Concordia Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Jeg har nylig blitt valgt som styremedlem i borettslaget jeg bor i. Hadde dessverre ikke mulighet til å møte ved generalforsamlingen, og ble valgt inn uten å ha blitt spurt på forhånd. Det var egentlig helt OK uansett. Han som ble valgt til styreleder hadde derimot "gyldig grunn til å takke nei", og nå skal visst det andre styremedlemmet eller jeg bli valgt som styreleder. Har man lov til å velge styreleder slik? Jeg trodde at det måtte en generalforsamling til for å gjøre det. Metoden de skal bruke her er i alle fall å flytte folk opp et hakk: fra vara til styremedlem, og fra styremedlem til styreleder. Og det skal altså være kun styret som tar disse avgjørelsene. Jeg har absolutt ikke lyst til å være styreleder; har aldri vært med i et slikt styre før, og føler at jeg ikke er den rette til vervet akkurat nå. Jeg vil derimot gjerne være styremedlem. Har man ikke lov til å takke nei? Hva er i så fall gyldig grunn?
spinnvil Skrevet 30. mai 2008 #2 Skrevet 30. mai 2008 Da vi hadde valg til styret i sameiet, fikk vi beskjed av forretningsfører at det ikke var lov å velge folk inn i styret dersom de ikke var tilstede. Og det hjalp heller ikke at jeg hadde gitt beskjed til mannen at jeg kunne sitte i styret dersom kjønnsbalansen ble feil. Så nå har vi bare menn i styret...
Jigva Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 Jeg sitter i mitt styre nå. Hos oss så er det fullt lovlig å velge inn styremedlemmer og leder av de som ikke er møtt opp på møtet. Hvis ikke så vil jo alltid de samme menneskene måtte ta alle vervene hele tiden fordi det som oftest er gjengangere som skulker møtene.
Concordia Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2008 Jeg synes det var helt greit å bli valgt til styremedlem. Tror det kan bli spennende. Det jeg ikke har lyst til er å være styreleder nå. Kanskje ved en senere anledning når jeg har lært litt om dette. Lurte vel egentlig bare på om det er lov å si nei dersom jeg skulle være så uheldig å bli valgt. Hvis det er slik at man må påta seg vervet selv om man ikke ønsker det, hva er gyldig grunn for å slippe?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Det er lov å velge en person som styremedlem selv om personen ikke er til stede. Det eneste kriteriet er at personen er myndig. Men styret har IKKE lov til å velge styreleder selv. Styreleder SKAL velges i separat valg av generalforsamlingen. Det fremkommer av borettslagsloven § 8-2 som lyder: § 8-2. Val av styremedlemmer (1) Generalforsamlinga skal velje styremedlemmene. Styreleiaren skal veljast særskilt. Det kan fastsetjast i vedtektene at eit bustadbyggjelag som burettslaget er knytt til, skal velje ein av styremedlemmene, men eit fleirtal skal alltid veljast av generalforsamlinga i burettslaget. (2) Generalforsamlinga kan velje varamedlemmer til styret. Vedtektene kan ha nærare føresegner om dette. Styret MÅ innkalle til ekstraordinær generalforsamling hvis det trengs ny styreleder. Slik er loven. Det er ingen vei utenom. Hvis du påtar deg vervet som styreleder uten å ha blitt valgt, vil du ikke ha myndighet til å binde borettslaget i avtaler o.l. Du vil også bli personlig ansvarlig for alt du gjør i kraft av å være styreleder. Brenner gården og styret har slurvet litt, kan f. eks. forsikringsselskapet saksøke deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå