Gå til innhold

Ekstrajobb i tillegg til 100%?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lilja_*
Skrevet

Hei!

Jeg jobber 100%, men kunne tenkt meg en liten ekstrajobb. Særlig nå om våren og sommeren, som vi jobber til tre, hadde det vært greit med litt ved siden av. Men hvor mye må jeg skatte av en eventuell bijobb? Blir det noe igjen av det som jobbes hos en annen arbeidsgiver enn hovedarbeidsgiver?

Er det forresten noen som har forslag til interessante ekstrajobber? Jeg jobber på kontor til vanlig, og er glad i å yte service og omgås folk.

Vurderer å melde meg som ringevikar f.eks på bofellesskap eller lignende. Trenger man relevant erfaring for en slik ekstrajobb, og er det lett å få vakter? Er det andre jobber som egner seg som ekstrajobb, gjerne noe litt utradisjonelt? :) Butikkarbeid har jeg vært borti mens jeg gikk på skole, nå ønsker jeg å prøve en ny bransje.

Jeg bor forøvrig i en av de største byene vest i landet, hvor det trengs mye arbeidskraft for tiden. Håper på mange tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Aurora Borealis
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det blir med lønn og skatt. Du kan sikkert få kloke svar på det ved å ringe likningskontoret. :)

Men tips til ekstrajobb har jeg:

Så nettopp en annonse på stilling ledig her jeg bor (ikke Vestlandet) der de søkte etter intervjuere som skal vurdere hvem som skal få lov til å reise som utvekslingsstudent. Intervjuene skulle foregå sammen med en tidligere utvekslingsstudent. Jobben ble framtstil som en kjekk ekstrajobb med 6-10 timer pr mnd. Litt lite kanskje, men kan jo kombineres med andre jobber. Forsto det sånn at det var veldig fleksibelt med tanke på tidspunkt for disse intervjuene.

Arbeidsgiver var forresten EF.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette lurer jeg også på! Av en eller annen grunn har jeg sett for meg at man måtte skatte 50 % på inntekter fra arbeid utover en helstilling. Men kanskje dette er feil?

Jeg har også kontorjobb til vanlig, og kunne ønsket meg noe helt annet, som ikke innebærer å stirre inn i en dataskjerm. Har så mye lån at renta begynner å bli tung å bære, i allefall stresser jeg enormt med å bekymre meg, så en jobb til ville gi meg litt mer ro i sinnet.

Skrevet

Lønner seg å skatte 50% av inntekt 2, dersom man ikke er sikker på hvor mye man kommer til å tjene i løpet av året. Så får man jo igjen det man har betalt for mye ved neste sommers skatteoppgjør.

Har man en hovedjobb man tjener 300.000 på og skaffer en bijobb hvor man vet at man kommer til å tjene mellom 40.000 og 70.000 på, så bestiller man skattekort som tar høyde for inntekt på 370.000,-. Leverer del 1 til hovedarbeidsgiver og del 2 til biarbeidsgiver.

Skrevet

Har hatt ekstarjobb i mange år, skatter 36%. Har valgt å sette opp prosenten i år pga lønnsøkning i ordinær jobb, satser på å få igjen noen kroner neste år.

Jobbtips: finn noe helt annet enn det du jobber med til daglig! Da blir jobben (forhåpentligvis) et spennende tilskudd, ikke et ork. Har funka bra for meg. Når du finner noe du har lyst på bør du søke jobb med en gang, ikke vent på at det skal lyses ut noe. Mange bedrifter, privat og offentlig, utlyser ikke tilkallingsjobber, deltig/helg o.s.v.

Lykke til:)

Gjest Gjest_Lilja_*
Skrevet

Takk for info. Så lenge man har satt opp høy nok forventet årslønn, så går det vel bra? Jeg trodde nemlig at man skattet ca 50% av bi-inntekt, og da hadde det blitt lite igjen...

Noen som har tips ang. hvilke bransjer som tar inn tilkallingsvikarer? :) Jeg vet bare om helsesektoren. Er det vanskelig å få tilkallingsvakter f.eks i bofelleskap uten utdanning/erfaring i den retningen?

Gjest Gjest
Skrevet
Noen som har tips ang. hvilke bransjer som tar inn tilkallingsvikarer? :) Jeg vet bare om helsesektoren. Er det vanskelig å få tilkallingsvakter f.eks i bofelleskap uten utdanning/erfaring i den retningen?

Her i byen jeg bor er det lett. Har ingen erfaring og 0 utdannelse, men har endt opp som fast nattevakt.

Ring på litt ulike boliger osv, og spør deg frem. Men husk at "hvilende nattevakt" er lønnet anderledes. Du har da normalt kun lønn hver 3 time i hvileperioden (normalt 24 til 06), og får kun betalt om du må gå på alarmer ol da. Så ender du opp som meg er du på arbeidsplassen i 10 timer, og får lønn for 5. Gamlehjem osv er også ofte underbemannet, og verdt et forsøk.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...