Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #21 Skrevet 31. mai 2008 Hvis det finnes intelligent liv i verdensrommet ønsker jeg at de skal kontakte oss, på en skånsom måte. Derfor er jeg tilhenger av å gjøre det samme med denne stammen. Jeg har studert en del rundt dette temaet, og historien har gang på gang vist oss at isolerte stammer har blitt kulturelt og sosialt raserte etter kontakt med vesten. Vi møter dem med de beste hensikter, men fordi vi ikke forstår hva som er viktig i deres kultur ender vi opp med å ødelegge. Nå må vi snart lære, og la folk leve i fred på sitt vis.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #22 Skrevet 31. mai 2008 Jeg har studert en del rundt dette temaet, og historien har gang på gang vist oss at isolerte stammer har blitt kulturelt og sosialt raserte etter kontakt med vesten. Vi møter dem med de beste hensikter, men fordi vi ikke forstår hva som er viktig i deres kultur ender vi opp med å ødelegge. Nå må vi snart lære, og la folk leve i fred på sitt vis. Hva mener du man skal gjøre da? Det er helt utopisk at de skal leve uten kontakt med omverdenen i all fremtid. For øvrig er det løgn at de ikke har hatt kontakt med andre mennesker; nabostammer (som igjen har kontakt med den hvite mann) har støtt på dem mange ganger. Det er helt urealistisk at peruvianerne og brasilianerne skal holde seg helt vekke fra store områder av landene sine.
Gjest Elfrida Skrevet 31. mai 2008 #23 Skrevet 31. mai 2008 Det er helt urealistisk at peruvianerne og brasilianerne skal holde seg helt vekke fra store områder av landene sine.Er det ikke nettopp det de har gjort da?
Tabris Skrevet 31. mai 2008 #24 Skrevet 31. mai 2008 De vet vel ikke at det er feil dem vel og evt. antastelse av barn er for barna og voksne sikkert normalt Jeg ser at den imperalistiske holdningen fra 1800- og tidlig 1900-tallet faktisk lever enda. Blir litt skremt når jeg leser slikt.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #25 Skrevet 31. mai 2008 Er det ikke nettopp det de har gjort da? Nei, som sagt har mer bereiste indianere (som selvsagt også er peruvianere og brasilianere) vært i kontakt med dem. Dessuten rykker hogsten stadig nærmere.
Marianne Skrevet 31. mai 2008 #26 Skrevet 31. mai 2008 Vi har overhode ingenting med hvordan disse stammene lever og heller ingenting med å prøve å endre deres livsstil. Nå må snart dette gå opp for de som går inn og ødelegger stammer med "god" hensikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå