Lemming Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Jeg er en jente på 21 år, og jeg var hos gynekolog for en stund siden. Idag fikk jeg brev i posten, hvor det står at resultatene viser celleforandringer som bør følges opp. Vet ikke egentlig helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg føler meg litt urolig, og trengte vel egentlig bare en plass å fortelle om dette. Har lest endel om dette på nett nå, og blant annet at bare i Europa tar livmorhalskreft livet av 40 kvinner hver dag. Det står også at celleforandringer ikke nødvendigvis trenger å bety noe som helst. Er det noen som vet noe som sjansene for at jeg har kreft? Altså, hvor mange av de som får celleforandringer, får faktisk kreft? Eller bare noen betryggende ord generelt?
Mul@n Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Celleforandringer er vanlig, og som regel helt ufarlig.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Jeg er en jente på 21 år, og jeg var hos gynekolog for en stund siden. Idag fikk jeg brev i posten, hvor det står at resultatene viser celleforandringer som bør følges opp. Vet ikke egentlig helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg føler meg litt urolig, og trengte vel egentlig bare en plass å fortelle om dette. Har lest endel om dette på nett nå, og blant annet at bare i Europa tar livmorhalskreft livet av 40 kvinner hver dag. Det står også at celleforandringer ikke nødvendigvis trenger å bety noe som helst. Er det noen som vet noe som sjansene for at jeg har kreft? Altså, hvor mange av de som får celleforandringer, får faktisk kreft? Eller bare noen betryggende ord generelt? Hos noen går forandringene tilbake av seg selv, andre må koniseres, dvs at den ytterste delen av livmorhalsen fjernes for å unngå kreftutvikling. I norge er det sjelden at kvinner dør av livmorhalskreft, men det hender selvfølgelig. Jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg, prøven din var representativ, forandringene ble oppdaget og du vil bli fulgt opp for å unngå kreftutvikling.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Ikke vær redd. Det kan være så mangt. Jeg hadde celleforandring en gang, og måtte inn til ny prøve. Da viste det seg at jeg ikke hadde det allikevel. Så jeg tror at det ofte er tilfellet hos andre også. Du må heller være takknemlig for at de tar det alvorlig når de finner noe som ikke er helt som det skal slik at ting kan fikses før det evt blir et problem Dette går kjempefint
Lemming Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. mai 2008 (endret) Ikke vær redd. Det kan være så mangt. Jeg hadde celleforandring en gang, og måtte inn til ny prøve. Da viste det seg at jeg ikke hadde det allikevel. Så jeg tror at det ofte er tilfellet hos andre også. Du må heller være takknemlig for at de tar det alvorlig når de finner noe som ikke er helt som det skal slik at ting kan fikses før det evt blir et problem Dette går kjempefint Takk Jeg vet at det mest sannsynlig ikke er noe å bekymre seg over, både min søster og min mor har hatt celleforandringer i underlivet.. Men jeg ble litt engstelig likevel.. Det føltes litt disturbing å få et slikt brev i posten. Hadde ikke skada å legge ved en liten brosjyre om celleforandringer, for å si det sånn! Satt jo bare plutselig med et brev i hånda hvor det stod at "celleprøven/kreftprøven viser celleforandringer som burde følges opp". Uten noe videre informasjon. Huff, "kreft" er et så negativt ladet ord at det i seg selv er nok til å få nerver.. hehe edit:skrivefeil Endret 28. mai 2008 av Lemming
Gjest Sisu Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 Har lest endel om dette på nett nå, og blant annet at bare i Europa tar livmorhalskreft livet av 40 kvinner hver dag. Det står også at celleforandringer ikke nødvendigvis trenger å bety noe som helst. Er det noen som vet noe som sjansene for at jeg har kreft? Altså, hvor mange av de som får celleforandringer, får faktisk kreft? IKKE les mer på nettet! Da blir du bare mer redd og urolig. Bestill heller time hos legen som har tatt prøven og be om å få forklart det du lurer på. Men som flere skriver her; det er jo veldig vanlig med celleforandringer som går tilbake av seg selv. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #7 Skrevet 29. mai 2008 Jeg fikk et slikt brev i postkassa for over 3 mnd siden - med beskjed om at jeg måtte komme tilbake til legen og ta en ny prøve etter 3 mnd. Jeg gjorde det i forrige uke. Og benyttet sjansen til å spørre legen om dette. Jeg vet ikke om det er helt det samme som deg, men legen sa til meg at celleforandringene sannsynligvis skyldtes HPU? HPV eller noko slikt. Når jeg hadde dette HPV-greiene i kroppen, betyr det at jeg er disponibel for livmorhalskreft. Men langt ifra alle får det. Men de som IKKE har dette i kroppen (som smitter ved seksuell omgang!!! Hadde aldri hørt om dette før) er ikke disponible for denne kreften. Nok en grunn til å bruke kondom, tydeligvis... Han sa at den angsten man får ved å åpne et slikt brev fra legen, er noe av det man må ta på kjøpet når man driver og tester friske folk for kreft. Sannsynligvis er det ingenting i veien, og om det er det, så går det an å gjøre noe med det. Det tar 5 uker før jeg får svar, er litt spent, men slapper av. Jeg spurte ham om en worst-case-scenario, la oss si at det var ondartet, og jeg hadde kreft, kunne det da tas bort, og kunne jeg få barn? Han beroliget meg veldig der. Så lenge man går jevnlig (hvert 3. år?) til GU så får ikke slike uhumskheter anledning til å utvikle seg så mye, og det er ikke noe problem å få barn etter en eventuell operasjon. Skjønner at det er ekkelt, men jeg ville slappet helt av hvis jeg var deg.
LilleMy28 Skrevet 29. mai 2008 #8 Skrevet 29. mai 2008 Nok en grunn til å bruke kondom, tydeligvis... HPV smitter selv ved bruk av kondom, så har en noensinne hatt noen form for sex eller nærkontakt med andres kjønnsorganer så kan en ha blitt smittet. Derfor er det testing av så og si alle kvinner uansett. Dersom du blir fulgt opp så er sjansene svært små for at det utvikler seg til noe mer. Jeg hadde celleforandringer av det verste slaget, men ble kvitt alt med en liten operasjon/konisering og har ikke hatt noen celleforandringer i ettertid. Bare pass på at du husker å sjekke igjen om en liten stund så går nok dette helt fint!
Essie_ Skrevet 29. mai 2008 #9 Skrevet 29. mai 2008 (endret) Er pirkete, men HPV (humant papillomavirus) skal ikke smitte ved bruk av (et helt) kondom. (Leste om dette i går - i forbindelse med eksamen.) Til TS: Dette behøver du ikke bekymre deg for. Det stemmer som mul@n skriver, celleforandringene er oppdaget tidlig, og hvis du evt må konisere, er det et enkelt inngrep som noen steder kan utføres ved laserstråler eller elektrisitet. Og fra å ha HPV i kroppen til en kreftsvulst utvikles (hvis dette i det hele tatt skjer), tar flere år. Men når du treffer legen din igjen, fortell h*n at du ikke likte måten du ble informert om dette på. Endret 29. mai 2008 av Anemsi
Alice Ayres Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 Jeg fikk også et lignende brev i posten for noen år siden. Dette var i forbindelse med en graviditet, hvor det er vanlig å ta celleprøve. Jeg måtte inn å ta vevsprøve fra livmortappen. Fant dette hos Lommelegen: "Det er vanlig praksis at det blir tatt vevsprøve både fra livmortappen og livmorhalsen ved funn av forandringer i celleprøven. Dette er for å avklare om det foreligger typer/grader av forstadier til kreft (dysplasi) og for sikkert å kunne lokalisere eventuelt avvik. Forstadiene er som regel helt overfladiske. Er prøven fra livmorhalsen normal, kan det være aktuelt å fjerne ytterste del av livmortappen (konisere), hvis celleforandringene blir bekreftet i vevsprøven herfra, og de er av høyere grad (CIN 2 eller CIN 3). Gynekologen har sikkert vurdert forandringene slik at det ikke er noen brennhast med å ta videre prøver. Eventuelle forstadier utvikler seg vanligvis langsomt - over år." Etter å ha tatt vevsprøve, fikk jeg påvist CIN 3 og måtte inn til konisering. Dette var nesten helt smertefritt og ble gjort med laser (her i USA). Det første året etterpå måtte jeg ta celleprøver hver fjerde måned, og siden årlig - noe man bør gjøre uansett. Har ikke hatt forandringer siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå