Kvist Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Kjøpt meg en 70 cm høy krukke, tenkte jeg skulle ha urter i den. Men skal jeg ha jord i hele krukka? Eller det lurt med lecakuler eller småstein i bunnen? Og bør jeg i såfall da ha et lag med duk av noe slag mellom lecaen og jorda? Og hvor mye bør være jord på toppen? Den skal stå ute, og jeg har planer om hull til avrenning i bunnen.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 Jeg ville lagt minst 5cm leca i bunnen, helst i en tøypose slik at du kan skifte uten jorden, men beholde lecaen. For de fleste urter går imidlertid ikke røttene så langt som 70 cm ned, så lecaen er vel ikke det som avgjør om de vil trives eller ikke. Krukken virker overdimensjonert for noen spinkle urter. Ikke at det gjør noe, men du bruker mer jord enn nødvendig. Jorden bør normalt skiftes hvert år hvis du har ettårige planter. Urter krever imidlertid ikke så mye næring, og med så stor krukke, kan du muligens bare vende jorden og gjødsle litt neste år.
Kvist Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2008 Takk for svar. Du har rett i at den er litt overdimensjonert, men jeg har en liten minigris som også er veldig glad i urter. Derfor tenkte jeg at jeg skulle få dem litt opp fra bakken sånn at jeg får dem for meg selv Men da blir det tøypose med leca i bunnen da
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 Du kan godt fylle opp med leca eller annet lett fyllmateriale og så bare bruke jord i den øverste delen. Da er jo krukken lettere å flytte rundt på også. Eventuelt kan du jo bare ha urtene i en egen krukke, som du setter ned i urnen? Bruke den som en potteskuler med andre ord. Bare sett noe i urnen som urtekrukken kan stå på. Og ja, det er anbefalt å bruke et avispapir eller et tøystykke mellom drenering (leca) og jorden, slik at jorden ikke renner ned i dreneringen når du vanner.
Aurela Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 Kjøpt meg en 70 cm høy krukke, tenkte jeg skulle ha urter i den. Men skal jeg ha jord i hele krukka? Eller det lurt med lecakuler eller småstein i bunnen? Og bør jeg i såfall da ha et lag med duk av noe slag mellom lecaen og jorda? Og hvor mye bør være jord på toppen? Den skal stå ute, og jeg har planer om hull til avrenning i bunnen. Har sånne store krukker med urter selv, og i bunnen brukte vi vanlig jord fra en kvisthaug i hagen, og brukte bare sånn "posejord" fra plantasjen i det øverste jordlaget. En positiv ting er jo at den "kvistjorden" er full med mark og ting som (vistnok) skal være bra for plantene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå