Tristessa Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 Det er ikke slik at jeg trenger å ta av så fryktelig mye, men i løpet av de siste prene har kiloene begynt å snike seg på, og særlig rundt magen. Jeg spiser generelt balansert, men sliter med å ta av i vekt. Jeg er nesten totalt avhengig av koffein og sukker for å holde piffen i løpet av en dag, og sukkerinntaket går på bekostning av "skikkelig" mat for å holde kaloriene på et ok nivå. Jeg er mye slapp og ukonsentrert, og må ofte ha en times lur midt på dagen. Jeg er drittlei av å ha så lite, og varierende energi! Etter å ha lest Atkins-boken, er jeg ganske gira, det virker jo ganske genialt å stabilisere blodsukkeret sitt. Men! Funker det virkelig? Som jenter flest, vegrer jeg meg litt for å begynne å spise egg og bacon til frokost hver dag...
Gjest Lacuna Skrevet 31. mai 2008 #2 Skrevet 31. mai 2008 (endret) Sånn som jeg ser det, har du, som egentlig er normalvektig (kanskje heller litt i motsatt retning), ikke behov for å gå på noen kur, men det du kan gjøre, er å vri inntaket ditt av karbohydrater mot den langsomme typen, som altså ikke gir den voldsomme blodsukkerstigningen. Fedon Lindberg har mange gode tips. Ellers tror jeg du gjør lurt i å se på kostvanene dine; hvordan er for eksempel frokosten? Kokte egg og grovt brød gjør deg mett og behagelig lenge, i motsetning til for eksempel frokostblandinger. Dessuten slipper du alt fettet i baconet. I tillegg er det lurt å spise ofte og kanskje mer tidlig på dag, så slipper du sannsynligvis unna det meste av cravingene på ettermiddagstid. Middagsrester til lunsj (varmes i mikroen) er dessuten bedre å få i seg enn ekle bagetter fra kantina. Hvis du er sliten, hadde det vært en idé å få tatt noen blodprøver for å uteslutte jernmangel, mangel på vitamin B12, lavt stoffskifte osv. Tilskudd av multivitaminer og Omega 3 er faktisk også en veldig god ide. Endret 31. mai 2008 av Lacuna
Gjest Gjest-M- Skrevet 31. mai 2008 #3 Skrevet 31. mai 2008 Ja, det funker. Men Atkins er jo en dramatisk diett for en som bare trenger å gå ned noen kilo. Sats heller på Fedon-inspirert mat med lav GI. Det første du må gjøre er å kutte ut sukker og raske karbohydrater. Begynn å bevege deg mer. Da vil du miste en god del kilo, uten å anstrenge deg veldig mye.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #4 Skrevet 31. mai 2008 Atkins-dietten kan være helseskadelig, derfor bør du heller prøve Fedon som tillater mer karbohydrater. Dette vet du vel, men sukker gir deg energi en liten stund, så vil du "gå tom". Jeg har selv merket at jeg har fått mere energi etter at jeg begynte å spise sunnere, prøver å velge noen produkter som gir lav GB. Men jeg mener det er viktig å spise en del frukt og grønnsaker også, og spise ofte nok for å ikke bli slapp. Jeg mener personlig at det ikke er nødvendig å holde seg til en bestemt diett for å få nok energi, men at det er nok å fokusere på å spise ofte, få i seg nok frukt og grønt og spise nok proteiner. Du har ikke skrevet noe om trenings-/mosjonsvaner, dette har også mye å si for å få energi.
Tristessa Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2008 Gode tips, fra alle. Foreldrene mine, som begge er overvektige, hadde gode resultater på Fedon. Mamma har holdt seg der, mens farsan kuttet opplegget og la på seg mye. Husker at jeg og lillebrorsan fikk i oss sykt mye linser og bønner i den perioden, og kiloene rant av meg og jeg hadde jevnere energi. Lett å falle i rask-karbofellen som student, pasta og ris er jo så billig og enkelt. Men det er jo for så vidt bønner og linser også.
Gjest Evine Skrevet 31. mai 2008 #6 Skrevet 31. mai 2008 Jeg har prøvd alt som er av forskjellige dietter .. og funnet ut at det beste er å spise variert, litt av hvert - og heller trimme mye mer - det er det eneste som funker i lengden for mitt vedkommende. Leste et sted at Gwynnet Paltrow også elsker mat - og trener 3 timer pr dag for å kunne spise så mye hun vil. 3 timer er nok i meste laget for de fleste av oss .. men alle bør kunne trene 1-2 timer pr dag ... og gjør man det så kan man spise det meste .. Lavkarbo funker en periode .. men hvor lenge orker man å unnlate brød, poteter, ris og pasta .. I begynnelsen av Atkins-dietten .. samt endel andre lignende dietter - så får man faktisk ikke lov til å spise frukt .. Slike dietter er ikke holdbare for mitt vedkommende .. Jeg må ha variert mat og frukt er jeg avhengig av hver dag ..
Molofrøkna Skrevet 31. mai 2008 #7 Skrevet 31. mai 2008 Ja for min del har det iallefall funket kjempe bra! Har gått ned 23 kg på 7 mnd ved å tenke "lavkarbo", og mosjonert litt hver dag! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #8 Skrevet 31. mai 2008 Lett å falle i rask-karbofellen som student, pasta og ris er jo så billig og enkelt. Men det er jo for så vidt bønner og linser også. Nå vet jeg jo ikke hvilken pasta du bruker, men skal du ha det er det i alle fall lurt å velge fullkornsvarianten, den er litt dyrere, men bedre for blodsukkeret. Velge en langkokt ris osv.
momo Skrevet 31. mai 2008 #9 Skrevet 31. mai 2008 Jeg har gått ned 30 kg ved og følge fedon i 1 år. Og jeg er kronisk syk så har i denne perioden ikke trent, ikke gått tur, ikke jobbi, ingen aktivitet. Så jeg vil si det funker fantastisk bra. Fedon er jo den snille lavkarbo utgaven, er egentlig ganske mye mat man kan spise. Jeg har helt kutta ut potet, ris og pasta, men jeg savner det heller ikke. Men jeg spiser fullkornsknekkebrød. For jeg selv takler ikke egg og bacon til frokost. Jeg må ha frokost, men foretrekker en lettere og enklere variant. Og jeg får mer energi, sykdommen min blir bedre på lavkarbo. Så jeg skal leve lavkarbo resten av livet. Men sefølgelig med en utskeielse i ny og ne. Nå som jeg har nådd idealvekten min så spiser jeg en potet hvis jeg får servert det til middag borte hos andre. Jeg tar kanskje 1 kakestykke i selskap. Så følger det ikke slavisk lenger, men ønsker at hverdagen skal være helt lavkarbo, og prøve så godt jeg kan.
Gjest Evine Skrevet 31. mai 2008 #10 Skrevet 31. mai 2008 Jeg har gått ned 30 kg ved og følge fedon i 1 år. Og jeg er kronisk syk så har i denne perioden ikke trent, ikke gått tur, ikke jobbi, ingen aktivitet. Så jeg vil si det funker fantastisk bra. Fedon er jo den snille lavkarbo utgaven, er egentlig ganske mye mat man kan spise. Jeg har helt kutta ut potet, ris og pasta, men jeg savner det heller ikke. Men jeg spiser fullkornsknekkebrød. For jeg selv takler ikke egg og bacon til frokost. Jeg må ha frokost, men foretrekker en lettere og enklere variant. Og jeg får mer energi, sykdommen min blir bedre på lavkarbo. Så jeg skal leve lavkarbo resten av livet. Men sefølgelig med en utskeielse i ny og ne. Nå som jeg har nådd idealvekten min så spiser jeg en potet hvis jeg får servert det til middag borte hos andre. Jeg tar kanskje 1 kakestykke i selskap. Så følger det ikke slavisk lenger, men ønsker at hverdagen skal være helt lavkarbo, og prøve så godt jeg kan. Jøss - du har jo vært kjempeflinke.
Gjest Gjest -M- Skrevet 31. mai 2008 #11 Skrevet 31. mai 2008 Jeg har prøvd alt som er av forskjellige dietter .. og funnet ut at det beste er å spise variert, litt av hvert - og heller trimme mye mer - det er det eneste som funker i lengden for mitt vedkommende. Leste et sted at Gwynnet Paltrow også elsker mat - og trener 3 timer pr dag for å kunne spise så mye hun vil. 3 timer er nok i meste laget for de fleste av oss .. men alle bør kunne trene 1-2 timer pr dag ... og gjør man det så kan man spise det meste .. Lavkarbo funker en periode .. men hvor lenge orker man å unnlate brød, poteter, ris og pasta .. I begynnelsen av Atkins-dietten .. samt endel andre lignende dietter - så får man faktisk ikke lov til å spise frukt .. Slike dietter er ikke holdbare for mitt vedkommende .. Jeg må ha variert mat og frukt er jeg avhengig av hver dag .. Nå er det viktig å skille mellom de ulike lavkarbo diettene. Det er jo ikke meningen at man skal leve etter Atkins-metoden resten av livet, det er en diett for mennesker med stor overvekt, ikke en livsstil. Jeg har gått på ketolysekuren og gått ned 30 kilo med det, men det er også en diett for veldig overvektige, ikke for de som ønsker å gå ned 5 kilo. Etter at dietten var avsluttet, gikk jeg over til Fedon, som er en utmerket vedlikeholdskost. Vil også poengtere at ALLE har godt av å kutte ut sukker og raske karber, uansett vekt. Og at ekstreme lavkarbodietter ikke er for mennesker med få kilo å ta av. Man må dessuten sette seg nøye inn i hva dietten innebærer, før man går i gang. Og være supermotivert.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #12 Skrevet 31. mai 2008 Jeg vet om folk som har lyktes fint med lavkarbodietter. Tre personer som alle av forskjellige grunner ikke kan drive noe særlig fysisk trening har alle klart å gå ned i vekt ved å skygge litt unna karboene. Jeg må si jeg er fristet selv til å prøve, men er litt redd for at det skal ha negative ringvirkninger på lang sikt. Og så klarer jeg ikke helt å se for meg et liv uten brød, poteter, pasta og ris. Disse tingene er veldig sentrale i mitt kosthold. Er redd jeg vil slite litt på det området. Og så er det jo det å kombinere et lavkarbokosthold med resten av familien som spiser "normalt". Her går det mye i pizza og pastaretter...
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #13 Skrevet 31. mai 2008 Og så klarer jeg ikke helt å se for meg et liv uten brød, poteter, pasta og ris. Disse tingene er veldig sentrale i mitt kosthold. Er redd jeg vil slite litt på det området. Du misforstår vel litt nå? Det er snakk om en periode, ikke et helt liv. Om du f.eks følger Ketolysekuren som var nevnt over her, så er det anbefalt at du tar en pause etter 6 mnd.
Gjest Gjest -M- Skrevet 31. mai 2008 #14 Skrevet 31. mai 2008 Jeg vet om folk som har lyktes fint med lavkarbodietter. Tre personer som alle av forskjellige grunner ikke kan drive noe særlig fysisk trening har alle klart å gå ned i vekt ved å skygge litt unna karboene. Jeg må si jeg er fristet selv til å prøve, men er litt redd for at det skal ha negative ringvirkninger på lang sikt. Og så klarer jeg ikke helt å se for meg et liv uten brød, poteter, pasta og ris. Disse tingene er veldig sentrale i mitt kosthold. Er redd jeg vil slite litt på det området. Og så er det jo det å kombinere et lavkarbokosthold med resten av familien som spiser "normalt". Her går det mye i pizza og pastaretter... Jeg skulle virkelig ønske at folk faktisk LESTE det som står i innleggene. *sukk* Som det sies over her, det er ikke snakk om å avstå totalt fra brød, pasta, ris osv resten av livet, men mens man er på diett. På vedlikeholdskost kan man spise LITT av dette, men velge fullkornsvarianter, som er sunnere for alle. Dessuten er det sånn på alle dietter, at noe må man faktisk forsake. Enten det, eller fortsette i samme spor. Men da må man også innfinne seg med den vekta man har.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #15 Skrevet 31. mai 2008 Jeg skulle virkelig ønske at folk faktisk LESTE det som står i innleggene. *sukk* Som det sies over her, det er ikke snakk om å avstå totalt fra brød, pasta, ris osv resten av livet, men mens man er på diett. På vedlikeholdskost kan man spise LITT av dette, men velge fullkornsvarianter, som er sunnere for alle. Dessuten er det sånn på alle dietter, at noe må man faktisk forsake. Enten det, eller fortsette i samme spor. Men da må man også innfinne seg med den vekta man har. Jøssenavn... Sorry, jeg leste ikke tråden med notatblokka ved siden av meg. Har lest gjennom den en gang til nå, og skjønner fortsatt ikke helt hva som er så åpenbart som jeg har gått glipp av? Når det gjelder hvor lenge man må avstå fra pasta/ris/poteter/brød vil jeg tro det har sammenheng med flere ting. Blant annet hvilken diett du følger (jeg kjenner noen som spiser disse produktene så sjelden og i så ørsmå mengder, at det er omtrent det samme som å ikke spise dem i det hele tatt). Og dessuten handler det om hvor mye man skal gå ned. Mye vekt tar lengre tid og derfor lengre kur. Når jeg skriver "et liv uten pasta, ris osv" så betyr det ikke nødvendigvis resten av livet. Men to-tre år på en sånn kur ville vært å venne seg til et liv uten disse matsortene. Skjønner? Og det finnes andre måter å gå ned i vekt enn lavkarbodietter. Jeg kommenterte bare at for meg ser det vanskelig ut å holde seg unna ting jeg spiser ofte. Lavkarbo er en diettype jeg vurderer, sammen med andre typer. Det hadde vært litt mer konstruktivt om du kom med råd om hva man kan bruke istedet for ris/pasta/poteter/brød.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #16 Skrevet 31. mai 2008 Jeg skulle virkelig ønske at folk faktisk LESTE det som står i innleggene. *sukk* Som det sies over her, det er ikke snakk om å avstå totalt fra brød, pasta, ris osv resten av livet, men mens man er på diett. På vedlikeholdskost kan man spise LITT av dette, men velge fullkornsvarianter, som er sunnere for alle. Dessuten er det sånn på alle dietter, at noe må man faktisk forsake. Enten det, eller fortsette i samme spor. Men da må man også innfinne seg med den vekta man har. Eller det kan hende du ikke var så veldig tydelig i det du skrev? Man kan jo ta en titt på seg selv før man sukker oppgitt over hvor håpløse alle andre er.
Gjest Evine Skrevet 1. juni 2008 #17 Skrevet 1. juni 2008 TS skriver at hun ikke trenger å gå ned så masse i vekt - men mangler totalt energi .. Jeg er sikker på at ved å begynne å trene, spasere turer hver dag så vil energien hennes øke betraktelig .. så ville jeg råde henne til å bytte ut sukkeret med frisk frukt .. og legge mer grønnsaker inn i det daglige kostholdet. På denne måten vil vekten reduseres, kroppen bli strammere og energien økes ..
Gjest Anerikke Skrevet 1. juni 2008 #18 Skrevet 1. juni 2008 Nå er jeg ingen ekspert på området. Men når du skriver at du legger på deg på magen, sliter med å gå ned i vekt, og har lite energi er det første jeg tenker på insulinresistens. (Og da er visstnok lavkarbo tingen.)
Gjest Gjest -M- Skrevet 1. juni 2008 #19 Skrevet 1. juni 2008 Jøssenavn... Sorry, jeg leste ikke tråden med notatblokka ved siden av meg. Har lest gjennom den en gang til nå, og skjønner fortsatt ikke helt hva som er så åpenbart som jeg har gått glipp av? Når det gjelder hvor lenge man må avstå fra pasta/ris/poteter/brød vil jeg tro det har sammenheng med flere ting. Blant annet hvilken diett du følger (jeg kjenner noen som spiser disse produktene så sjelden og i så ørsmå mengder, at det er omtrent det samme som å ikke spise dem i det hele tatt). Og dessuten handler det om hvor mye man skal gå ned. Mye vekt tar lengre tid og derfor lengre kur. Når jeg skriver "et liv uten pasta, ris osv" så betyr det ikke nødvendigvis resten av livet. Men to-tre år på en sånn kur ville vært å venne seg til et liv uten disse matsortene. Skjønner? Og det finnes andre måter å gå ned i vekt enn lavkarbodietter. Jeg kommenterte bare at for meg ser det vanskelig ut å holde seg unna ting jeg spiser ofte. Lavkarbo er en diettype jeg vurderer, sammen med andre typer. Det hadde vært litt mer konstruktivt om du kom med råd om hva man kan bruke istedet for ris/pasta/poteter/brød. Les tråden som heter "Jeg skal prøve å komme i ketose". Der står det meste av det du lurer på. Eller gå inn på lavkarbo.no
Tristessa Skrevet 1. juni 2008 Forfatter #20 Skrevet 1. juni 2008 TS skriver at hun ikke trenger å gå ned så masse i vekt - men mangler totalt energi .. Jeg er sikker på at ved å begynne å trene, spasere turer hver dag så vil energien hennes øke betraktelig .. så ville jeg råde henne til å bytte ut sukkeret med frisk frukt .. og legge mer grønnsaker inn i det daglige kostholdet. På denne måten vil vekten reduseres, kroppen bli strammere og energien økes .. Jeg er dessverre ikke totalt inaktiv. Jeg går over en time daglig, og de dagene jeg ikke gjør dette, trener jeg på treningsstudio. Jeg spiser plenty av grønnsaker, men jeg spiser også pasta, ris og ja, en del sukker. Jeg lurer på om det er sukkeret som voldtar energinivået mitt, slik at jeg ville hatt utbytte av å leve lavkarbo en stund. Jeg er nok redd jeg er en av de som er ganske avhengig av karbohydrater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå