommel, pekefinger og langfinger rundt penishodet og deretter "svinge" handa fram og tilbake så fingertuppene masserer pikkhodet. Drar aldri forhuden opp og ned, altså loddrett bevegelse. Bevegelsen er "vannrett" i sirkelbevegelser når jeg ligger på ryggen og pikken står rett opp.

Jeg har alltid trodd at jeg runket, men du diskvalifiserer mine min gjøremål til noe annet altså?

For det første så gidde ikke jeg å beskrive hele prosessen jeg gjør med penis. Je gdrar den ikke bare opp og ned.

Dessuten, hvis du leser innlegget mitt på nytt, så ser du at jeg forbinder ronking med det. Altså det er min mening og oppfatning, ikke at det nødvendigvis er sånn.

Du må gjerne ha din egen mening, men ikke si at jeg prøver å belære deg, fordi jeg sier hva som er min mening. Det blir for dumt vettu. Dette er et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke det litt vel høytidelig, snerpete og klinisk?

Hvofor det?

Onanere er det mest "vanlige" ordet å bruke, enten det eller fingring. Selv sier jeg som regel "nå jeg holder på med meg selv", "jeg holder på med meg selv så så mange ganger i uka" osv.

Onanere og mastrubere er jo de ordene som brukes i seriøs sammenheng sånn som i bøker, tv, legen osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvofor det?

Onanere er det mest "vanlige" ordet å bruke, enten det eller fingring. Selv sier jeg som regel "nå jeg holder på med meg selv", "jeg holder på med meg selv så så mange ganger i uka" osv.

Onanere og mastrubere er jo de ordene som brukes i seriøs sammenheng sånn som i bøker, tv, legen osv.

Hvis du må si noe så småidiotisk for å få forklart hva du gjør, så er det vel egentlig en bekreftelse på at kvinner mangler konkrete og folkelige ord for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må si noe så småidiotisk for å få forklart hva du gjør, så er det vel egentlig en bekreftelse på at kvinner mangler konkrete og folkelige ord for det?

Du om det. Det er vel samma søren hva man kaller det, er det ikke? For meg er det nemlig ikke hva jeg kaller det som er hovedsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gjest_TrineG_*

Tror det etterhvert nå er blitt veldig vanlig at ungdommer av begge kjønn bruker begrepet runke om det å tilfredstille seg sjøl. Syns det er fint at språket utvikler seg slik at ingen av kjønnene her enerett på å runke. Tror faktisk at guttene har gått foran, og begynt å bruke runke om jenters onani, på en slik måte at jentene føler at det er helt naturlig at også deres selvtilfredstillelse heter runking.

Tror jeg skal ta meg en runk når jeg har lagt meg...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...