Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er gravid. Sykemeldt pga svangerkspasrelaterte problemer samt konflikter med jobben.

Konflikten i den lille bedriften jeg jobber innenfor, er ganske så innviklet, men etter de fikk vite om svangerskapet har de enkelt og greit gjort hva de kunne for å psyke meg ut. Ble fratatt mine vanlige oppgaver, mistet full kontroll, det ble stilt umulige krav til meg , manglende muligheter(ønske) til tilrettelegging osv. Er en lang historie. Men da jeg fikk bløndinger for snart en mnd. siden, var langt ned og deprimert med masse kynnere, valgte legen å sykemelde meg ut svangerskapet. Termin i begynnelsen av september.

Hatt mange drømmer om at jeg blir sagt opp av jobben nå under sykemeldingsperioden. Har de mulighet til å bare gjøre dette selv om eneste grunnlag er at jeg er sykemeldt/gravid e.l?

Føler de stiller seg svært negative til meg nå som jeg er sykemeldt. jeg har prøvd å bistå og hjelpe med å organisere slik at jeg vet at butikken "min" er ordentlig bemannet. men møter bare en kald skulder. Derfor lukker jeg nå heller ørene og overser hva som skjer i butikken. Slapper av og fokuserer på svangerskapet og tiden i vente

Kommer ikke til å gå tilbake til denne jobben etter permisjonen, det er i allefall klart..

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Fra Negotia.no

Kan jeg bli oppsagt på grunn av sykdom?

SVAR: Arbeidstaker kan ikke under noen omstendighet sies opp på grunn av sykdom de seks første måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte. (Tolv måneder etter fem års sammenhengende ansettelse). Du må alltid fremlegge gyldig legeattest som dokumenterer ditt sykefravær. Oppsigelse kan likevel skje under sykemelding, men må da begrunnes med andre forhold, for eksempel driftsinnskrenkninger.

Skrevet

Og sier ikke arbeidsmiljøloven noe om svangerskapspermisjon og sånt? Tror at hvis du har sykemelding, og er gravid, så kan du ikke få sparken pga det. Men ta en titt i arbeidsmiljøloven ivertfall, er litt usikker på det der.

Skrevet

Nei, du kan ikke sparkes. Som gravid står du ekstra sterkt som arbeidstaker. Enkelte arbeidsgivere har bare en tendens til å overse akkurat det.

Sjekk hos Likestillingsombudet også. Jeg brukte dem for det de var verdt!

Skrevet

etter arbeidsmiljøloven kan du ikke sies opp på grunnlag at du er gravid.

men du kan bli sagt opp hvis det er en annen sakelig grunn enn at du er gravid som er problemet.

Skrevet

Uff, måtte bare si at jeg virkelig føler med deg i dette. Jeg er ikke gravid selv, men har vært i en konflikt i snart ett år. I dag sa jeg opp jobben, utrolig surt at det er jeg som må gå, når det er sjefen som er problemet. Men snart er det ikke flere ansatte igjen der, hihi :lur:

Bare husk at det er ikke lov å si opp en ansatt som er sykemeldt, og spesielt ikke når du er gravid! Oppsigelser av ansatte i det store og hele skal være svært saklig og godt begrunnet for at firmaet skal komme igjennom med det. Hurra for arbeidsmiljøloven!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...