Gjest sliten(dårlig)mamma Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Jeg og mannen er begge tempramangfulle og det blir skriking og kjefting på barna, spesiellt på hun på snart 3 år. Og hun har også et fryktelig tempramang. Hun er mye sur og sint og lar det gå utover lillebroren sin, hun slår, dytter og skriker til han. Kan familieværnkontoret hjelpe oss med å kontrollere sinnet vårt og bli en mer harmonisk familie? Vi vil være de gode foreldre og gi barna våre det beste, men vi innser at nå gjør vi ikke en god nok jobb. Og vi trenger hjelp. Men jeg vet ikke hvor vi skal henvende oss. Og dette er fluat å snakke om, jeg er redd de skal dømme oss. Og jeg er redd for barnevernet.. Redd for hva folk vil si og tro om oss. Men vi trenger hjelp. Noen som vet hvor vi burde gå hen? Vil ikke gå til fastlegen vår, jeg tror ikke han kommmer til å gi oss så bra støtte.. Noen som vet hva slags hjelp vi kan få? Blir barnevernet blandet inn?
Gjest Gjest_talia_* Skrevet 30. mai 2008 #2 Skrevet 30. mai 2008 Familievernkontoret er en fin plass å søke hjelp. Bekymringen for barnevernet synes jeg du skal legge bort. Nå kjenner jeg ikke hele historien din, men jeg ser for meg at det kan være litt sånn: Dere tar godt vare på barnas fysiske behov. Og utenom kjeftingen og skrikingen tar dere vare på barnas psykiske behov også. Nå har dere innsett at kjefting og skriking fører til en del ubehagelige ringvirkninger i familien. Dere ser problemet uten å bortforklare deres egen betydning, dere skjønner dere trenger veiledning og oppsøker hjelp. Dette kalles selvinnsikt, og vektlegges sterkt i vurderingen av hvor egnede man er som foreldre. Dere deltar seriøst og aktivt i det familievernkontoret foreslår, dere tar til dere råd og viser at dere er villige til å gjøre en innsats for å bli kvitt problemet. Og med oppriktig innsats vil dere klare å få bukt med problemet. Altså: Ingen grunn til at barnevernet skal blande seg inn! Lykke til!
Tusenfryd Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 Hva med helsetasjonen? Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men vi har en nydelig helsesøster og der ville jeg ha begynt.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Hva med helsetasjonen? Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men vi har en nydelig helsesøster og der ville jeg ha begynt. Huff, og jeg har en fæl. Jeg anbefaler også familievernkontoret.
lille_lam Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Jeg og mannen er begge tempramangfulle og det blir skriking og kjefting på barna, spesiellt på hun på snart 3 år. Og hun har også et fryktelig tempramang. Hun er mye sur og sint og lar det gå utover lillebroren sin, hun slår, dytter og skriker til han. Kan familieværnkontoret hjelpe oss med å kontrollere sinnet vårt og bli en mer harmonisk familie? Vi vil være de gode foreldre og gi barna våre det beste, men vi innser at nå gjør vi ikke en god nok jobb. Og vi trenger hjelp. Men jeg vet ikke hvor vi skal henvende oss. Og dette er fluat å snakke om, jeg er redd de skal dømme oss. Og jeg er redd for barnevernet.. Redd for hva folk vil si og tro om oss. Men vi trenger hjelp. Noen som vet hvor vi burde gå hen? Vil ikke gå til fastlegen vår, jeg tror ikke han kommmer til å gi oss så bra støtte.. Noen som vet hva slags hjelp vi kan få? Blir barnevernet blandet inn? Du har fått gode råd fra de andre her ser jeg. Men vil bare gi ros til deg for at du (dere) tar tak i dette problemet og at dere ikke ønsker at det utvikler seg i en negativ retning. Da har dere mulighet til å gjøre positive forandringe. Og ikke bekymre deg for barnevernet. Så lenge dere aktivt prøver å løse problemene deres sees det på som noe veldig positiv. Istede for å fortsette eller prøve å skjue det som mange dessverre gjør. Alle barne familer kan ha problemer, men måten man løser det på er det avgjørende.
Brukernavn Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 Kjempeflott at du vil ta tak i denne utfordringen! Familievernkontoret er nok der jeg ville henvendt meg i første omgang også
Yummy_Mummy Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 Ditt nærmeste familievernkontor finner du her: http://www.bufetat.no/?mode=searchContact&...ortorder=county
Gjest sliten(dårlig)mamma Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 Tusen takk for oppmuntring dere! Kjempeflott at du vil ta tak i denne utfordringen! Familievernkontoret er nok der jeg ville henvendt meg i første omgang også Takk for linken. Men :gråte: det er jo ikke noe familieern kontro her vi bor! Trodde det fantes overalt jeg. Er langt til nærmeste! Det blir jo vanskelig med tanke på jobbene våre. Huff. Men, vi skal få til dette på noe vis.
Alice Ayres Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Tusen takk for oppmuntring dere! Takk for linken. Men :gråte: det er jo ikke noe familieern kontro her vi bor! Trodde det fantes overalt jeg. Er langt til nærmeste! Det blir jo vanskelig med tanke på jobbene våre. Huff. Men, vi skal få til dette på noe vis. Først: Jeg synes det er kjempeflott at du har innsett alvoret i situasjonen dere befinner dere i. Det er vanskelig å bryte mønstre alene, og det kan vært veldig nyttig å involvere en nøytral tredjepart. Hva med fastlegen din? Du har vel en lege du går til? Hvis dette er et menneske du stoler på og føler det komfortabel med, vil jeg foreslå at du tar en prat med han eller henne. En prest kan også være et alternativ. Og kirker finnes jo over alt. Gode til deg fra meg.
Zarabi Skrevet 30. mai 2008 #10 Skrevet 30. mai 2008 det finnes gode behandlingsmetoder som fokusere på familier og sinnekontroll/atferdsvansker som MarteMeo, Webster-Stratton, pmto og pmt o.l. Jeg kjenner bare til disse gjennom Baneverntjenesten, men kanskje det er mulig å få plass i kursene gjennom disse andre tjenestene som er nevnt. Så flott at du har innsett at dere trenger hjelp og så flott at du ønsker å gjøre en forandring Stå på
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #11 Skrevet 30. mai 2008 du fjerner deg fra situasjon og teller til 10..
Far til 2 Skrevet 31. mai 2008 #12 Skrevet 31. mai 2008 Først: Jeg synes det er kjempeflott at du har innsett alvoret i situasjonen dere befinner dere i. Det er vanskelig å bryte mønstre alene, og det kan vært veldig nyttig å involvere en nøytral tredjepart. Hva med fastlegen din? Du har vel en lege du går til? Hvis dette er et menneske du stoler på og føler det komfortabel med, vil jeg foreslå at du tar en prat med han eller henne. En prest kan også være et alternativ. Og kirker finnes jo over alt. Gode til deg fra meg. Jeg støtter denne. Da jeg enda var gift havnet jeg på sykehuset fordi jeg ofte først forsøkte å redde barna bort fra en ekstremt temperamentsfull partner, og deretter forsvarte meg selv (men det var mer alvorlig en "kjefting" som foregikk). Da jeg havnet på sykehuset ble problemet avslørt (jeg forsøkte å ikke fortelle hva som virkelig hadde skjedd), men på etterkontroll hos fastlegen fikk vi tilbud om "mekling" og ex'en fikk eget tilbud om "sinnekontroll". Dette kan være et sted å begynne.
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 31. mai 2008 #13 Skrevet 31. mai 2008 Jeg vil bare si (som en kommentar til nicket ditt) at du IKKE er en dårlig mor! Ifølge min definisjon er dårlige foreldre de som ikke bryr seg om barna sine og de som alltid setter seg selv først. Du og din kjære har et problem. Dere ser problemet, er bekymret for barna og vil gjøre en innsats for å gjøre ting bedre. Da er ingen av dere dårlige foreldre! Alle foreldre sliter med et eller annet som gjør at de iblant føler seg som dårlige foreldre. Man føler man er for streng, for ettergivende, for lite sammen med barna, for sint, for ditt og for datt. Ingen er vel perfekte!
Tiit Skrevet 2. juni 2008 #14 Skrevet 2. juni 2008 Lege kan henvise til Barne og ungdomspsykiatrien. De har flere steder tilbud om Marte Meo og annen foreldreveiledning. Dersom problemene er alvorlige og ikke kan avhjelpes med et poliklinisk tilbud, er det muligheter for å bli søkt inn på familieavdeling til mer intensiv behandling over noen få uker.
iss Skrevet 4. juni 2008 #15 Skrevet 4. juni 2008 Her i kommunen har helsestasjonen ansatt egne Famileveiledere! Ett lavterskeltilbud vi alle kan benytte oss av i slike tilfeller. Hør med helsestasjonen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå