Gå til innhold

Hjemmelaget konfekt


Gjest SjokoLine

Anbefalte innlegg

Gjest SjokoLine

Hei.

Lurer litt på om denne skal gå under håndarbeid eller mat, men for min del er dette MITT håndarbeide, så jeg poster den her. :goodbye:

Jeg kan bare si det med en gang: jeg er ubeskrivelig utolmodig når det gjelder håndarbeid. Jeg er ikke flink til å strikke eller sy. Jeg vil ha resultater samme dagen, og det er gjerne derfor jeg kun er oppriktig flink til å lage "vennskapsbånd" som var så populært på 90tallet.. :fnise:

Derfor har det etterhvert blitt slik at jeg har forsøkt meg på dette med å lage sjokolade / konfekt hjemme. Ikke sånne superfancy greier, men mange blir ofte imponerte likevel. Og så er de gode også!

For min del er dette løsningen når jeg har litt for mye tanker i hodet eller er stresset. Så min mann / jobben / min mann sin jobb nyter veldig godt av dette.. :fnise:

Noen som har oppskrifter de vil dele med meg? Kan legge ut en kjapp ABC for nybegynnere om det er noen som vil ha.

SjokoLine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

Nissekarameller

1 dl kremfløte

1 dl kaffefløte

2 dl sukker

2 dl sirup

1 ss meierismør

1 dl mandler, hakkede

Bland fløte, sukker og sirup i en kjele og kok blandingen under konstant omrøring i ca. 30 minutter.

Det tar lang tid, men det lønner seg å røre hele tiden.

Hell en dråpe karamellmasse i et glass kaldt vann. Karamellen er ferdig hvis dråpen stivner med det samme og kan formes til en kule.

Tilsett smør og mandler, og hell massen utover en smurt stekeplate. Avkjøl litt og del karamellene opp i passe store ruter. Du kan pakke karamellene i cellofan før de havner i konfektskålen.

Karameller blir helt best og smaker ekstra godt med et lag sjokolade. Smelt litt melkesjokolade i et vannbad og dypp karamellene i før du lar dem stivne i kjøleskapet.

Minttopper

1 dl melis

200 g smør

1 dl potetmel

4 dl hvetemel

100 g sjokolade

3-4 dråper peppermynte

Rør smøret mykt og tilsett det tørre. Trill små kuler og trykk dem litt ned i midten med fingeren.

Stek kakene v/ 175 grader i ca 10 min.

La kakene avkjøles. Smelt kokesjokoladen og tilsett peppermyntedråpene. Hell litt sjokolade i fordypningene oppå kakene.

Daimtrøffel

1 dl kremfløte

50g smør

300g mørk kokesjokolade (70%)

1 dl kesam

2 ss konjakk eller likør (kan sløyfes)

100g Daim

Kakao

Kok opp fløten og smøret i en kjele. Ta kjelen av platen og bryt opp sjokoladen i mindre biter, og smelt sjokoladen i fløteblandingen. Rør i kesam og evt. konjakk eller likør. Avkjøl blandingen så i en halv time i kjøleskapet, deretter hakker du Daim i små biter og har i blandingen. Hell blandingen så i en form på ca 10*15 cm, og la det stivne i kjøleskapet i en time. Form så trøffelen til kuler og rull dem i kakao. Obs: Må oppbevares kjølig.

After eight kake

125 g smør

50 g melis

1 egg

230 g hvetemel

20 g kakao

50 g after eight

Pynt: 100 g hvit sjokolade, 100 g after eight

Pisk mykt smør sammen med melis og egget. Bland inn hvetemel og kakao til du får en jevn deig. Kna tilslutt inn fint opphakket after eiht. Sett deigen kjølig i 30 min.

Form deigen til kuler som legges på bakepapirdekkende stekeplater og trykkes litt flate med fingrene. Stekes midt i ovnen ved 175oC i ca 12 min. avkjøles på rist.

Smelt den hvite sjokoladen og after eight sjokoladen hver for seg. Fyll først den hvite sjokoladen i et kremmerhus laget av matpapir og ringle over kakene. Gjenta med smeltet after eight. La kakene stå i kjøleskapet til sjokoladepynten har stivnet.

Dette er oppskrifter jeg har fått og som jeg har funnet på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel473.asp

Der finnes mange oppskrifter, også til julen! :) Både konfekter, kaker og mat.

Her er også noen fler:

Sjokoladetrøfler

800 g god, mørk sjokolade

2,3 dl kremfløte

1,2 - 1,5 dl likør eller rom

melis til arbeidet

evt. kakaopulver til å rulle trøflene i

Finhakk 450 g sjokolade i foodprocessor. Kok opp kremfløten og hell den i sjokoladen, med maskinen i gang, inntil all sjokoladen er smeltet og blandingen er jevn. La maskinen gå mens du tilsetter likør/rom. (Jo mere du bruker, jo bedre blir trøflene, men også vanskeligere å forme.) Avkjøl blandingen helt.

Form kuler av blandingen, bruk melis på hendene for å minske kliss. Avkjøl kulene i kjøleskap.

Smelt resten av sjokoladen og la den kjølne til romtemperatur. Dypp kulene i den smeltede sjokoladen og avkjøl dem igjen. Rull evt. de avkjølte trøflene i kakaopulver.

Oppbevares kjølig, men bør tas ut og la stå i romtemperatur en times tid før servering.

Havremakroner

4 dl havregryn

2 1/2 dl hvetemel

4 dl sukker

1 stort egg

175 gram smeltet smør

Bland det tørre godt, og ha det andre i. Kna deigen godt sammen. Ha eventuelt litt kakao i, det er en hit.

Sett små topper på smurt bakeplate med teskje. Stek i 15-20 minutter på 175 grader.

Brune pinner

150 gr margarin

200 gr sukker

2 eggeplommer

1 ss lys sirup

1/2 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

300 gr hvetemel

egg til pensling

perlesukker

hakkede mandler

Rør margarin og sukker hvitt. Bland i resten av ingrediensene. Elt deigen og del den i 6 emner.

Trill pølser og trykk dem ut på bakepapirkledt plate til flate stenger. Pensle med egg, og dryss på perlesukker og mandler.

Stekes på 175*C i ca 10-12 minutter.

Skjær stengene på skrå mens de er varme. Avkjøles på rist.

Sjakk-kaker

200 g smør

150 g sukker

200 g hvetemel

100 g potetmel

1 tsk vaniljesukker

1 tsk bakepulver

-

1 ss kakao

Smør og sukker røres hvitt før resten røres i. Del deig i to og ha kakao i den ene delen. Sett deigen i kjøleskap ca et døgn.

Rull ut 4 pølser - ca 1/2 cm på hver og legg som et sjakkmønster (brun og hvit på siden av hverandre og omvendt oppå). Skjær i tynne skiver.

Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 10-12 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå ble jeg inspirert!

Jeg hadde egentlig tenkt å lage småkaker i julegave i år, men nå lurer jeg på å prøve meg på noen av disse tingene istedet.

Er det noen av disse konfektsortene som kan oppbevares i kakebokser i romtemperatur over tid? Det passer litt dårlig å be folk ha julegaven i kjøleskapet til den skal åpnes, særlig de som får julegaven utdelt tidlig i desember. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg sulten ..nam,nam.. Ble skikkelig inspirert, spes av de after eight kakene. Fenomenal oppskrift :)

Endret av Jane F.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Mine innlegg*

Her var det mye godt å følge med på. Nam! :wow:

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkanas Kogelige nøttekaker! Disse ble min juletradisjon første gangen jeg lagde dem! Her er det bare å doble oppskriften. :sikle:

Kongelige nøttekaker

125 g smør/margarin

125 g sukker

125 g brunt sukker

125 g hvetemel

½ ts natron

1 egg

100 g grovhakket sjokolade

100 g hakkede nøttekjerner

Rør smøret lett og luftig med begge sukkerslagene. Sikt sammen mel og natron og rør det i smørkremen. Rør deretter inn egget, og til slutt sjokoladen og nøttene. Dekk stekebrettet med bakepapir og sett deigen på i små klatter. Stek kakene midt i ovnen ved 180-190 grader i ca 8 min. Avkjøles på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg laget sjokoladekuler nå istad :biggrin: mmmm :)

3 dl havregryn (små, lettkokte)

1 dl sukker

2 ts vaniljesukker

2 ss kakao

100 g smør

2 ss sterk kaffe

Kokos og/eller smeltet sjokolade

Ha de tørre ingrediensene i en bakebolle og bland godt. Smelt smør og bland med kaffe. Ha dette i havreblandingen og rør alt sammen. La blandingen stå og svelle i kjøleskapet i 15-30 min.

Ha kokos/smeltet sjokolade i en flat suppebolle eller liknende. Form små kuler av deigen med hendene (se tips) og rull dem forsiktig i kokosen/sjokoladen.

Sett Sjokoladekulene på et brett og sett brettet i kjøleskapet til kulene har stivnet. Når kulene er stive kan du ha dem i en kakeboks eller en liten plastikpose. Oppbevares i kjøleskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av disse konfektsortene som kan oppbevares i kakebokser i romtemperatur over tid? Det passer litt dårlig å be folk ha julegaven i kjøleskapet til den skal åpnes, særlig de som får julegaven utdelt tidlig i desember. ;)

Dette trenger jeg også å vite!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...