Gjest Hårsår? Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Jeg leier ett hus, som har egen innkjørsel, og ligger lengst inne i denne, helt for seg selv, noe som var litt viktig for meg da jeg var på jakt etter hus. Har ikk einnsyn fra noen, hverken naboer eller hovedvei. I tillegg har husverten min ett uthus ca halvveis langs veien inn til huset, hvor han er ganske ofte. Og han kjører alltid helt opp til mitt hus for å snu, noe som irriterer meg litt, siden det er like god plass til å snu nede ved uthuset hans. Er jeg hårsår som henger meg opp i dette, eller er det grunn til å reagere? Jeg føler at jeg mister privatlivet, når de når som helst kan dukke opp med fullt innsyn til kjøkkenet og stua mi. Jeg liker å gå naken rundt hjemme når det er varmt, men føler at jeg enten må kle på meg før jeg forlater soverommet, eller ha alle gardinene for. Siden det er like god plas til å snu lengre ned i veien ser jeg ingen annen grunn enn nysgjerrighet til å kjøre helt opp til vårt hus, og jeg har sett at spesielt kona hans sitter og stirrer inn når de kjører forbi. Og hva skal man eventuelt gjøre med det? Er det en rimelig ting å si ifra om, eller bør jeg være mer subtil?
Gjest Gjest_lone_* Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 det kan kanskje bli dårlig steming, ikke så godt å si.. men du kan jo alltids parkere bilen din slik at dens tår i vegen. gjerne sånn at det er synlig helt fra uthuset, at her kommer det ikke til å gå an å kjøre frem og snu.. kanskje han blir avvent fra sine dårlige vaner.. Om du ikke har bil. kan du jo smalne inn veien med en benk og noen store blomsterkrukker.. kanskje litt barnslige forslag, men ser for meg at det kan være vanskelig å ta opp noe slikt med huseier..
Zzyzx Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Jeg hadde også kjørt opp for å sjekke sånn innimellom hvis jeg eide huset. Jeg synes ikke dette er noe å ta på vei for.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Jeg forstår irritasjonen, men jeg forstår huseier til en viss grad også. Hadde jeg leid ut et hus ville jeg nok kjørt forbi i ny og ned for å sjekke at alt så greit ut. Kanskje til og med ringt på og hørt om alt var greit og om det var noe som ikke fungerte som en lekkasje eller noe. Siden dere bor innerst i en vei er det ikke så lett å gjøre dette på en så diskret måte som det kunne blitt gjort på om de kunne kjørt forbi på en gate.... MEN om dette skjer hele tiden forstår jeg jo at dette blir ubehagelig! Særlig om det virker som de KUN er nysgjerrige. Jeg vet sannelig ikke hva dere kan gjøre med det jeg. Men om dere er ute når de kommer kan dere jo spørre litt "tilfeldig" om de vil noe spesielt siden de kjører inn til dere. Hinte litt, så kanskje de forstår... ?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Jeg hadde også kjørt opp for å sjekke sånn innimellom hvis jeg eide huset. Jeg synes ikke dette er noe å ta på vei for. sjekke innimellom er en ting. Men det virker som det her er snakk om ganske ofte.. "bruker uthuset ofte, og snur her hver gang..." Og hva får du egentlig sjekket ved å snu ved huset da? At det står der enda? det ser man da vitterlig fra uthuset skulle enn tro. Og øvrige ting som skulle være galt ser man vel neppe fra bilvinduet heller. Da er det mer naturlig å snakke med leietaker om når man kan komme å gå over grunnmur, yttervegger tak eller hva det måtte være utleier bekymrer seg for. Alt annet virker som snoking..og er mest sannsynlig også det..
Gjest TS Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Jeg hadde også kjørt opp for å sjekke sånn innimellom hvis jeg eide huset. Jeg synes ikke dette er noe å ta på vei for. Det skjer ikke innimellom, men omtrent daglig, noen ganger flere ganger, når både utleier og kona er innom. Har også ellers en god dialog med utleier, og snakker med han nesten daglig, så han skulle ikke ha noe behov for å kikke inn vinduene for å vite at huset fortsatt står, og så langt har vi sagt i fra med en gang det er noe. Det er også kona jeg regerer mest på, siden hun regelrett stirrer inn, og også tidligere har lagt seg opp i ting hun ikke har noe med. (Innredningsvalg mm.)
Gjest Utleier Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Nok en uakseptabel oppførsel fra private utleiere som setter alle utleiere - også vi profesjonelle - i dårlig lys... Følg forslagene over om å blokkere veien. Stirr også olmt på dem når de kommer. Hvis det ikke hjelper, "vift" dem vekk. Hvis de ikke nå skjønner at du misliker det, må du ta det opp med utleier muntlig, helst med bare ham tilstede og du med et vitne. Det kan være farlig å true med å flytte. Det kan slå tilbake på deg om det skulle bli en form for tvist hvor de vil kaste deg ut. "Du ville flytte" kan de si. Prøv i det lengste å holde konflikten på et lavt nivå. Utleier kan lage livet surt for deg om han virkelig vil.
Gjest Utleier Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Ok, så ikke siste innlegget ditt om at du har god kontakt med ham nesten daglig. Da er det bedre å ta det opp direkte.
Zzyzx Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Ja, hva i all verden er galt med å spørre? Er ikke verre enn å spørre om det er noe spesielt de ser etter siden de er der så ofte.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Du skriver i hovedinlegget ditt at dette skjer GANSKE ofte. Hver dag er noe helt annet. Hadde du skrevet hver dag eller nesten hver dag med det samme hadde du fått andre svar tror jeg. Men hva i alle verden skal de i uthuset så ofte da? Bor de rett i nærheten selv? Jeg ville tatt det opp med han alene jeg, når kona ikke er med. At dere finner det sjenerende at de snur inne på gårdsplassen dere tross alt leier hele tiden. Og at dere håper de kan si i fra når de har tenkt å komme og sjekke ting... Dette burde være greit syns jeg...
Annie Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Jeg ville spurt på en pen måte om hvorfor de snur nettopp hos dere og ikke ved uthuset.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå