Gjest milkyway Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Fikk tegnekick i forgårs, men hadde greid å røske med meg en penn istedenfor blyant på bussen. men jeg måtte likevel, og prøvde meg fram med skraveringsmetodene jeg lærte på tegning-linja. Bildet er ikke noe spesiell stil så vidt som jeg vet, psykedelisk kalles det vel? Det skal iallfall dekkes med dette mønsteret over hele. http://i186.photobucket.com/albums/x185/nissefaen/yeah-1.jpg Noen som har no tips videre på bildet? Burde jeg blande inn blå penn og for å skape spenning, som lærerne så fint kalte det, eller bør jeg gå for rødt hele veien? kritikk og hyggelige kommentarer på skribleriet mottas så klart ;-D
Gjest Kermit Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 Har du tegnet det der for hånd???? Pokker, da er du flink! Det var kjempefint.
Gjest milkyway Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Tusen takk! :-D Ja, har sittet og dillet med det i 2 dager på buss, cafe og hjemme hos folk. Har nesten falt inn i en tegnetranse virker det som, for jeg greier ikke legge det fra meg! Det ligger og venter på meg nå, men hånda er sliten etter all skraveringen. Skummelt å tegne med penn uten å skissere også da, for gjør en én feil, er det jo over og ut
gjest*ts* Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Veldig, veldig bra! Kanskje du kan tene litt ekstra på å tegne personlege tatoveringar for folk? Trur ein del ville sett pris på det. Ellers; eg er ein fan av einsfarga, må innrømme det. Og det var kult med raudt. Men skal du blande inn fleir fargar syns eg du må blande inn to til, eg likar oddetal... Og det er vel regelen og, i alle fall i blomsterbukettar og sånn; 1, 3, 5... Men som sagt, personleg syns eg alt raudt er vel så bra.
Gjest milkyway Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 ja tenkte på det, rødt og blått blir kanskje litt harde kontraster (men jeg liker spiderman så godt ) takkitakk! Skal bruke noe av det som motiv for egen tatovering selv, det med klyngen med stjernene, og de kulene eller hva nå enn det er, stikkende ut i fra dem. Det er ekstra gøy når en har designet den selv Etter at jeg satt og skriblet i går, fikk jeg to tegne-requests av folk for å tegne tatovering til dem! Sånt motiverer veldig til å tegne mer, pluss de fine kommentarene deres så klart Har hatt en fæl sperre for å uttrykke meg med kunst for tiden som har vart noen måneder, merker det har gått utover humøret, men nå er alt så fint som det har kommet tilbake :-D Og kurslederen på jobbsøkerkurset jeg går på sa "Du skal ikke ha noen 8-4 jobb, det får du ikke lov til! Du skal komme her og tegne til jeg skaffer deg kunstnerstipend, for det er det du er ment til å gjøre!" helt utrolig!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 Jeg synes det kan være fint med bare én farge, men da gjerne litt hardere/skarpere uttrykk (tenk tresnitt) eller enda mykere som blyant og kull. Men tegningen din er fin den, kult med litt organiske/fraktalliknende overflater og former, og den funker bra i én farge Kanskje det ville vært finere å bruke mørkere og lysere nyanser (rosa, lilla) framfor kontrastfarger, eventuelt, for å få mer av den dybdevirkningen du er inne på? Usikker på om det er riktig å kalle stilen psykedelisk selv om det er fleinsopp der - lurer på om psykedelisk er enda mer skrudde former og mer farger? Samma det! Det er kult å bruke andre redskaper enn man pleier, det gir en annen utfordring og tegnemotstand og ofte et fint uttrykk. Prøv deg fram med flere farger, men du trenger jo ikke gjøre det på denne tegningen, samtidig som det er viktig å ikke være for redd for å ødelegge; man finner stort sett en løsning som fungerer. Kjenner du til Louis Wain, forresten? Annerledes enn det du gjør, men sært på en måte jeg tror kunne falt i smak. Forresten må du legge slike tråder på karriere og utdanning om du tenker å satse seriøst, ikke hobby
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 kritikk og hyggelige kommentarer på skribleriet mottas så klart ;-D Nå har du fått så mye ros at jeg prøver meg på litt kritikk. Du må være mer konsekvent på høylyset ditt, slik det er nå ser det ut som du har ti forskjellige lyskilder. Og kunstnerstipend tror jeg ærligtalt du kan se langt etter. Det er fine skriblerier du har tegnet, men heller ikke noe mer.
Transmogrifier Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Prøv å skaffe deg kunstnerstipend, kruseduller kan være abstrakt kunst. Men jeg kjenner såpass mange kunstnere at jeg vil råde deg til å heller være hobby-kunstner enn kunstner på fulltid, om du ikke har store problemer med faste rammer i hverdagen. Det kan være godt med en fast inntekt og litt trygghet, så slipper du være så avhengig av stipender og offentlig støtte.
Gjest Bond Skrevet 30. mai 2008 #10 Skrevet 30. mai 2008 (endret) Bare en bitteliten kommentar - lyset kommer ikke fra samme stedet for alle kulene/stjernene, det la jeg merke med en gang og det distraherer ganske sterkt. /ed - bah leste ikke alle kommentarene så jeg ser nå at jeg ikke er den første som la merke til det Ellers, jeg kan tenke meg at det kunne være en del som kunne like sånne tatoveringer, men om det har noe kunstnerisk verdi utover dette? Men for all del - som en hobby er det bare å kjøre på! Jeg vil jo være ærlig, så håper du ikke tar det negativt. Endret 30. mai 2008 av mrs_bond
Gjest StoreSky Skrevet 30. mai 2008 #11 Skrevet 30. mai 2008 Synes det var aldeles nyydelig! At lyset faller ulikt er bare kult! Skaper mer spenning og liv. Og hold deg til bare den røde pennen! utrolig fett!! tegne tattis til meg....? (kan jo faktisk høre med tattoo-studio om noen dagers hospitering der. var ei jente som hospiterte der jeg tattoverte meg sist!)
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #12 Skrevet 30. mai 2008 Er enig med et par her - litt drøyt med kunstnerstipend. Fine tegninger, og fint å ha som hobby Men jeg tror ikke så mange ville vært interessert i å kjøpe dette som kunst. På ingen måte slemt ment
milla-mor Skrevet 30. mai 2008 #13 Skrevet 30. mai 2008 Ooooh! Fint! Jeg vil ha tegning på veggen min. Bare at den er ikke min, så da er det fare for jubalong...
Gjest StoreSky Skrevet 30. mai 2008 #14 Skrevet 30. mai 2008 Jeg ser bare 1 tegning. Hvordan ser dere som liksom "kan" kunst at hun ikke er flink nok for kunstnerstipend? Og de sullikene jeg vet som har det, som lever av mine skattepenger og ikke GJØR EN DRITT, er ikke spesielt flinke i mine øyne. Noen ganger, vel mange ganger da, synes jeg at såkalte "eksperter" og "kjennere" bare farer med vas og fanteri. Da skal det man lager være i en spesiell ramme og setting, og være nøyaktig slik de (mislykka kunstnere selv??) synes. Ja til allsidighet!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #15 Skrevet 30. mai 2008 Jeg ser bare 1 tegning. Hvordan ser dere som liksom "kan" kunst at hun ikke er flink nok for kunstnerstipend? Og de sullikene jeg vet som har det, som lever av mine skattepenger og ikke GJØR EN DRITT, er ikke spesielt flinke i mine øyne. Noen ganger, vel mange ganger da, synes jeg at såkalte "eksperter" og "kjennere" bare farer med vas og fanteri. Da skal det man lager være i en spesiell ramme og setting, og være nøyaktig slik de (mislykka kunstnere selv??) synes. Ja til allsidighet! Jeg har sett flere av tegningene hennes, synes hun er flink å tegne MEN det skal mye, mye talent til for å kunne leve av kunsten. Hvor mange i landet tror du kan tegne like bra, om ikke bedre? Skal alle de få kunstnerstipend? Er enig i at allsidighet er en fin ting, og jeg synes absolutt ikke kunst skal være akkurat slik. Men det burde være en viss kvalitet over det.
Gjest Tnita Skrevet 30. mai 2008 #16 Skrevet 30. mai 2008 Så fint! Skulle ønske jeg også kunne tegne sånn!
Leo Skrevet 30. mai 2008 #17 Skrevet 30. mai 2008 Jeg velger å ta utgangspunkt i det Milkyway selv sier og det er at dette er noe hun har tegnet rundtomkring. Det betyr at lyset har skiftet og at skyggene ikke nødvendigvis blir helt riktige. Det Milky har tegnet er imidlertid teknisk veldig bra utført sett i forhold til at hun er så vidt uskolert. MEN, det er mange som er flinke til å tegne. Jeg har omtrent den samme utdannelsen i tegning som Milky har, men jeg lever på ingen måte av det. Jeg har tatt en annen, og langt mer konservativ, utdannelse siden og det er den jeg lever av. Konklusjonen er vel egentlig at hvis du vil lykkes som kunstner Milky så nytter det ikke å tegne litt på bussen til/fra Kristiansand. Du må til UK/USA, du må jobbe 18 timer i døgnet i årevis og når du blir 30 kan du kanskje leve av det. Å surre rundt i rusmiljøet i Kristiansand kommer du i hvert fall ingen vei med. Sorry, but that's life...
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #18 Skrevet 30. mai 2008 Jeg ser bare 1 tegning. Hvordan ser dere som liksom "kan" kunst at hun ikke er flink nok for kunstnerstipend? Vel, nettop fordi vi "kan" kunst, som du sier. Tegningen hennes viser grunleggende mangl av forståelse for prinsipper i tegning, bla lyssettingen som er påpekt i flere poster her. Og du mangler grunleggende forståelse av hvordan kunstverden fungerer. Dette er en simpel tegnign av noen organiske ornament liknende greier, som ikke imponerer de som deler ut stipend. Ideen er søt, utførelsen middelmådig, komposisjon og balanse elendig Hvis hun hadde vært dyktig nok til stipend, hadde hun ikke lagt ut denne tegningen med det første.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #19 Skrevet 31. mai 2008 Jeg ser bare 1 tegning. Hvordan ser dere som liksom "kan" kunst at hun ikke er flink nok for kunstnerstipend? Og de sullikene jeg vet som har det, som lever av mine skattepenger og ikke GJØR EN DRITT, er ikke spesielt flinke i mine øyne. Noen ganger, vel mange ganger da, synes jeg at såkalte "eksperter" og "kjennere" bare farer med vas og fanteri. Da skal det man lager være i en spesiell ramme og setting, og være nøyaktig slik de (mislykka kunstnere selv??) synes. Ja til allsidighet! For å få kunstnerstipend, i hvert fall for å få mer enn ett, må man stort sett vise til at man jobber med kunsten... Så om du kjenner noen som ikke gjør en dritt ville jeg anbefalt deg å sende en melding til kulturrådet eller noe slikt. Kort om eksperter: Kunst er faktisk et fag det også, og det er vel rimelig at det er folk som kan noe om det og har utdanning innen det som er med og avgjør hvem som fortjenter støtte. Det er jo noen grunner til at JEG ikke kan gå rett inn i rollen som landslagstrener eller fotballdommer selv om jeg så en landskamp mot Norge hvor jeg har et par meninger Utover det mener jeg at enhver må ha rett til å mene noe om det man ser av kunst - om du liker noe eller ikke bør ikke en ekspert hevde at du tar feil. Men eksperten har et bedre grunnlag for å mene noe om nivået og hvor kunstneren står i et kunsthistorisk og samtidig perspektiv. Når det gjelder tegningen synes jeg den er fin, men er enig i kommentarene om det tekniske. Samtidig er det nok mange som jobber med kunst i dag som er dårligere tegnere, men det er fordi kunsten har blitt mer konseptbasert enn basert på de "gamle" teknikkene. Skal man derimot jobbe med tegning som uttrykksform bør man jo være god. Det går an å lære seg. Da gjenstår det viktigste: Har man noe å komme med i kunstsammenheng? Det kan ikke jeg svare på, men innhold og overordnet tematikk er faktisk viktigere enn akkurat hvor bra man tegner - jeg har utdanning innenfor tegning selv, men ikke kunst, og kjenner endel teknisk knallbra tegnere som ikke eier snev av originalitet eller behov for å jobbe med "viktige" tema. Store tegnere fra tidligere tider, f eks Da Vinci og Dürer, ville ikke vært regnet som like store om de ikke hadde arbeidet med store tema og motiver ( bl.a religiøse og historiske). Så ideen er viktig. Skal man jobbe med kunst på et profesjonelt nivå må man nok bevisstgjøres på hva kunst faktisk innebærer, og det krever både arbeid og ofte mer utdanning. Det er godt mulig trådstarter kan gå den veien, jeg synes ikke man kan si utfra en tegning at dette bør holdes på hobbynivå, da det faktisk går fort å lære seg å tegne mer avansert. Men det kreves mer arbeid og mer interessante ideer enn det vi ser akkurat her. Kunstnerstipend via en dame fra NAV høres for godt ut (eller noe) til å være sant, så jeg ville ikke satset på DET med det første. Og de fleste kunstnere må også ha vanlige jobber, i hvert fall i etableringsfasen.
Gjest Lillebøll Skrevet 31. mai 2008 #20 Skrevet 31. mai 2008 Men fra å tegne en tegning og ønske kommentarer til å få høre at man ikke får kunstnerstipend?? Har jeg gått glipp av noe for jeg ser ikke noen plasser at hun skal søke kunstnerstipend?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå