Gå til innhold

Hvor er kvinnene..?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har vært i Hellas fem ganger nå, og lagt merke til at det er mange menn overalt. De jobber i resturantene, i barene og på hotellene. En og annen kvinne har sittet i kassen på butikker, men ellers er de skjeldne og se.

Er det sånn at mannen skal være ute å jobbe, og ha det gøy ute etter jobben? Mens kvinnene skal jobbe/være hjemme og ordne i huset, passe unger og gå og legge seg når de er ferdige?

Og hvor er alle de unge damene som ikke har mann og barn ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i Hellas har du vært? Jeg har besøkt flere steder på Kreta, Kos og Naxos... Der har det vært ca like mange gutter som jenter i barer, flere servitriser enn servitører, flere damer i butikkene.

Ute på byen har jeg sett flest turister... Ikke mange greske folk i det hele tatt. Unntatt noen steder der det omtrent bare var gamle greske menn (50-70år).

Folk er jo ikke ute døgnet rundt i Norge heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg av og til har lurt på det samme. Har både jobbet og reist mye i Hellas. Men tror likevel at det er mer sammensatt enn ved første øyekast. Så dette blir en uoversiktelig tankestrøm i kjent stil som digresjonens mester i tale og tanke.

Men de er i allefall ikke hjemme og sturer på mannens befaling. Greske kvinner er generelt svært stolte og sterke. (noe som av og til kreerer datingproblemer for gutta, som forventes å stille opp med en date som nesten nesten trenger produksjonsstab. Men her tar jeg forbehold om at det var sagt av mine greske mannevenner, som ikke fikk seg noe.... :gjeiper: )

I Athen var det nok ca like mange menn og kvinner både ute på byen og som jobbet i butikker, restauranter, barer etc (det er jo de bransjene der man ser folk lettest). Men jeg har da også vært heldig og møtt den greske utenriksministeren et par ganger ifm jobb, og makan til griseflott og dyktig dame skal man lete lenge etter! Halve EU-delegasjonen deres var også kvinner.

Min beste kompis sin kone var av den mer tradisjonelle husmortypen, så han jobbet i restauranten, og hun passet barna. Tror hun valgte slik da de fikk barn, og har et mulig ubegrunnet inntrykk av at det er mer slik enn i Norge.

En ting jeg følte da jeg bodde i Hellas var et problem med å få greske venninner. Masse greske kompiser og ellers gresk-australienske venninner og diverse expats. Vet ikke helt hvorfor det var slik. Møtte liksom ikke noen som ønsket kontakt. Jeg hadde norsk type og var således ikke en av de "skandinaviske tøttene som skal ta typene våre". Ikke var jeg den gale feste-flørtetypen heller, men holdt meg til nabolaget.

I Hellas forøvrig er jo de fleste mannlige bartenderne briter og de kvinnelige svenske ( :fnise: ). Det forklarer vel noe.

Det greske utdanningssystemet er også veldig tøft. Så mange jenter på studentstedene på byen. Men mange av mine guttevenner tok over familiebedriften, mens lillesøstrene tok et par doktorgrader på universitetet.

Er forresten det eneste landet hvor jeg møtte et gresk par i restaurantbransjen som i grisefylla på husets metaxa ga meg en lengre utgreiing om Hamsun. Følte meg dum da....

Alt dette babbelet leder meg vel egentlig til at jeg synes det er veldig mange greske damer rundt om kring. Men de snakker ikke til deg (som de greske gutta absolutt gjør). Dermed er det litt vanskelig å "se" de kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...