Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har utrolig lite energi (har egentlig hatt det en stund) ,men kan det være at jeg har for lite jern i kroppen? Kan jeg da kjøpe jernpiller uten å vært hos legen å fått det bekreftet? Altså, er det noen bivirkninger om jeg tar pillene og jeg skulle hatt nok jern? Blir jeg enda slappere da?

Har egentlig ikke råd til å bruke penger på legen for tiden, og jeg må virkelig få gjort noe! På jobben feks, er alle veldig energiske når vi skal hjem,

jeg er bare driiiiiiit slapp og orker nesten ikke prate engang!

Vil bare hjem å legge meg rett ned på soffan! Hehe..

noen som har noen råd om noe som kan funke for meg? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Legen min sier at det er veldig vanskelig å få i seg for mye jern, og at det er noe man får pga en sykdom og ikke fordi man har tatt for mange jerntabletter.

Mamma sier også at man kan ta en tablett for eksempel hver dag man har mensen, og hun er helesøster. Tror ikke det er farlig å ta en tablett daglig i en periode. Men du kan jo ringe legekontoret og spørre? Eller spør på apoteket! De vet jo masse om legemidler de som jobber der.

Skrevet

Det kan være jernmangelel ja..

Eller B-12 mangel...

Gå til legen å få tatt en blodprøve...

Gjest Bolledeig
Skrevet
Legen min sier at det er veldig vanskelig å få i seg for mye jern, og at det er noe man får pga en sykdom og ikke fordi man har tatt for mange jerntabletter.

Mamma sier også at man kan ta en tablett for eksempel hver dag man har mensen, og hun er helesøster. Tror ikke det er farlig å ta en tablett daglig i en periode. Men du kan jo ringe legekontoret og spørre? Eller spør på apoteket! De vet jo masse om legemidler de som jobber der.

Jerntilskudd om man ikke har en jernmangel i kroppen kan gi akkurat samme symptomer som jernmangel, altså trøtthet og slapphet. Så jerntilskudd bør man absolutt ikke ta med mindre man har undersøkt at det er et reelt behov for det. Jeg trenger f.eks. ikke tilskudd av jern under menstruasjon (har testet) og ville trolig blitt dårlig av jerntilskudd. Ellers er det å finne ut det verdens enkleste undersøkelse å ta ;)

Skrevet

Gå til legen og sjekk jernlagrene og b-12. Ikke ta jerntilskudd uten at legen har bedt deg om det, for det som Bolledeig sier; for mye jern, gir nøyaktig de samme symptomene som for lite.

Gjest Gjest_student_*
Skrevet

Hvis du er student får du igjen alle legeutgifter over 250kr (eller noe i den duren), du må bare ha et trygdekort. Du kan levere inn dette kortet når du vil, og i flere omganger...så hvis du mangler penger er jo det fint :) ellers så koster vel ikke legetime+blodprøve mer enn toppen 300kr, du kan sikkert låne det av noen bekjente e.l?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du er student får du igjen alle legeutgifter over 250kr (eller noe i den duren), du må bare ha et trygdekort. Du kan levere inn dette kortet når du vil, og i flere omganger...så hvis du mangler penger er jo det fint :) ellers så koster vel ikke legetime+blodprøve mer enn toppen 300kr, du kan sikkert låne det av noen bekjente e.l?

Hæ? Kødder du? Hvordan fungerer dette?????

Gjest Gjest_student_*
Skrevet

Når du er hos legen spør du etter et "folketrygd-kort", her fyller de på legekontoret ut alt du har betalt hos dem, tror ikke det fungerer på apoteket. I bergen går du til SiB sentrum og viser kortet der, så fyller du ut et skjema med kontonr ditt på og de overfører pengene til deg. Jeg har pleid å gå inn en gang i halvåret. Altså jeg bor jo i Bergen, men det er rart hvis det ikke skal gjelde for hele norge.

hvis du sjekker ut studentsamskipnadens hjemmesider står det kanskje noe der også. www.sib.no

Skrevet

prøv å dropp hvitt mel et par uker og se om du føler deg bedre..!

Hvetemel fungerer som Valium på meg...... blir heeeelt borte av det....

kryper nesten hjem fra jobb og tør ikke kjøre dersom jeg har fått i meg mel...

merkelige greier.. men det suger energi fra meg... er som å ha hjernen i gjørme...

ellers kan du prøve jernmixtur som du kan kjøpe i vanlig matbutikk ca 90 kr på Rema... husker ikke hva den heter nå.. men er ei brun litt stor glassflaske...

Skrevet

Jeg har vært slapp og trøtt i over 10 år. Har nettopp fått diagnosen deprimert. Kan du være lett deprimert?

Jeg hadde et bilde i hodet av at deprimerte mennesker gikk rundt med svarte ringer rundt øynene, bare sov og ikke spiste, men slik er det jo selvsagt ikke :)

Jeg er en oppegående jente, utadvendt og blid, men likevel deprimert. Legen har noen enkle spm for å finne ut om du er det eller ikke. Lurt som de andre her sier, ta en blodprøve og se litt på hva du spiser. Gå deg en tur etter middag selv om du egentlig ikke orker, blir mer slapp av å ligge på sofaen vettu..

Skrevet

Takk for svar! Nå har jeg fått noen boks med vitaminer av bestemor! Hehe, får se om det hjelper litt.. så får jeg ta en blodprøve hos legen etterhvert! Kjedelig å ikke orke noe hele tiden..spesielt om sommeren :(

Skrevet

Skal ikke rope fpr høyt nå- for jeg sliter litt selv med trøtthet og hva jeg føler er mangel på energi.

Men- trener du regelmessig?

Og hva med kosten?

(ofte er det her problemet ligger- og det er ikke de store endringene som skal til)

Når det kommer til jern så støtter jeg hva andre som har skrevet her sier; IKKE ta eksta jern (uten om det du får gjennom kosthold) uten at legen har sagt at du har lave jern-reserver.

Men igjen- kanskje ett snev av allergi?

Jeg selv er ikke spesifikt alergisk mot noe- men har (ifølge legen) ømfintlige slimhinner og blir fort tett. Dette merker jeg spesielt nå på våren- og det er slitsomt!

Følger "alergiker-råd" uten medisinering: bla vaske håret før jeg legger meg, tørker ikke klær utendørs etc. Synes selv at dette har bedret litt på vår-slappheten min.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Takk for svar! Nå har jeg fått noen boks med vitaminer av bestemor! Hehe, får se om det hjelper litt.. så får jeg ta en blodprøve hos legen etterhvert! Kjedelig å ikke orke noe hele tiden..spesielt om sommeren :(

Jeg gikk med en allergi jeg ikke visste om i årevis, og kunne ikke skjønne hvorfor jeg til stadighet fikk influensa og var trøtt og sliten hele sommeren ;) En enkel blodprøve avklarer fort dette.

Skrevet

Tar du omega 3-6-9? Hvis ikke burde du gjøre det. Og i tillegg ta vitaminer

Trener du mye? Sørg for å få nok hvile. Og magnesium. Hjelper til med restitusjonen

Er du stressa? Fyll på med B vitaminer. Det er det første vitaminet som blir borte når du stresser

Er du til vanlig veldig energisk? Prøv rosenrot eller stikk på helsekost og hør om de har noen andre urter

Spiser du skikkelig? Dårlig kosthold kan gjøre deg slapp og trøtt

Det er så mange grunner til at man er trøtt og sliten, så du må gå i deg selv og tenke etter.. selv blirjeg trøtt og lei når jeg ikke har hvilt nok etter trening eller får i meg bra mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...