Gjest Gjest -M- Skrevet 1. juni 2008 #21 Skrevet 1. juni 2008 Jeg er dessverre ikke totalt inaktiv. Jeg går over en time daglig, og de dagene jeg ikke gjør dette, trener jeg på treningsstudio. Jeg spiser plenty av grønnsaker, men jeg spiser også pasta, ris og ja, en del sukker. Jeg lurer på om det er sukkeret som voldtar energinivået mitt, slik at jeg ville hatt utbytte av å leve lavkarbo en stund. Jeg er nok redd jeg er en av de som er ganske avhengig av karbohydrater. Som sagt tidligere, men kanskje ikke tydelig nok, kutt sukker og raske karbohydrater. Du kommer til å tape mange kilo på det, uten å leve lavkarbo. Jeg levde i den villfarelsen at jeg var avhengig av karbohydrater. Det handler kun om å ville noe nok.
skanky Skrevet 1. juni 2008 #22 Skrevet 1. juni 2008 Henger meg på de som sier at du ikke trenger å kutte karbs helt, men å bytte over fra sukker og andre raske karbohydrater til fullkornsprodukter etc. Kjenner til det økonomiske aspektet som fattig student selv, jeg pleier å investere i noen svære pakker med kylling og proteinpulver når jeg har penger. Det blir jo alltids dyrere enn makaroni, men litt må man jo ofre for å få et mer balansert kosthold. Frosne grønnsaker er også superbillig, det smaker ikke like godt som friske såklart men det er veldig praktisk og enkelt (og kalorifattig). Og så har du jo egg da, som er en billig proteinkilde du kan lage mye forskjellig med! Atkins funker, men det er jo en enormt streng diett. Der er MYE lettere å bare ligge i et godt gammeldags kaloirunderskudd en stund. Jeg gikk fra småkvapsete til Gisele Bündchen på ca 3 mnd ved å spise sunnere og trene mer.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #23 Skrevet 1. juni 2008 Les tråden som heter "Jeg skal prøve å komme i ketose". Der står det meste av det du lurer på. Eller gå inn på lavkarbo.no Poenget var vel heller din debatteknikk enn fakta om lavkarbodietter? Jeg velger nok heller å gå til legen for å få fakta om dietter. KG er imidlertid en fin plass å diskutere meninger og synsinger, så lenge man respekterer den man diskuterer med og ikke hever seg over andre.
stikkelsbær Skrevet 2. juni 2008 #24 Skrevet 2. juni 2008 Er knekkebrød ok i denne sammenhengen her egentlig? Det gir ikke samme effekt som brød?
Gjest Gjest-M- Skrevet 2. juni 2008 #25 Skrevet 2. juni 2008 Du kan spise knekkebrød på lavkarbo, men ikke hvis du skal komme i ketose. Likevel kan du ikke spise mange knekkebrød om dagen. Et knekkebrød har ca 8-10g karber pr skive, og man bør ligge på 40-50g om dagen. Da sier det seg selv at man ikke kan spise mange. Velg heller rugsprø eller fiberrik.
mysan Skrevet 2. juni 2008 #26 Skrevet 2. juni 2008 (endret) Det er ikke slik at jeg trenger å ta av så fryktelig mye, men i løpet av de siste prene har kiloene begynt å snike seg på, og særlig rundt magen. Jeg spiser generelt balansert, men sliter med å ta av i vekt. Kiloene vil legge seg rundt magen dersom du stadig har et ustabilt blodsukker, og det forteller du jo her at du har... Jeg er nesten totalt avhengig av koffein og sukker for å holde piffen i løpet av en dag, og sukkerinntaket går på bekostning av "skikkelig" mat for å holde kaloriene på et ok nivå. Jeg er mye slapp og ukonsentrert, og må ofte ha en times lur midt på dagen. Jeg er drittlei av å ha så lite, og varierende energi! Dette er typiske tegn på ustabilt blodsukker! Kaffe tørker deg ut, koffeinet senker blodsukkeret ditt, sukkeret høyner det - ergo er du i en konstant berg- og dalbane som gjør at du stadig er i kjelleren med hensyn til blodsukker, og dermed trenger påfyll av sukker, og du tror også at koffeinet gir deg energi, fordi det kjennes sånn ut i øyeblikket. Du er fullstendig på villspor, jenta mi, dette må du slutte med!! Etter å ha lest Atkins-boken, er jeg ganske gira, det virker jo ganske genialt å stabilisere blodsukkeret sitt. Men! Funker det virkelig? Som jenter flest, vegrer jeg meg litt for å begynne å spise egg og bacon til frokost hver dag... Ja, det funker, fordi blodsukkeret ditt vil holde seg stabilt, men det forutsetter også at du ikke faller for fristelsen til å ødelegge opplegget med kaffe med masse sukker i. Da ødelegger du balansen, og dietten vil ikke funke. Du kan forøvrig godt spise noe karbohydrater, man trenger faktisk dem også, og Atkins er vel først og fremst for dem som skal ned en god del i vekt, og det skal jo ikke du. Start dagen med en god frokost med et par tynne skiver med skikkelig grovt fullkornbrød, f.eks. Ingers rugbrød, eller Dr. Lindbergs brød. Jeg foretrekker selv Ingers, fordi jeg ikke blir med at Lindberg. Ha på skikkelig med pålegg, både kjøtt og grønnsaker, eller makrell i tomat. Ikke syltetøy eller annet sukkerholdig tull som sender blodsukkeret ditt rett i taket. Drikk en halvliter vann, og et lite glass juice. Dropp kaffen, den hindrer vitaminopptaket. La det ikke gå mer enn max tre timer til neste gang du spiser, og er det for tidlig for lunsj, så ha med deg et eple og noen nøtter som du kan "smugspise". Nøttene er viktige i forhold til eplet pga fruktsukkeret i eplet. Proteinene i nøttene vil balansere dette så du holder deg stabil. Luns gjør du på samme måte som frokost, og det kan du gjøre til kvelds også. Du bør også ha påfyll mellom lunsj og middag så du ikke overspiser til middag pga sult. Dropp poteter, ris og pasta og spis desto mer grønnsaker istedet. Kjøtt eller fisk, ca 150g, og fyll på med grønnsakene til du blir mett. Pass på at du drikker vann hele dagen, slik at du ikke tørker ut. Når du er tørst er du allerede dehydrert nemlig, og det også gjør det slapp og matt. Du skal ha i deg nok fett hver dag, man blir ikke feit av fett, men av hurtige karbohydrater som sukker og rafinert mel, samt stivelse. Om du kan starte dagen med en ss Udo's Choice så gir du kroppen beskjed om at den får fett den dagen, og den vil ikke sette sparebluss på forbrenningen. Viktig å holde forbrenningen i gang, og det gjør du med regelmessige måltider, og aldri mer enn tre timer i mellom hver gang du spiser. Og så skal man altså heller ikke spise til det gjør vondt i magen og man må lene seg bakover og kneppe opp Endret 2. juni 2008 av mysan
Tristessa Skrevet 7. juli 2008 Forfatter #27 Skrevet 7. juli 2008 Jeg har forresten ikke takket deg for utførlig svar, mysan. Tusen takk! Jeg har bestemt meg for å se nærmere på kaffeinntaket mitt, det hjalp en del å kutte sukker og søte frokostblandinger. Nå er det på tide å kutte en ting til - koffeinet. Er det noen som forresten kan fortelle meg hvorfor man legger på seg rundt magen av ustabilt blodsukker? Sjekket midje/hofteratioet mitt, og det var ikke imponerende... 0,82, altså 0,2 over det anbefalte. Og jeg som går for å være tynn... Kiloene vil legge seg rundt magen dersom du stadig har et ustabilt blodsukker, og det forteller du jo her at du har... Dette er typiske tegn på ustabilt blodsukker! Kaffe tørker deg ut, koffeinet senker blodsukkeret ditt, sukkeret høyner det - ergo er du i en konstant berg- og dalbane som gjør at du stadig er i kjelleren med hensyn til blodsukker, og dermed trenger påfyll av sukker, og du tror også at koffeinet gir deg energi, fordi det kjennes sånn ut i øyeblikket. Du er fullstendig på villspor, jenta mi, dette må du slutte med!! Ja, det funker, fordi blodsukkeret ditt vil holde seg stabilt, men det forutsetter også at du ikke faller for fristelsen til å ødelegge opplegget med kaffe med masse sukker i. Da ødelegger du balansen, og dietten vil ikke funke. Du kan forøvrig godt spise noe karbohydrater, man trenger faktisk dem også, og Atkins er vel først og fremst for dem som skal ned en god del i vekt, og det skal jo ikke du. Start dagen med en god frokost med et par tynne skiver med skikkelig grovt fullkornbrød, f.eks. Ingers rugbrød, eller Dr. Lindbergs brød. Jeg foretrekker selv Ingers, fordi jeg ikke blir med at Lindberg. Ha på skikkelig med pålegg, både kjøtt og grønnsaker, eller makrell i tomat. Ikke syltetøy eller annet sukkerholdig tull som sender blodsukkeret ditt rett i taket. Drikk en halvliter vann, og et lite glass juice. Dropp kaffen, den hindrer vitaminopptaket. La det ikke gå mer enn max tre timer til neste gang du spiser, og er det for tidlig for lunsj, så ha med deg et eple og noen nøtter som du kan "smugspise". Nøttene er viktige i forhold til eplet pga fruktsukkeret i eplet. Proteinene i nøttene vil balansere dette så du holder deg stabil. Luns gjør du på samme måte som frokost, og det kan du gjøre til kvelds også. Du bør også ha påfyll mellom lunsj og middag så du ikke overspiser til middag pga sult. Dropp poteter, ris og pasta og spis desto mer grønnsaker istedet. Kjøtt eller fisk, ca 150g, og fyll på med grønnsakene til du blir mett. Pass på at du drikker vann hele dagen, slik at du ikke tørker ut. Når du er tørst er du allerede dehydrert nemlig, og det også gjør det slapp og matt. Du skal ha i deg nok fett hver dag, man blir ikke feit av fett, men av hurtige karbohydrater som sukker og rafinert mel, samt stivelse. Om du kan starte dagen med en ss Udo's Choice så gir du kroppen beskjed om at den får fett den dagen, og den vil ikke sette sparebluss på forbrenningen. Viktig å holde forbrenningen i gang, og det gjør du med regelmessige måltider, og aldri mer enn tre timer i mellom hver gang du spiser. Og så skal man altså heller ikke spise til det gjør vondt i magen og man må lene seg bakover og kneppe opp
Gjest Lacuna Skrevet 7. juli 2008 #28 Skrevet 7. juli 2008 Husk også på at kvinner normalt sett har smal midje i forhold til hofter. Men hvis du har ganske smale hofter, vil ikke hofte-midje-ratioen stemme helt. Så det er ikke sikkert at du har bilring, det kan like gjerne være smale(re) hofter enn gjennomsnittet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå