Gå til innhold

venninne som skal bo hos meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venninne skal bo hos meg en måned (på grunn av jobben hennes). Egentlig har jeg ikke særlig lyst fordi jeg vet at vi går hverandre på nervene. Men jeg kan jo ikke si nei, nå har hun bodd hos andre en liten periode før og nå må hun ut fordi de tydeligvis ikke orker mer.

Nå "må" jeg ta over (har ingen valg), og hun lurte på hva jeg ville at hun skulle betale. Husleien min er på nesten 8 000 kroner i mnd, er det da normalt å be henne betale halvparten? Hun bor jo her en måned og har selv lagt seg inn. Samtidig vet jeg at denne måneden vil bli et rent helvete...har ingen ekstra rom og derfor må hun ligge i stuen hele tiden. Hun spurte om det var greit at hun betalte 2 000...

Hva kan jeg kreve i betaling?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Hvorfor MÅ du ta over???

Du kan faktisk si nei.

Skrevet

Jeg synes det er greit å ta halve husleien + strøm ja. Hvis hun må bo så lenge hos andre, hvorfor kan hun ikke leie seg en hybel selv? Er jo mange som leier ut for sommeren..

Skrevet
Hvorfor MÅ du ta over???

Du kan faktisk si nei.

Fordi jeg må for vennskapets skyld... Hun har ingen andre hun kan legge seg inn hos nå. Hadde jeg sagt nei så hadde jeg blitt stemplet som dårlig venninne for resten av livet :ler: Det hadde vært greit med en uke eller maks to, men når det blir 1 måned! Og dette har jeg faktisk forhandlet meg ned til, i utgangspunktet var det 2. Og det er faktisk mulig hun blir lenger fordi hun skal søke videre jobb etterpå og se an situasjonen....

Skrevet
Fordi jeg må for vennskapets skyld... Hun har ingen andre hun kan legge seg inn hos nå. Hadde jeg sagt nei så hadde jeg blitt stemplet som dårlig venninne for resten av livet :ler: Det hadde vært greit med en uke eller maks to, men når det blir 1 måned! Og dette har jeg faktisk forhandlet meg ned til, i utgangspunktet var det 2. Og det er faktisk mulig hun blir lenger fordi hun skal søke videre jobb etterpå og se an situasjonen....

Man MÅ da ikke leke herberge - hvis det stilles slike krav for vennskapet, så ville jeg vel heller revurdert vennskapet.

Be henne betale halve husleien, ja. Få pengene på forskudd før hun flytter inn. kanskje hun får ut fingeren og skaffer seg et eget sted da. Husk også at hun skal betale halve matregninga!

Gjest Dallandra
Skrevet

Men er HUN en god venninne som bruker vennene sine på dette viset?

Det må da virkelig gå an å skaffe seg et eget sted å bo når man skal oppholde seg såpass lang tid på et sted. :roll:

Skrevet

Åh, det er så godt å høre at dere tenker som meg! Jeg mener også det dere sier her, men hun er ikke sånn at hun tenker på den måten. Hun vil spare penger og mener at venner bør gjøre slikt for hverandre.

Hun har alltid greid å få meg til å framstå som den slemme, og det vil hun gjøre i denne situasjonen også. Enten ved at dersom jeg sa nei til at hun bodde her, eller ved at jeg krever såpass mye penger for at hun bor her. "Vi er jo venninner". Jeg har alltid trodd at jeg var den fæle her...

Jeg fikk nesten sjokk når hun spurte om (gav beskjed om at hun skulle) hun kunne bo her i to måneder. Spesielt siden jeg i perioder bor sammen med kjæresten min. Og at det da ville blitt to much! Men det var også vanskelig å forstå...

Det er bare det at hun spør, ikke med et spørsmål, men med en kommando...

Skrevet

At du gidder...

For meg ville et slikt "vennskap" vært langt nedpå lista over vennskap å pleie. Ren utnytting er jo det hun driver med. Greit å spare penger. Men på andres bekostning på den måten der? No way, José. :riste:

Gjest utlogget
Skrevet

Jeg ville sagt nei. Har selv hatt venninner boende men da har de altså spurt på en høflig måte og jeg har ikke følt meg tvunget til å si ja. Hvis hun likevel skal bo hos deg så krev 4000 kroner i husleie og at hun skal dekke maten er en selvfølge. Du bor på en ettroms og dette vil gå utover ditt privatliv. Jeg stiller meg også tvilende til om hun er en god venninne hvis hun ikke tåler et nei.

Skrevet
At du gidder...

For meg ville et slikt "vennskap" vært langt nedpå lista over vennskap å pleie. Ren utnytting er jo det hun driver med. Greit å spare penger. Men på andres bekostning på den måten der? No way, José. :riste:

Jeg vet hva du mener. Og jeg merker at jeg ikke liker så godt å være i nærheten av henne. Vi har lenge bodd i ulike byer og har hatt kontakt via msn, og det har vært greit nok for meg. Da kan jeg bare logge av når jeg får nok :ler: Men nå kommer hun altså mest sannsynlig hit til min by... Og jeg kjenner at det vrenger seg i hele kroppen! Hun er grei i små doser, men det blir så ofte for mye! Hun er så krevende og hun tapper meg helt for energi! Jeg mister kontakten med andre venner fordi jeg må bruke så mye tid på henne, de andre har egentlig skygget banen... Men siden vi har vært "bestevenner" siden tidlig barneskole så kan jeg liksom ikke bare kutte kontakten (selv om jeg prøvde på ungdomsskolen, men da fiska hun meg inn igjen...). Fikk også alltid høre av barndomsskole- og ungdomsskole-lærere på skolen at de så at hun hadde en tendens til dominere over meg. Selv om dette var for lenge siden, så føler jeg at det faktisk er slik den dag idag. Jeg kvir meg til å være mye sammen med henne, selvtilliten faller på bunn og jeg holder på å bli gal av alle de småååå tingene som er så ekstremt viktige!

Det er jo umulig å slå opp med venner (selv om Seinfeld tydeligvis greide det i en episode :ler: ).

Skrevet

Man kan helt fint slå opp med venner. Det er bare litt krevende. For deg ser det som om det er enkelt, da... Bare nekt henne å bo hos deg. :troest:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor skal man ikke kunne slå opp med dårlige venner? Det er faktisk en befrielse dersom disse vennene ikke gjør deg godt. Jeg ønsker deg alt godt. Håper det ordner seg :klemmer:

Skrevet
Man kan helt fint slå opp med venner. Det er bare litt krevende. For deg ser det som om det er enkelt, da... Bare nekt henne å bo hos deg. :troest:

Takk takk for alle de "oppmuntrende" svarene. Altså oppmuntrende i den forstand at jeg innser at det ikke er slik at jeg er en fæl person som ikke gjør det jeg skal for mine venninner.

De venninnene jeg trives med hadde nok aldri satt meg i en slik situasjon, og de hadde jeg faktisk greid å holdt ut med. Men dette er mardrøm nummer en...nemlig at denne venninnen kommer til min by... Jeg føler liksom at jeg lever et bedre liv uten henne, mens med henne blir jeg trist, irritert og føler liksom at jeg blir holdt nede... Det er spesielt etter at vi flyttet fra hverandre at jeg har merket hvor godt jeg faktisk kan ha det uten henne.

Men det er dessverre ikke så enkelt som å nekte henne å bo hos meg, jeg tror nemlig hun trenger noen som er så ettergivende som jeg tydeligvis er så hun vil fortsette å holde kontakten. Men at hun stadig vil minne meg på hvor lite grei jeg var den gangen jeg stengte henne ute...og at sånn ville HUN aldri gjort mot meg (men så hadde ikke jeg lagt meg inn hos henne heller...).

Nå har denne tråden sklidd helt ut fra hva jeg i utgangspunktet lurte på, men jeg er bare litt frustrert og lurer på om det er jeg som faktisk er så fæl som jeg får følelsen av.

Takk for alle fine svar :)

Skrevet
Hvorfor skal man ikke kunne slå opp med dårlige venner? Det er faktisk en befrielse dersom disse vennene ikke gjør deg godt. Jeg ønsker deg alt godt. Håper det ordner seg :klemmer:

Ja, det hadde faktisk vært superbefriende! Men jeg KAN bare ikke stenge henne ute, det er jo hun som hele tiden har holdt kontakten gående (og sagt at jeg er så dårlig på å kontakte henne først...). Og jeg kan ikke si det til henne direkte heller...

Tusen takk for oppmuntrende ord, ønsker deg alt godt også (håper du ikke kommer i en lignende situasjon) :klem:

Skrevet

Den var drøy! Jeg hadde aldri syntes det var ok at en venninne skulle bo hos meg en hel måned... og da skulle hun ha betalt for seg ja!

Jeg er en person som trenger privatliv, og blir fort irritert og sur i tonen hvis jeg konstant går oppi mennesker... Du kan si nei, hvis hun ikke takler det så sier det mer om henne som person!

Skrevet

Skjønner godt at det er en vanskelig situasjon.

Hvis en god venn av meg skulle bo hos meg i en måned ville jeg ikke funnet på å ta betalt for det. Men hadde jeg vært i din situasjon, hvor det virker mer som et slit enn som et vennskap for deg, ville jeg ikke nølt med å kreve halve husleia i betaling + at hun betalte for sin del av maten.

Høres ut som om hun bruker deg for alt det er verdt, og gjør seg selv til offer for å snurre deg rundt lillefingeren. Hun får ingen respekt for deg hvis hun ikke møter litt motstand. Stå på ditt og få henne til å føle takknemlighet i stedet for selvfølgelighet!

Tåler hun ikke det, er hun ikke noe å samle på uansett.

Lykke til :)

Skrevet

Skjønner godt at du synes dette er vanskelig.

Jeg kjenner igjen følelsen av å ville være en god venninne, men er enig i de over her; dette virker ikke som et godt vennskap! Jeg hadde ikke klart å ha en venninne boende hos meg en måned i en ettromsleilighet. Og alle som jeg regner som venninner hadde skjønt det hvis jeg sa nei. En måned er lang tid.

Denne jenta er ikke bra for deg, i alle fall ikke i mer enn små doser. Dette vennskapet er på hennes premisser. Du må begynne å stille krav til henne om at hun også skal vise at hun er en god venninne.

Synes ikke det er noe galt i å kreve halve husleien.

Gjest Vennskap
Skrevet

Ærlig talt trådstarter, nå må en eller annen i den vennekretsen din stå opp for dere alle sammen og sette snylteren på plass. Det får da være grenser!

Jeg ville tatt inn en venn eller venninne dersom de stod uten tak over hodet fordi de ble kastet på dør/huset brant opp/annen tilsvarende katastrofe. Det hadde da vært snakk om en kriseløsning som forutsatte at de aktivt søkte ny bolig der det var å finne og det skulle vært så ille at det eneste andre tilbudet var kommunale hospits. I et slikt tilfelle hadde jeg forventet at vedkommende bidro til matbudsjettet.

Men aldri i verden om jeg hadde tatt inn i mitt hus en som snylter på venninnene sine for å spare penger og spesielt ikke når det nå har pågått over måneder og man nærmest "har henne boende etter tur". Er dere mildere hjernedød alle sammen? Si nei - det kommer ikke på tale overhodet!

Hvis du ikke klarer å si nei må du sette en så høy pris på oppholdet at det å flytte frivillig blir attraktivt. Jeg synes MINST halvparten av husleie og strøm samt hele sitt eget matbudsjett er minimum. I tillegg ville jeg smelt på et "ulempe tillegg" på husleien på kr 1.000 siden du jo ikke har privatliv i den tiden hun bor der.

DU er ikke ond, slem eller sjofel fordi du er egoistisk nok til å ønske privatliv. Det er lov å være egoist i eget hjem og det er også lov å si nei til å være sosialtjeneste for en snylter.

Skrevet
En venninne skal bo hos meg en måned (på grunn av jobben hennes). Egentlig har jeg ikke særlig lyst fordi jeg vet at vi går hverandre på nervene. Men jeg kan jo ikke si nei, nå har hun bodd hos andre en liten periode før og nå må hun ut fordi de tydeligvis ikke orker mer.

Nå "må" jeg ta over (har ingen valg), og hun lurte på hva jeg ville at hun skulle betale. Husleien min er på nesten 8 000 kroner i mnd, er det da normalt å be henne betale halvparten? Hun bor jo her en måned og har selv lagt seg inn. Samtidig vet jeg at denne måneden vil bli et rent helvete...har ingen ekstra rom og derfor må hun ligge i stuen hele tiden. Hun spurte om det var greit at hun betalte 2 000...

Hva kan jeg kreve i betaling?

Du kan kreve halve husleien i tillegg til litt for strøm og at hun dekker sine egne matutgifter. Det er rett og rimelig etter mitt syn.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest
Skrevet

Typisk mennesker, de skal kreve og kan ikke gjøre en venn en tjeneste uten å ta betaling for det.

Skulle vært mer forståelse og medmenneskelighet, men neida her koster alt kroner..

og til deg ts, du som ikke vil hjelpe venninnen din en gang..du kan jo ev tipse henne om billige moteller?

dårlig venn er du uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...