Gå til innhold

Substantiv i bestemt form

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Den siste dråpe, den store mann, det gule hus... Når er det lov å bruke slike formuleringer, egentlig? (Altså å ikke skrive dråpen, mannen, huset...) Når noe skal understrekes? Når man er poetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vel egentlig ikke sagt noen av disse tingene, da det høres helt feil ut i mine ører, så da er det vanskelig å si når det er "lov".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Den siste dråpe, den store mann, det gule hus... Når er det lov å bruke slike formuleringer, egentlig? (Altså å ikke skrive dråpen, mannen, huset...) Når noe skal understrekes? Når man er poetisk?

Vil ikke "den siste dråpe" og "den siste dråpen" kunne ha to forskjellige betydinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel egentlig ikke sagt noen av disse tingene, da det høres helt feil ut i mine ører, så da er det vanskelig å si når det er "lov".

Samme her.. Syntes det høres helt feil ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vil ikke "den siste dråpe" og "den siste dråpen" kunne ha to forskjellige betydinger?

Hvordan da, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Enkel ("den siste dråpe") og dobbel bestemthet ("den siste dråpen") tilhører to forskjellige registre, eller stilarter om du vil. Førstnevnte er mer høytidelig og poetisk, og ikke noe man ville brukt muntlig hvis man ikke forsøkte å bli Wenche Foss (tilfeldig valgt eksempel). I normal dagligtale og nøytralt skriftspråk er dobbelt bestemthet det sikreste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Enkel ("den siste dråpe") og dobbel bestemthet ("den siste dråpen") tilhører to forskjellige registre, eller stilarter om du vil. Førstnevnte er mer høytidelig og poetisk, og ikke noe man ville brukt muntlig hvis man ikke forsøkte å bli Wenche Foss (tilfeldig valgt eksempel). I normal dagligtale og nøytralt skriftspråk er dobbelt bestemthet det sikreste valget.

Tusen, tusen takk! Jeg stoler på deg, du virker som en smart person. :)

(Og knis til Wenche Foss!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...