Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hei. Vi er et voksent par som ikke skal ha flere barn, og vurderer sterilisering. Noen som har erfaringer rundt dette, enten henne eller han? Har hørt at det er enklere for han og gjøre det, enn for oss jenter... Fortell gjerne litt om inngrep og pris hvis dere kan. Takker så mye på forhånd
qrs Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Vi har gjort det begge to vi nå som vi har fått de tre barna vi ville ha. Hvorfor begge? For å bli så sikre som overhodet mulig. Kanskje litt hysterisk (har aldri hørt om andre som har gjort det begge...), men det er helt uaktuelt å få flere og blir jeg gravid, så får vi flere. Det er forskjell på inngrepene: Kvinner: Innleggelse på sykehus en dag og kikhullsoperasjon i full narkose. Koster litt over 6000,- Menn: 1/2 times operasjon med lokalbedøvelse og rett tilbake på jobb etterpå. Kostet ca. 2500,- Ingen av oss har merket noe til det etterpå annet enn at vi slipper å plundre med noen form for prevensjon. Deilig å ikke måtte tenke mer på dette. Skjønner ikke hvorfor forlk fortsetter med hormoner og annet styr hvis de ikke vil ha flere barn og har 15-20 fruktbare år til. Uaktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Det er ikke alle sykehus som legger kvinner i narkose ved sterilisering. Jeg husker ikke hvilket det er, men jeg kommer til å sette meg på venteliste på det når min tid kommer... Jeg skal IKKE i narkose om det kan unngås.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 Vi har gjort det begge to vi nå som vi har fått de tre barna vi ville ha. Hvorfor begge? For å bli så sikre som overhodet mulig. Kanskje litt hysterisk (har aldri hørt om andre som har gjort det begge...), men det er helt uaktuelt å få flere og blir jeg gravid, så får vi flere. Det er forskjell på inngrepene: Kvinner: Innleggelse på sykehus en dag og kikhullsoperasjon i full narkose. Koster litt over 6000,- Menn: 1/2 times operasjon med lokalbedøvelse og rett tilbake på jobb etterpå. Kostet ca. 2500,- Ingen av oss har merket noe til det etterpå annet enn at vi slipper å plundre med noen form for prevensjon. Deilig å ikke måtte tenke mer på dette. Skjønner ikke hvorfor forlk fortsetter med hormoner og annet styr hvis de ikke vil ha flere barn og har 15-20 fruktbare år til. Uaktuelt. Takk for svar. Tror det blir til at han steriliserer seg i første omgang... Men vi må på privat klinikk? Ser litt ymse info om dette på nettet. Prisen på Volvat er nærmere 5000,- nå.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 Takk for svar. Tror det blir til at han steriliserer seg i første omgang... Men vi må på privat klinikk? Ser litt ymse info om dette på nettet. Prisen på Volvat er nærmere 5000,- nå. Nei, gi beskjed til fastlegen og så sender han søknaden videre. Med mindre han er under 25 eller psykisk utviklingshemmet og/eller psykisk syk skal dette være en proforma sak. Men gjerne titt innom steriliseringsloven om det skulle oppstå problemer. Titt også gjerne innom http://www.frittsykehusvalg.no/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå